با افزایش شمار قربانیان و مبتلایان به بیماری تنفسی ناشناخته ˈمرسˈ (کرونا) در عربستان و دیگر نقاط جهان، سازمان ها و مقامات دست اندرکار بهداشت و سلامت بر لزوم رعایت جوانب احتیاط به منظور جلوگیری از ابتلا به این بیماری مرگبار تاکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛‌ روزنامه انگلیسی زبان ˈگلف نیوزˈ چاپ دبی، عربستان سعودی اعلام کرد که با مرگ پنج بیمار دیگر مبتلا به بیماری ویروسی مرس، شمار قربانیان این بیماری در این کشور از سال 2012 تا کنون به 152 نفر رسید.

وزارت بهداشت این کشور همچنین از شناسایی و ثبت چهار مورد دیگر از ابتلا به ˈسندروم تنفسی خاورمیانهˈ (مرس) خبر داد و اعلام کرد که شمار مبتلایان به این بیماری در عربستان به 495 نفر رسید.

بر اساس اعلام این وزارتخانه، شش نفر از افراد مبتلا به این بیماری نیز درمان شده اند.

دو نفر از پنج بیماری که در عربستان فوت کرده اند، جزو هشت مورد ابتلا که اخیرا در شهرهای ریاض، جده و مدینه شناسایی شده اند است و سه نفر دیگر نیز پیشتر شناسایی شده بودند.

علایم شایع بیماری مرس که عامل ایجاد کننده آن ویروس ˈکروناˈ است، عبارتند از تب، سرفه و تنگی نفس، اما در موارد وخیم تر به مشکلات حادتری از جمله نارسایی کلیه، ذات الریه و مشکلات انعقادی منتهی می شود.

این بیماری واگیر دار بسیار شبیه بیماری ˈسارسˈ است که در سال 2003 در آسیا شیوع یافت و بیش از 800 نفر را به کام مرگ کشاند.

کارشناسان می گویند که مرس از سارس مرگبارتر، اما میزان انتقال و سرایت آن کم تر است.

هر چند اکثر موارد ابتلا به این بیماری در عربستان سعودی مشاهده شده است، اما طبق گزارش ها، ویروس مذکور به 16 کشور دیگر نیز سرایت کرده است. با این حال بیشتر افراد مبتلا کسانی بوده اند که به عربستان سفر کرده بودند.

وزیر بهداشت امارات دیروز به شهروندان این کشور توصیه کرد که به منظور جلوگیری از سرایت این بیماری، بهداشت فردی و جوانب احتیاط را رعایت کنند. این وزارتخانه از شهروندان این کشور خواست تا در مساجد از استفاده از سجاده های عمومی بپرهیزند و از ماسک استفاده کنند.

اردن یکی از چندین کشور خاورمیانه است که شاهد گسترش این ویروس در داخل خاکش بوده است. این کشور نیز تدابیر و توصیه های احتیاطی برای جلوگیری از انتشار بیماری مرس در میان کارکنان بخش بهداشت و سلامت ، پیشنهاد داده است.

در آمریکا نیز دو مورد ابتلا به این بیماری در میان کارکنان بیمارستانی در شهر ˈاورلاندوˈ ایالت ˈفلوریداˈ گزارش شده است. گفته می شود ویروس بیماری مرس از دومین بیمار تایید شده، به این دو نفر منتقل شده است. طبق گزارش ها، یکی از این دو بیمار بخش بهداشت، بستری شده است.

مقامات بیمارستان مذکور دیروز (سه شنبه) اعلام کردند که این دو کارمند با بیماری که به بخش اورژانس مراجعه کرده بود، پیش از آن که مشخص شود، وی به بیماری مرس مبتلا است، در تماس بوده اند.

طبق اعلام مرکز ˈکنترل و پیشگیری از بیماری هاˈ در آمریکا، در حدود 30 درصد از چند صد نفری که به این ویروس آلوده شده اند، فوت کرده اند. این مرکز در 22 فرودگاه در ایالت های مختلف آمریکا به مسافرانی که عازم کشورهای دیگر هستند، هشدار داده است.

ویروس کرونا (مرس) نخستین بار در سال 2012 در عربستان سعودی مشاهده شد و طبق یافته تحقیقات اخیر، احتمالا از ˈشترˈ به انسان منتقل شده است.

مقامات سعودی همچنین برای نخستین بار رسما به مردم توصیه کردند که به هنگام تماس با شترها، موارد ایمنی و جوانب احتیاط را رعایت کنند.

طبق اعلام رسانه های محلی عربستان، وزارت کشاورزی این کشور در نظر دارد با نصب ˈریز تراشهˈ به شترها، گسترش ویروس مرگبار کرونا را کنترل کند.

طبق گزارش نشریه آمریکایی ˈفوربزˈ، گوشت، شیر و ترشحات بدن شتر از جمله بزاق دهان این حیوان می تواند عامل انتقال بیماری باشد. ویروس بیماری مرس همچنین این توانایی را دارد که در سطوح باقی بماند و در صورت تماس افراد، منتقل شود.

بر اساس گزارش فوربز، توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا به افراد برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، شست و شوی دست ها به مدت حداقل 20 ثانیه با آب گرم و صابون و یا پاک کننده های الکلی ، است. این مرکز همچنین تاکید دارد که از تماس دست با چشم، بینی و دهان و نیز تماس نزدیک با افرادی که احتمال ابتلا به این بیماری در آن ها وجود دارد، خودداری شود.

سازمان بهداشت جهانی فته گذشته هیاتی به عربستان فرستاد تا درباره این بیماری بیشتر تحقیق کنند. طبق اعلام این سازمان، افزایش اخیر در تعداد موارد ابتلا به مرس ، احتمالا به عوامل فصلی و شیوع آن در بیمارستان ها به عدم رعایت توصیه های این سازمان در زمینه جلوگیری و کنترل مربوط می شود.

عربستان با نزدیک شدن موسم حج و سفر انبوه زایران خارجی به شهرهای مقدس ˈمکهˈ و ˈمدینهˈ، با چالش بزرگی در این زمینه روبرو است.

کارشناسان و متخصصان بیماری های عفونی سازمان بهداشت جهانی همچنین دیروز نشستی اضطراری در ˈژنوˈ سوییس برگزار کردند تا درباره بحرانی بودن مساله ابتلا به بیماری مرس بحث و گفت و گو کنند.

مقامات بهداشت آمریکا پیشتر اعلام کردند که دومین فرد مبتلا به مرس ساکن عربستان است و در شهر جده به عنوان خدمه بهداشتی فعالیت کرده است.