درحالی که نسل یکم دستگاه همودیالیز در سال 1373 در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران ساخته شد این سازمان با ارتقا دستگاههای بعدی امروز موفق به ساخت نمونه پژوهشی نسل پنجم دستگاه همودیالیز با استانداردهای سال 2013 و 2014 جهان شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، بیماران دیالیزی هرهفته سه روز و هربار چهار ساعت توسط این دستگاهها خونشان مورد تصویه قرار می‌گیرد.

در این میان، با توجه به افزایش تعداد بیماران دیابتی و فرسودگی دستگاههای قبلی و همچنین تحریم‌های موجود، نیاز کشوربه این گونه از دستگاه ‌بسیار زیاد است و درحال حاضر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور با کمبود و نیاز هزار و 800 دستگاه همودیالیز مواجه هستند بنابراین نیاز به تامین دستگاه‌های جدید ضروری است.

منوچهر اقبال، مجری پروژه نسل پنجم دستگاه همودیالیز درگفت وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران با بیان اینکه اولین دستگاه همودیالیز سال 1373 در این سازمان ساخته شد، گفت: در این سالها تلاش شد تا این دستگاه ارتقا داده شود به نحوی که با ساخت نسل‌های بعدی آن ‌در حال حاضر موفق به دستیابی به دانش فنی نسل پنجم دستگاه همودیالیز شده‌ایم.

عضو گروه مهندسی پزشکی پژوهشکده برق و فناوری اطلاعات سازمان پژوهش‌ها با بیان اینکه طی سالهای گذشته به علت تحریم‌های بین المللی استفاده از دستگاه‌های همودیالیز خارجی با مشکلات زیادی در زمینه تهیه قطعات یدکی و خدمات پس از فروش همراه بوده است، تصریح کرد: خوشبختانه 80 درصد قطعات مورد نیاز برای ساخت این دستگاه جدید همودیالیز از داخل کشور تامین و این موضوع باعث می‌شود که هزینه ساخت این دستگاه نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی آن 40 درصد ارزانتر باشد.

اقبال اظهار امیدواری کرد که درآینده نزدیک دانش فنی این نسل جدید دستگاه همودیالیز به بخش‌های خصوصی متقاضی و واجد شرایط منتقل شود.