معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: در صورتی که شرکت های دانش بنیان هریک از استعدادهای تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان را بکار بگیرند، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حقوق دو سال آنها را بر اساس رقم در نظر گرفته شده، پرداخت خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر سورنا ستاری با حضور در جمع مدیران، اساتید و نخبگان در پارک فناوری استان گیلان اظهار داشت: بزرگترین دغدغه این معاونت گرفتن بازار کالاهای اصلی واردات از جمله بازار نفت، نیرو و محصولات کشاورزی است و ما تلاش می کنیم با همکاری و کمک ارگان های مربوطه، بازارهای موردنظر را در اختیار بگیریم .

وی با اشاره به اصرار معاونت علمی برای گرفتن بازار در حوزه های مختلف افزود: در همین راستا هفته گذشته مصوبه ای در صندوق نوآوری و شکوفایی  به تصویب  رساندیم که در آن، کسانی که از محصولات شرکت های دانش بنیان خرید می کنند بتوانند از لیزینگ 12 درصدی صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنند.

ستاری اضافه کرد: امسال در بازار بهینه سازی انرژی اتفاق جدی رخ می دهد و تمامی شرکت های فعال این حوزه بازار خوبی در سال های آینده خواهند داشت.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اهمیت بازار فناوری عنوان کرد: با توجه به اینکه بازار در دست محصولات وارداتی است، فرهنگ سازی و نهادینه کردن شرکت های دانش بنیان در بازار امروز و رقابت با محصولات وارداتی، برای ما بسیار مهم خواهد بود.

وی گفت: پس از طرح بحث نظام نوآوری و شرکت های دانش بنیان، اکنون می خواهیم به بحث قانون پیشرفته حمایت از شرکت های دانش بنیان که چهار سال پیش نوشته ولی اجرایی نشده، بپردازیم.

ستاری با اشاره به برگزاری نخستین همایش بازار ایده در بورس گفت :این اتفاق، ایده جدیدی است که برای اختراعات و دانش فنی قیمت می گذارد. ما نیز این اختراعات را مورد بررسی و در صورت لزوم تحت حمایت قرار می دهیم.

وی با بیان اینکه قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان دارای 3 بخش مهم در گام اجرایی شدن است، گفت: شناسایی کارگروه، حمایت های مالی و بخش نظارت از مراحل اجرایی قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: شناسایی این شرکت ها اولین گام در جهت حمایت از آنان است که امیدوارم پارک علم و فناوری گیلان هر چه زودتر این کار را انجام دهد چرا که با شناسایی هر شرکت دانش بنیان، آنها از تسهیلات بهره مند شده و پرداخت مالیات گمرکی معاف می شوند .

وی به فعال شدن صندوق نوآوری و شکوفایی در سال جاری اشاره کرد و گفت: ما در حال حاضر آمادگی این را داریم که از طریق این صندوق وام هایی را تا سقف 300 میلیون تومان به صورت قرض الحسنه به این شرکت ها بدهیم تا فعالیت خود را آغاز کنند ولی، یکی از ضعف ها این است که فعلا این صندوق در گیلان تشکیل نشده که امید است نمایندگان استان در یکسال باقیمانده تا پایان برنامه پنجم این صندوق را تشکیل دهند.

ستاری خاطرنشان کرد: در صندوق نوآوری و شکوفایی، هر سقفی از وام های کم بهره به شرکت های دانش بنیان پرداخت خواهد شد و با توجه به قدمت و سابقه پارک علم و فناوری گیلان، به توانایی این پارک برای بررسی طرح ها اعتقاد داریم و ازهر گونه کمکی به آن دریغ نخواهیم کرد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، نخبگان را منشاء تحول  در کشور دانست و گفت: در صورتی که شرکت های دانش بنیان هریک از استعدادهای تحت پوشش بنیاد ملی را به کار گیرد، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حقوق دو سال آنها را بر اساس رقم درنظر گرفته شده، پرداخت خواهد کرد زیرا یکی از اصلی ترین وظایف بنیادهای استانی نگه داشتن نخبگان در هر استان ایجاد اشتغال برای آنان است.