محققان یکی از شرکت دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به تولید منیزیم خالص و تدوین دانش فنی، بومی سازی و ساخت اولین واحد تولید منیزیم در کشور شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر مهدی کشمیری، رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به اینکه منیزیم هشتمین فلز فراوان در پوسته زمین و سومین عنصر فراوان در آب دریا است، اظهار کرد: منیزیم سبکترین فلز سازه‌ای جهان و دانسیته آن ۳/۲ دانسیته آلومینیوم است.

وی با بیان اینکه منیزیم خالص به عنوان یک احیاءکننده مناسب برای تولید فلزاتی از قبیل اورانیوم، زیرکونیوم و تیتانیم استفاده می‌شود، افزود: همچنین آلیا‍ژهای آن دارای خواص منحصربفردی از قبیل دانسیته پایین، مقاومت به خوردگی بالا و استحکام مناسب هستند که در ساخت قطعات موشک، هواپیما و خودرو استفاده می­‌شوند.

وی ادامه داد: با توجه به مواد اولیه فراوان و همچنین روند رو به رشد جهت مصرف این ماده در صنایع آلومینیوم سازی، نفت و گاز و صنایع هوایی کشور، تدوین دانش فنی و تولید این فلز استراتژیک از اهمیت بالایی برخوردار است.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به تولید این فلز سبک در شرکت دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: فاز مطالعاتی جهت تولید این ماده از سال ۱۳۸۸ آغاز شد و در سال ۱۳۹۰ اولین خط تولید منیزیم توسط متخصصین این شرکت طراحی و آغاز به ساخت شد.

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۲ اولین واحد تولید منیزیم خالص با دانش فنی صد درصد بومی شده، آغاز به کار کرد که پیش از این دانش فنی تولید این ماده در جهان تنها در اختیار کشورهای کانادا، چین، آمریکا، روسیه و ژاپن قرار داشت.

کشمیری با بیان اینکه خط تولید منیزیم خالص در سال ۱۳۸۹ طراحی شد و در سال ۱۳۹۱ عملیات ساخت آن به پایان رسید، گفت: خط تولید منیزیم خالص شامل سیستم کوره، سیستم وکیوم و راکتور احیاء است و از مزایای آن نسبت به نمونه خارجی مصرف انرژی کمتر، بهبود سینتیک واکنش، انتقال بهتر جرم و حرارت و طولانی‌تر شدن عمر دستگاه نسبت به روشهای مرسوم است.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: در سیستم‌های مشابه، سیکل تولید منیزیم ۱۰ تا ۱۲ ساعت است، ولی در سیستم طراحی شده شش ساعت است و این مساله منجر به افزایش راندمان و کاهش مصرف انرژی می‌شود.