معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شروط ارائه گواهی دانش‌بنیان به شرکتهای متقاضی را اعلام کرد.

به گزارش ژایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری، هر شرکت فعال در حوزه فناوری جهت اخذ گواهی دانش‌بنیان باید 3 شاخص مدنظر ستاد توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات را دارا باشد. درآمدها، منابع انسانی و محصول، 3 شاخصی هستند که در ستاد توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد بررسی قرار می‌گیرند.

شرکت‌هایی که موفق شوند از ستاد توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گواهی دانش‌بنیان دریافت کنند از تسهیلات متنوعی که در قانون پیش بینی شده است مانند تسهیلات بانکی و معافیت های مالیاتی بهره‌مند خواهند شد.

استفاده از تکنولوژی روز در تولید محصول برای اطمینان از تداوم حیات شرکت و ایجاد اشتغال از دیگر ملزومات اصلی برای اعطای این گواهی است. شرکت متقاضی باید یک کار خوب و به‌روز در حوزه فناوری انجام دهد زیرا بحث مهم در ستاد توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات این است که محصول مورد نظر به ایجاد اشتغال، از طریق تولید محصولات و یا ارائه خدمات ارزش افزوده و خلق ثروت کمک کند.

تاکید ستاد متولی احراز صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان بر روی به‌روز بودن تکنولوژی به این خاطر است که شرکت متقاضی، تداوم حیات داشته باشد و بتواند در طول زمان به حیات خود ادامه داده و بحث ایجاد اشتغال به صورت موقت نباشد.

ستاد توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات که وظیفه تشخیص صلاحیت شرکت‌ها برای کسب گواهی دانش‌بنیان را بر عهده دارد پس از بررسی شرایط کلی شرکت، اثبات درآمدزا بودن و تایید تخصص نیروی انسانی به سراغ محصول می‌رود.

مهندس محمدحسین مزارعی کارشناس‌مسئول ستاد توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه تایید صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان در این باره گفت: بعد از ارائه مدارک توسط شرکت متقاضی و اثبات درآمدزا بودن محصول به صورت مستقیم از شرکت بازدید می‌کنیم اما اگر ابهام‌دار باشد از مسئولان شرکت می‌خواهیم به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیایند و محصول خود را معرفی و ارائه کنند و اگر توضیحات آنها قانع‌کننده بود بازدید را انجام می‌دهیم. بازدید به جهت تائید اظهارات شرکت های متقاضی بسیار حائز اهمیت است. همچنین باید با نیروهای خبره مصاحبه کنیم تا مطمئن شویم به اندازه کافی برای این کار زمان گذاشته‌اند. نوآوری در محصول و استفاده از تکنولوژی‌های سطح بالا نیز برای ما اهمیت دارد.

وی درباره اینکه بعد از تایید در ستاد توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، شرکت متقاضی باید چه روالی را برای دریافت گواهی دانش‌بنیان بگذراند گفت: بعد از بازدید و تکمیل پرونده، کمیته تخصصی ستاد توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات که متشکل از بزرگان صنعت و دانشگاه است، محصول را بررسی می‌کند. اگر پرونده‌ای که ما ارائه دادیم، کمیته تخصصی را متقاعد نکرد دوباره از شرکت دعوت می‌شود تا به معاونت بیاید و از خود دفاع کند تا حقی ضایع نشود.

وی گفت: اگر کمیته تخصصی محصول را تایید کرد، کارگروه تشخیص با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل می‌شود.