امحققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به جدا سازی و تلخیص "لیکوپن" از رب گوجه فرنگی شدند. لیکوپن که رنگدانه طبیعی و مسئول رنگ قرمز در بسیاری از میوه ها است، برای تحقیقات دارویی مورد استفاد قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر سید احمد مهاجری یکی از محققان این طرح با اشاره به اینکه خالص سازی لیکوپن فرایندی پیچیده است که با تلاش محققان این مرکز انجام شده است، اظهار داشت: لیکوپن خاصیت آنتی اکسیدان داشته و در طرحهای تحقیقاتی دارویی و برخی از مکمل ها و داروها از جمله داروهای پیشگیری از سرطان مورد استفاده قرار می گیرد.

این عضو هیئت علمی و مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تا کنون عمل خالص سازی لیکوپن در کشورها و شرکتهای خارجی انجام می شد، اظهار داشت: ‌در حال حاضر با امکانات موجود، این مرکز آمادگی ارائه لیکوپن مورد نیاز مراکز تحقیقاتی کشور را در مدلهای آزمایشگاهی داراست.

مهاجری مدت اجرای این طرح را یک سال و نیم اعلام کرد و گفت: ‌این طرح با حمایت مالی معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به اجرا در آمده است.

محقق دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد:‌ در صورت توسعه و تجهیز این مرکز به تجهیزات آزمایشگاهی صنعتی، این مرکز توانمندی تولید لیکوپن مورد نیاز صنایع را نیز داراست.

فرایند جداسازی و تلخیص لیکوپن از رب گوجه فرنگی با استفاده از اورسوداکسی کولیک اسید توسط دکتر سید احمد مهاجری، دکتر فرزین هادی زاده از اعضا هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و محمود سیفی کارشناس ارشد شیمی دارویی مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی انجام و با شماره 79892 در اداره مالکیت صنعتی و ثبت اختراعات به ثبت رسیده است.