دو دانشمند دانشگاه آکسفورد که به دعوت پژوهشکده‌ی زمین‌شناسی به ایران سفر کرده‌اند، قرار است با نمونه‌برداری از استلاکمیت‌های چند غار فعال و زنده در ایران، ضمن تشخیص علمی اقلیم دیرینه، آب‌وهوای آینده را پیش‌بینی کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری، جواد نظامدوست، رییس هیأت مدیره انجمن غار و غارشناسان ایران که در کندوکاو این غارها، این دانشمندان را همراهی می‌کند در این‌باره به خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: این گروه سال قبل هم به ایران آمده بود و در برخی غارها، تحقیقاتی را انجام داد. در این سفر نیز آن‌ها از رسوبات استلاکمیت‌های تعدادی از غارها که به خطوط زلزله و گسل نزدیک هستند، نمونه‌برداری می‌کنند تا ضمن تشخیص اقلیم دیرینه در این غارها، میزان بارش‌ها در سال‌های گذشته و تعیین سال‌های کم و پر بارش، آب و هوای آینده را نیز پیش‌بینی کنند.

وی اضافه کرد: تاکنون از استلاکمیت‌های غارهای مغان مشهد، دورونه کاشمر، پیرغار گناباد، دشت نمک خضری، یخ مراد، گل زرد، دانیال متل قو و دربند سمنان نمونه‌برداری شده است و در ادامه غارهای برونیک فیروزکوه و قلعه کرد تبریز مورد بررسی قرار می‌گیرند.

نظامدوست گفت: انگیزه‌ی حضور این دانشمندان، بیشتر نگرانی‌های موجود درباره‌ی تغییرات آب‌وهوایی کره زمین است که نتیجه‌ی این تحقیقات یقینا می‌تواند برای پیش‌بینی‌های آینده درباره‌ی آب و هوا موثر و کمک‌کننده باشد.

به گفته‌ی او، این دانشمندان روز سه‌شنبه‌ این هفته، نمونه‌ی تحقیقات خود را در سازمان زمین‌شناسی ارایه می‌کنند.