کشور چین در تلاش برای ساخت دست کم چهار پروژه خط آهن سریع السیر است که مهم ترین آن ها یکی با گذر از اقیانوس آرام به کانادا و آمریکا می رود و دیگری از قزاستان و ایران به ترکیه و آلمان می رود. چینی ها برای ساخت مسیر آهن به کانادا و آمریکا باید بیش از 200 کیلومتر (124 مایل) تونل زیر آب بسازد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، چینی ها پروژه های بلندپروازانه ی خط آهن سریع السیر از این کشور به مقصدهای طولانی هم چون آمریکا و آلمان را در دست بررسی دارند. به گزارش رسانه رسمی ملی چین، این کشور در نخستین اقدام می خواهد خط آهن سریع السیری به مقصد آمریکا بسازد که با گذر از شمال شرق چین، از سیبری (روسیه) و اقیانوس آرام شمالی را تا کانادا می پیماید. طول این خط آهن بیش از 13 هزار کیلومتر برآورد می شود که 3 هزار کیلومتر از مسیر خط آهن 9 هزار و 280 کیلومتری در روسیه که مسکو را به دورترین نقطه در شرق سیبری وصل می کند، طولانی تر است.
به نظر می رسد مهم ترین بخش مشکل این پروژه که «خط آهن چین-روسیه-کانادا-آمریکا» نام گرفته است، مسیر 200 کیلومتری (124 مایلی) زیر دریایی باشد که امکان پذیر بودن این پروژه را در ابهام فرو برده است. اکنون طولانی ترین تونل دریایی در جهان، مسیر فرانسه به بریتانیا موسوم به تونل مانش (channel tunnel) می باشد که 50 کیلومتر طول دارد و سرعت حرکت قطار در آن به 160 کیلومتر در ساعت می رسد. این تونل در سال 1994 شروع به کار کرده است.


چین افزون بر این خط آهن، دست کم سه پروژه ی بلند پروازانه هم دارد که در یکی از آن ها قرار است مسیری از شمال غرب چین به آلمان در غرب اروپا وصل شود. این مسیر آهن که به نظر امکان پذیرتر از پروژه ی بلندپروازانه ی چین-آمریکاست، می تواند یکی از مهم ترین بازارهای صادراتی چین را از آسیای میانه گرفته تا خاورمیانه و شرق اروپا پوشش دهد. قزاقستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه از کشورهایی به شمار می روند که در مسیر این خط خواهند بود.
آنچه که در این پروژه ها از اهمیت برخوردار است سرعت حرکت قطارهاست که در برنامه ریزی های این کشور تا 350 کیلومتر بر ساعت (220 مایل بر ساعت) برآورد شده است. چین با وجود آنکه از کشورهای دارای سامانه حمل و نقل ریلی پیشرفته و پرسرعت می باشد ولی هنوز در این کشور میانگین سرعت قطارهای سریع السیر 300 کیلومتر بر ساعت می باشد. این کشور 5 مسیر خط آهن سریع با سرعت طراحی 350 تا 380 کیلومتر بر ساعت و سرعت عملیاتی 300 کیلومتر بر ساعت دارد. طول خط آهن سریع السیر در این کشور به بیش از 10 هزار کیلومتر می رسد.
از آن گذشته، هنوز گزارش رسمی از توافق اولیه ی کشورهای کانادا، روسیه و آمریکا برای همکاری در این پروژه گرفته نشده است. چین یکی از اقتصادهای نوظهور دنیا به شمار می رود که به سرعت در حال گسترش و بزرگ شدن است. از این روی این کشور هرچه بیشتر تلاش میکند تا پروژه های بلندپروازانه ی خود را به نتیجه برساند.