محققان کشورمان موفق به طراحی و ساخت سیستم تنفسی با قابلیت محافظت از اندام‌ها در برابر آلودگی‌های میکروبی و شیمیایی شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری، دکتر منوچهر فتح‌اللهی، مدیر پروژه سامانه تنفسی انفرادی و تجمعی ضدحملات شیمیایی اظهار کرد: این سامانه حاوی تعدادی صفحه شیمیایی بوده که در اثر واکنش با هوای بازدم تنفسی، هوای تنفسی را احیا می‌کند.

وی در ادامه در بیان قابلیتهای این فناوری تصریح کرد: سامانه تنفسی تجمعی علاوه بر احیای هوای تنفسی و تولید گاز اکسیژن و انتشار آن در محیط ، گاز دی اکسید کربن و سایر گازهای مضر در محیط را در مقیاس کم جذب می‌کند.

فتح‌اللهی با اشاره به اینکه این سامانه در دو نوع انفرادی و تجمعی ساخته شده است، گفت: نوع تجمعی آن بصورت انفرادی نیز قابل استفاده بوده و حوزه‌های کاربردی آن زیردریایی‌ها، پروازهای خارج جو، معادن زیرزمینی، آتش نشانی، بیمارستان‌ها، جنگهای شیمیایی و میکروبی، کارگاه‌های صنعتی آلوده، پناهگاه‌ها و مراکز آلوده شهرهای بزرگ است.

وی در بیان مزیتهای این سیستم نسبت به سایر سیستم‌های تنفسی تصریح کرد: خالص سازی و بازیابی واقعی هوای تنفسی بصورت همزمان، فعالیت متناسب با تعداد افراد و غلظت گازهای بازدم تنفسی، کارایی مناسب در فشارهای بالا و همچنین قابلیت استفاده بصورت سیستم‌های تک نفره و تجمعی از جمله مزایای این سیستم است.

بر اساس این گزارش، این سیستم توسط پژوهشگران شرکت دانشگاهی توسعه فناوری در اولین نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری inotex2014 به مخاطبان داخلی و خارجی عرضه شده است.