مجری طرح سینکلوترون در دانشگاه امیرکبیر گفت: طراحی دستگاه شتابدهنده ذرات برای تولید داروهای ویژه تشخیص بیماریهای سرطانی به پایان رسیده و در حال حاضر آماده بومی سازی آن در کشور هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، حسین آفریده - طراح دستگاه سیکلوترون کوچک گفت: دستگاه سیکلوترون کوچک دستگاه تولید کننده داروهای تشخیص سرطان و سایر بیماریها است که برای تصویر برداریPET در پزشکی هسته ای  مورد استفاده قرار می گیرد.

وی در خصوص کارکرد دستگاه سیکلوترون توضیح داد: این دستگاه یک شتابدهنده اتمی مدرن با آخرین تکنولوژی و برمبنای یون هیدروژن منفی است که در واقع با طراحی و ساخت این شتابدهنده عملا در دانش مهندسی تا صد انرژی را می توانیم به دست بیاوریم.

طراح دستگاه سیلکوترون کوچک گفت: در واقع این دستگاه به تولید داروی SDG می پردازد که بیمار مشکوک به سرطان با مصرف این دارو، آماده تصویربرداری PET می شود تا بیماری وی مشخص شود.

وی اظهار داشت: طراحی مهندسی تمام بخش های دستگاه سیکلوترون، به پایان رسیده و در حال حاضر درپی مذاکراتی با شرکت های سازنده هستیم تا بتوانیم دستگاه را به تولید انبوه رسانده و بومی سازی کنیم.

آفریده گفت: اکنون شرکت های مختلفی امکان ساخت دستگاه سیکلوترون را دارند و فقط باید بودجه ده میلیاردی را برای ساخت، در اختیار داشته باشیم تا در عرض یک سال حدود پنجاه تا هفتاد دستگاه را تولید کنیم.

وی با بیان اینکه ایران به 50 دستگاه سیکلوترون احتیاج دارد، گفت: در حال حاضر این دستگاه فقط در 2 بیمارستان مسیح دانشوری و بیمارستان رضوی در مشهد وجود دارد که با تولید این دستگاه در کشور مقدار زیادی از هزینه ها در کشور در خصوص تولید داروها کاهش می یابد.

استاد دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه با ساخت سیکلوترون چهل درصد صرفه جویی ارزی خواهیم داشت، افزود: مشابه خارجی دستگاه سیکلوترون کوچک در کشور بلژیک و کره تولید می شود و با قیمت پنج میلیون یورو به کشور های دیگر عرضه می شود.

به گزارش مهر، دستگاه سیکلوترون به عنوان نوعی شتابدهنده هسته ای توسط تیمی پانزده نفره بین دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تهران و دانشگاهی در کره جنوبی در حال ساخت است.