شرکت تحقیقات و توسعه DEKA، موفق به ساخت سیستم بازوی Deka A شد که با استفاده از سیگنال‌های بی‌متصل به حسگرهای نصب شده در پای کاربر و دیگر ورودی ها، می تواند مفاصل چندگانه دست را کنترل کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ساخت بازویDeka A،یک انقلاب در ساخت دست مصنوعی می باشد که توسط سازمان نظارت بر غذا و دارو (FDA) آمریکا، تایید و به ثبت رسیده است. این پروتز مصنوعی جایگزینی برای مدل های فعلی است که با پیشرفت و توسعه زیادی، تغییر یافته است.

سیستم بازویDeka A ،با استفاده از سیگنال های بی سیم متصل به حسگرهایی که در پای کاربر و دیگر ورودی ها نصب می شود، مفاصل چندگانه دست را کنترل می کند. این اولین پروتزی است که قادر به پاسخگویی همزمان به دستورات چندگانه مغز می باشد.

در ساخت این دست، پیشرفت های فن آوری از جمله مینیاتور سازی قطعات موتور، کنترل های رایانه ای، حسگرها و مواد سبک وزن با استحکام، استفاده شده است اما همچنان جای پیشرفت های بیشتر فن آوری در این پروتز وجود دارد. به طور عمده از نظر کوچک سازی (موتور، میکروکنترلر، سنسور) و فرآیندهای تولید برای ساخت یک پروتز بسیار سبک وزن و با دوام، نیاز به توسعه فن آوری می باشد.

در قرن اخیر ساخت پروتزهای اندام های فوقانی، پیشرفت چشمگیری کرده و همچنان در حال توسعه است. پروتز جدید، با نام بازوی Deka A،چند مفصل را به طور همزمان و با استفاده از چندین روش مختلف، از جمله با استفاده از سیگنال های بی سیم تولید شده توسط سنسوری که روی پای کاربر قرار می گیرد، کنترل می کند. این سیستم بوسیله یک باتری تغذیه می شود و دارای اندازه و وزنی معادل یک بازوی واقعی می باشد.این دست مصنوعی  توانایی انجام شش نوع حرکت مختلف را دارد و می تواند اشیایی به باریکی سکه و ظرافت انگور و همچنین اشیا سنگین را بلند کند.

این چرخه توسعه کوتاه مدت، برای شرکت تحقیقات و توسعهDEKA ، بعنوان مدیر پروژه و همچنین برای سازمان تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا (DARPA) که از سال 2006 بودجه آن را تامین کرده است، یک پیروزی و موفقیت قلمداد می شود. این پروژه به رهبری Dean Kamen بنیانگذار DEKA و مخترع Segway، دستگاه فن آوری تقطیر آب آشامیدنی، انجام شد.

این دست مصنوعی پیشرفته با هدف کمک به سربازان قطع عضو در جنگ و همچنین برای احیای کنترل طبیعی معلولان دچار قطع عضو، طراحی شده است.

در حال حاضر DARPA تصمیم دارد بر روی یک پروتز که با رابط های عصبی قابل کنترل کار کند.