رئیس پارک فناوری پردیس حمایت از صادرات کالاهای فناوری و انتقال تکنولوژیهای مورد نیاز کشور را مهمترین هدف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در برگزاری سومین نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری اعلام کرد و از ارائه تسهیلات حمایتی به عنوان مزیت حضور شرکتهای دانش بنیان در این نمایشگاه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سومین نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری INOTEX2014 دوم تا چهارم خردادماه جاری در محل نمایشگاه بین المللی تهران توسط معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و پارک فناوری پردیس برگزار می شود.

مهدی صفاری نیا - رئیس پارک فناوری پردیس امروز چهارشنبه در نشست خبری به تشریح اهداف برگزاری این نمایشگاه 3 روزه پرداخت و گسترش همکاریهای بین الملل در حوزه علم و فناوری را مهمترین دلیل برگزاری چنین رویدادهایی اعلام کرد.

وی با بیان اینکه مطالعه کشورهای جهان از توسعه همکاریهای بین المللی در حوزه علم و فناوری حکایت دارد گفت: به دلیل ظرفیت بالای این بخش و سرعت توسعه تکنولوژی، کشورها به تنهایی نمی توانند در زمینه توسعه علم و فناوری موفق باشند و براین اساس استفاده از ظرفیت سایر کشورها در این بخش احساس می شود. از این رو برگزاری نمایشگاههایی از قبیل نمایشگاه فناوری و نوآوری می تواند زمینه ساز رسیدن به این هدف باشد.

رئیس پارک فناوری پردیس با اشاره به تغییر نام این رویداد به نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری اضافه کرد: آشنایی شرکتهای خارجی با آخرین دستاوردهای محققان ایرانی و توسعه همکاریهای فناوری با شرکتهای خارجی و در نهایت کمک به انتقال تکنولوژی های مورد نیاز کشور از جمله اهداف برپایی این نمایشگاه است.

صفاری نیا با بیان اینکه در سال اول برپایی این نمایشگاه 60 شرکت خارجی از روسیه حضور داشتند و در سال 91 این آمار به 75 شرکت از روسیه ، اوکراین و بلاروس افزایش یافت خاطرنشان کرد: امسال بزرگترین رویداد علم و فناوری کشور با حضور 120 شرکت فناور از 8 کشور جهان و حدود 60 شرکت ایرانی برگزار می شود.

وی تفاوت این نمایشگاه را نسبت به سالهای گذشته، مزیتهای حمایتی آن عنوان کرد و افزود: در این نمایشگاه چنانچه از سوی شرکتهای داخلی برای توسعه همکاریهای بین المللی با شرکتهای خارجی قرارداد منعقد شود معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری بخشی از منابع مورد نیاز این قرارداد را تامین می کند. این تسهیلات با هدف کاهش ریسک شرکتهای فناور در تجاری سازی محصولاتشان، ارائه خواهد شد. در همین حال براساس تسهیلات در دست انجام، چنانچه همکاری مشترک شرکتهای ایرانی حاضر در نمایشگاه منجر به صادرات موفق در این حوزه شود مشوق های صادراتی برای شرکت ها در نظر گرفته خواهد شد.

رئیس پارک فناوری پردیس با بیان اینکه قراردادهای منعقد شده در فن بازار ملی کنترل می شود، اضافه کرد: براساس فرمت قراردادها، برای انتقال تکنولوژی تا سقف 70 درصد مبلغ قرارداد و برای صادرات تا 5 درصد مبلغ قرارداد مورد حمایت معاونت علمی در قالب تسهیلات کم بهره و نیز وام بلاعوض قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: در این نمایشگاه هدف شناسایی و حمایت از تجاری سازی محصولات فناوری است و حمایت از تولید محصول مربوط به این نمایشگاه نیست؛ براین اساس حضور شرکتهایی در این نمایشگاه مورد تایید قرار گرفته که دارای محصول تائید شده و در مرحله تجاری سازی قرار گرفته باشد.

صفاری نیا از افزایش فن بازار تا پایان سال در 8 استان کشور خبر داد و گفت: با راه اندازی فن بازار در 8 استان، شمار فن بازارها به 19 استان افزایش می یابد.