نخستین همایش و نمایشگاه ملی ذخیره‌سازی زیرزمینی نفت و گاز در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر علی وطنی، معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نخستین همایش و نمایشگاه ملی ذخیره سازی زیرزمینی نفت و گاز ضمن توضیح درباره طرح کلان ملی ذخیره سازی زیرزمینی نفت و گاز، از دستیابی به فناوری‌های کامل این طرح در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: علومی که ما به آن مسلط هستیم روش کشف، حفاری، استخراج، پالایش، شبکه و مصرف است اما در این طرح، موضوع به صورت برعکس انجام می‌شود.

وی که صبح امروز در سالن شهید چمران دانشگاه تهران سخنرانی می کرد، ادامه داد: تاکنون فناوری استخراج گاز به روش تزریق در اختیار چند کشور معدود بود که ایران نیز توانست به آن دست یابد. حضور 14 فناوری در این طرح کلان ملی پیش‌بینی شده است که برای بهره برداری از آن، کارشناسان و نخبگان ما در حال فعالیت هستند.

وطنی با تاکید بر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و مبارزه با تحریم‌ها و همچنین حفظ منابع سوخت‌های فسیلی برای نسل‌های آینده افزود: بند 14 این ابلاغیه به طور مشخص در مورد ذخیره‌سازی به عنوان یک سیاست راهبردی است. آثار و برکات این ذخیره‌سازی نیز در ده ها سال آینده مشخص خواهد شد. اگر بدون اشراف به میزان مخازن نفت و گاز، این ذخایر از زیر زمین برداشت شود، منابع را از دست خواهیم داد و نسل‌های آینده بر ما خرده خواهند گرفت.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به سرمای سختی که در سال 1386 کشور را فرا گرفت و کشور ترکمنستان از دادن گاز به ایران امتناع کرد، این اتفاق را تلنگری برای اقدام مسئولان به ذخیره‌سازی دانست و اضافه کرد: قرار نیست تمام گاز کشور برای مصارف خانگی باشد بلکه اگر قرار به ایجاد اشتغال در عرصه پتروشیمی است نیاز به خوراک پایدار داریم. همچنین کشور باید برای بلایای طبیعی آماده باشد تا امنیت و اقتدار مردم ایران حفظ شود.

وی از اتمام دو طرح ذخیره‌سازی زیرزمینی نفت و گاز سراجه قم و شوریجه خانگیران در استان خراسان توسط شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی خبر داد و خاطرنشان کرد: مهندسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با بالاترین راندمان، این کاری جهادی را انجام دادند.

در ادامه این مراسم مهندس کاروچکین نماینده شرکت گازپروم روسیه، دکتر محمد ابویی رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و دبیر شورای عالی علوم تحقیقات فناوری و دکتر عمادی معاون پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

در بخش بعدی همایش، درباره گزارش مطالعات امکان‌سنجی احداث مخازن زیرزمینی نفت خام در ایران، عملکرد آب زیرزمینی در اطراف مغارهای سنگی بدون پوشش ذخیره‌سازی نفت خام و موضوعات دیگر، چند کارشناس به سخنرانی پرداختند.