معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: دولت از ابتدای کار خود تا کنون تلاش دارد تا دو مانع بازار تقاضا و فرهنگ جامعه را به گونه‌ای تغییر دهد که محصولات دانش بنیان در کشور به فروش برسند و اقتصاد دانش بنیان شکوفا شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوریٰ؛‌ سورنا ستاری اظهار کرد: متاسفانه وجود کاستی‌های قانونی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در گذشته باعث شده که نتوان به درستی به این شرکت‌ها پر و بال داد، اما امروز و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در حال حاضر اختلافات موجود بر سر ایجاد این شرکت‌ها از میان رفته و زمینه بهره‌برداری از آنها آماده شده است

وی افزود: امروز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آماده است تا اگر مانعی بر سر راه این شرکت‌ها قرار دارد، آنها را رفع و گذشته را جبران کند، چرا که معتقدیم شرکت‌های دانش بنیان پتانسیل عظیم علمی و فناوری این کشور هستند و آینده کشور را به دست خواهند گرفت.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور درباره اقتصاد دانش بنیان و وضعیت فعلی آن در کشور گفت: اگر یک بررسی اجمالی انجام دهیم، خواهیم دید که از ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید هر هفته در حوزه اقتصاد دانش بنیان اتفاقات خوب و مبارکی رخ می‌دهد، این نشان از آن دارد که دولت این مقوله را بسیار جدی گرفته است.

ستاری با بیان اینکه دو مبحث مهم فرهنگ و بازار از موانع پیشرفت اقتصاد دانش بنیان است، افزود: اگر فرهنگ جامعه در قبال برخی از اتفاقات نو و جدید موضع سخت‌گیرانه نگیرد، آن گاه کشور راحت‌تر در مسیر پیشرفت قرار می‌گیرد، به عنوان نمونه بازار کشور در قبال اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش‌بنیان باید با رافت و عطوفت بیشتری رفتار کند تا جوانان این عرصه توانایی ارائه محصول خود را داشته باشند.

وی تاکید کرد: دولت از ابتدای کار خود معاونت علمی و فناوری را ملزم کرده تا تلاش کند بازار داخل برای عرضه محصولات دانش بنیان آماده شود و این محصولات بتوانند در داخل کشور به راحتی به فروش برسند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور اضافه کرد: در حوزه صادرات نیز تفاهم‌نامه‌ای با وزارت علوم امضا کرده‌ایم که بر اساس آن، سه درصد صادرات کالاهای فناوری، به عنوان جایزه به شرکتهای فناور تعلق می گیرد و این گام دیگری است که نشان می‌دهد دولت اقتصاد دانش بنیان را به جد دنبال می‌کند و برای آن ارزش قائل است.

ستاری به هدف دولت در اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد و گفت: دولت در نظر دارد تا پنج سال آینده بتواند حداقل پنج درصد از بودجه سرانه کشور را از اقتصاد دانش بنیان تامین کند و اگر کشور ما در این زمینه پیشرفت کند و این مدل اقتصاد درک شود، آنگاه به راحتی جایگزین نفت خواهد شد.