معاون علمی و فناوری رییس جمهور و رییس بنیاد ملی نخبگان، ایجاد همراهی و نزدیکی میان نخبگان و استعدادهای برتر را برای اصلاح فعالیت‌های دانش بنیان از ضرورت‌های امروز کشور دانست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر سورنا ستاری در نشست هم اندیشی استادان نخبه و استادیاران جوان با موضوع اشتغال نخبگان که در مرکز همایش های بین المللی صداوسیما برگزار شد،‌ گفت: در عرصه های مختلف خصوصا در فعالیت شرکت های دانش بنیان، نیازمند همراهی و مشارکت نخبگان کشور هستیم تا با بهره گیری از نظرات آنان، نسبت به اصلاح فعالیت شرکت های دانش بنیان اقدام کنیم که در این راستا ایجاد ارتباط و نزدیکی میان نخبگان از ضرورت هایی است که باید به آن توجه شود.

وی با اشاره به مطالبی که از سوی برخی از استادان دانشگاه‌ها و نخبگان کشوری در این نشست عنوان شد، بیان کرد: آنچه که در این نشست ایراد شد آموزنده بود. در دوره جدید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان کارهای بسیاری به انجام رسیده و برنامه هایی را نیز در شرف انجام داریم که تصور می کنم از این پس باید به توسعه زمینه های اطلاع رسانه ای آنها بیشتر توجه شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور، استفاده بیشتر از دانش را در ایجاد اشتغال برای نخبگان ضروری دانست و افزود: به منظور رونق اشتغال در کشور باید اقتصاد، فناوری و نیز نگاه به موضوع شرکت های دانش بنیان در کشور اصلاح شود چرا که با وجود آغاز فعالیت این شرکت ها در کشور، با استانداردها در این زمینه فاصله داریم.

ستاری در ادامه افزود: جامعه علمی کشور آنچنان که باید و شاید در زمینه آئین نامه های اجرایی آشنایی کاملی ندارند و بزرگترین مشکل ما در این حوزه بحث فرهنگی و فرهنگ سازی در این حوزه است. با توجه به اینکه محور موضوعی این نشست بحث اشتغال نخبگان است باید بگویم که در زمینه جذب و ایجاد فرصت های شغلی باید رویکردمان تغییر کند و به سمت توانمندسازی نخبگان باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه آیین نامه های بنیاد ملی نخبگان در حال تغییر است،‌ اضافه کرد: بر اساس این تغییرات دامنه شناسایی نخبگان در حال گسترش است و در این راستا، تمرکز زدایی و توانمندسازی به عنوان مهمترین برنامه در این بخش در دستور کار قرار گرفته است که برای اجرای موفق این برنامه ها نیازمند همراهی نخبگان هستیم.

وی افزود: افزایش تعداد اساتید در مقطع تحصیلی دکتری از جمله وظایفی است که در معاونت علمی ریاست جمهوری در حال پیگیری است و این موضوع در حوزه دانش بنیان و مراکزی که در دانشگاه ها وجود دارد با جدیت پیگیری خواهد شد.

رییس بنیاد ملی نخبگان، ایجاد اشتغال و نگهداری از نخبگان را از مهمترین دغدغه های مسئولان در کشور دانست و با تاکید بر اینکه باید همه امکانات کشور برای ایجاد اشتغال این قشر بسیج شود، گفت: باید با توجه به امکانات موجود کشور در راستای ایجاد اشتغال برای نخبگان اقدام شود که در این حوزه، آیین نامه ها و مقررات مناسبی نیز تدوین و ابلاغ شده است و امید می رود با اجرایی شدن این آیین نامه ها گام های موثرتری در استخدام و جذب نخبگان در کشور برداشته شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور، ارتباط میان این معاونت و بنیاد ملی نخبگان را بیشتر و بهتر از گذشته دانست و گفت: همینک ارتباط و تعامل نزدیکی میان این دو بخش ایجاد شده است به گونه ای که فعالیت‌های تجاری سازی از بنیاد ملی نخبگان به معاونت علمی منتقل شده که این اقدام سبب هدایت و حمایت آسان نخبگان در معاونت علمی ریاست جمهوری نسبت به اجرای طرح ها و برنامه های خود در تجاری سازی فعالیت های علمی و از طریق کریدورهای تجاری سازی شده است.

مشکل مالی برای شرکت های دانش بنیان نداریم

ستاری، حمایت های مناسب مالی از طرح و ایده های مربوط به شرکت های دانش بنیان را از اولویت های کاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهری عنوان کرد و افزود: اکنون صندوق نوآوری و شکوفایی به منظور حمایت مالی از طرح و ایده های شرکت های دانش بنیان ایجاد شده است که مدیریت این صندوق ها با اساتید دانشگاه ها و اعضای هیات علمی است. هیات عامل این صندوق ها دارای تجربه فعالیت در حوزه فناوری و نوآوری هستند، به همین دلیل ماهیت آن همانند بانک ها که نیازمند بروکراسی عریض و طویل باشد، نیست.

رئیس هیات امنای صندوق پژوهشگران کشور در این باره توضیح داد: در صندوق نوآوری و شکوفایی برای طرح های دانش بنیان ضمانت‌نامه صادر می شود، از این رو مشکل تامین ضمانت برای فعالان این بخش برای پوشش مالی طرح های مرتبط با تجاری سازی فعالیت های دانش بنیان برطرف شده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور، مقررات زدایی در حوزه تجاری سازی و تسهیل در فرایند اجرای این برنامه ها را ضروری دانست و گفت: باید در انجام فرایند های مربوط به تجاری سازی شرکت های دانش بنیان، با مقررات زدایی نسبت به ارایه تسهیلات لازم و آسان سازی امور اقدام شود چرا که برای دستیابی به اشتغال مناسب برای نخبگان نیازمند انجام این فرایند هستیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در ادامه عنوان کرد: از برگزیدگان جشنوارهای خوارزمی، فارابی، شیخ بهایی و نیز دیگر نخبگان در عرصه های گوناگون دعوت می کنیم طرح های خود را برای تجاری سازی ارایه کنند که در این راستا بر اساس طرح ارایه شده و بدون سقف مالی، نسبت به ارایه تسهیلات مالی اقدام خواهد شد.

تسهیلات 300 میلیونی برای شرکت های نوپای دانش بنیان

دبیر هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه همینک شرکت های دانش بنیان بسیاری در کشور فعالیت دارند، حمایت از ایجاد شرکت های جدید در این عرصه را از دیگر برنامه های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد و افزود: از شرکت های دانش بنیان نوپا، تا سقف 300 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه با هدف تسریع در فعالیت این شرکت ها حمایت خواهد شد که در این زمینه از همه افراد و نخبگان دعوت می کنیم، طرح های اشتغال زای خود را برای دریافت این حمایت ها معرفی کنند.

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: هر فردی که می تواند فعالیت شرکت های دانش بنیان را در کشور توسعه دهد مورد حمایت قرار خواهد گرفت چرا که باید نسبت به نهادینه کردن فرهنگ جدید کار در کشور با استفاده از فناوری اقدام کرد.

به گزارش ایسنا ستاری، ایجاد چالاکی در بدنه مدیریتی را از دیگر ضرورت های امروز جامعه برای تسهیل در حمایت از نخبگان دانست و گفت: متاسفانه بنیاد ملی نخبگان از نظر تعداد پرسنل قدری بزرگ شده ایم اما، در معاونت علمی ریاست جمهوری این بدنه چابک و متناسب سازی شده است و توانسته ایم مدیریت علمی و فناوری کشور را با مجموعه ی 120 نفره از کارشناسان مدیریت کنیم. این موضوع نیز با کوچک تر شدن حجم نیروی انسانی بنیاد ملی نخبگان ادامه خواهد یافت تا این بنیاد نیز چالاک تر از گذشته در خدمت نخبگان قرار گیرد.

در ابتدای این نشست هم اندیشی، استادان نخبه و استادیاران جوان تحت حمایت بنیاد ملی نخبگان در محورهایی شامل اعمال دقیق و کامل مقررات مربوط به نخبگان در دستگاه ها و سازمان های دولتی، نخبه پروری از طریق اساتید نخبه دانشگاهی، تعیین شاخص های نخبگی با هدف گسترش شناسایی افراد نخبه، ایجاد دانشکده های تخصصی نخبگان در رشته های مختلف، ایجاد نظام جامع نخبگان کشور، توانمند سازی نخبگان، شناسایی نقاط آسیب پذیری نخبگان، زمینه سازی برای ممانعت از خروج نخبگان و نیز استفاده از نخبگان در سطوح تصمیم گیری و تصمیم سازی کشور نقطه نظرات خود را بیان کردند.

همچنین در این مراسم از 15 استاد و پژوهشگر برجسته و برگزیدگان سومین دوره جایزه علامه طباطبایی و دومین دوره شهید آوینی با اهدای لوح قدردانی شد.