شرکت هیتاچی ژاپن قصد دارد خودپردازهای کشور لهستان را به فناوری اسکن بیومتریک مجهز کند که امکان انجام عملیات مختلف را بدون نیاز به کارت بانکی و رمز عبور فراهم می‌کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، با گسترش فناوری بیومتریک، به زودی استفاده از کارت‌های بانکی برای دریافت وجه نقد از خودپردازها منسوخ خواهد شد.

تشخیص هویت زیست‌سنجی یا بیومتریک شامل تطبیق دادن الگوهای منحصربه‌فرد اثر انگشت، رگ‌های کف دست، عنبیه یا صدای کاربر با داده‌های ذخیره شده است که می‌توان از آن به‌عنوان رمز عبور 100 درصد ایمن استفاده کرد.

شرکت هیتاچی در سال 2005 فناوری اسکن وریدی انگشت را توسعه داد که شامل بررسی الگوهای وریدی در زیر پوست انگشت دست است.

این شرکت قصد دارد در قالب پروژه Planet Cash و با همکاری سرویس خدمات بانکداری ITcard S.A لهستان، 1730 عابربانک این کشور را به فناوری اسکن وریدی انگشت مجهز کند؛ در این روش مشتریان به جای استفاده از کارت بانکی و رمز عبور، انگشت خود را روی اسکنر دستگاه قرار می‌دهند.

در این فناوری از ترکیب دوربین CCD و نور نزدیک مادون قرمز استفاده می‌شود؛ زمانی که انگشت روی اسکنر قرار می‌گیرد، نور نزدیک به مادون قرمز از روی انگشت عبور داده شده و توسط هموگلوبین در عروق جذب می‌شود و سپس دوربین اقدام به تهیه تصویر از الگوی منحصربه‌فرد عروق انگشت می‌کند.

این تصویر با پروفایل بیومتریک ثبت شده فرد در بانک تطبیق داده شده و در صورت مطابقت، امکان انجام عملیات بانکی بدون نیاز به کارت بانکی و رمز عبور فراهم می‌شود.

در شهر لوند سوئد نیز طرح مشابهی در حال آزمایش است که امکان پرداخت وجه خرید را با استفاده از الگوی کف دست فراهم می‌کند.