تیمی از محققان دانشگاه کالیفرنیا، دانشکده پزشکی سان دیگو و آکادمی سلطنتی علوم و هنر هلند به رهبری یک دانشمند ایرانی امیدوارند در آینده نزدیک پزشکان بتوانند با فشار یک دکمه خاطرات را پاک کرده و مجددا به آسانی آنها را بازیابی کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، کشف دکتر صادق نبوی از آزمایشگاه مالینو و همکارانش که در موشها موثر نشان داده است، ممکن از پتانسیل بزرگی در درمان مبتلایان به فوبیا در غلبه بر ترسشان، کمک به سربازان در بهبودی از وحشت جنگ یا کمک به قربانیان تصادفات در درمان تروما برخوردار باشد.

همچنین می‌توان از این دستاورد در ارتقاء حافظه بیماران مبتلا به زوال عقل استفاده کرد.

روش تجربی جدید با یک تابش نور کار می‌کند. محققان دریافتند که تحریک اعصاب مغز با لیزرهای نوری می‌تواند خاطره مشخصی را پاک کند.

این دانشمندان بر روی نظریه‌ای کار می‌کنند که بر اساس آن، زمانی که مغز در حال ساخت ارتباطات بین عصبها است، خاطرات شکل گرفته، حفظ شده و به یاد آورده می‌شوند.

آنها در آزمایشات خود نشان دادند که تقویت یا تضعیف این ارتباطات موسوم به سیناپسها، می‌تواند خاطره را از بین برده یا بازیابی کند.

این پژوهش از موشهای مهندسی شده که به نور حساس بودند، برای تائید نظریه خود استفاده کرد. محققان از لیزرهای اپتیکال در فرکانسهای خاص برای تحریک گروهی از عصبهای مغزی موشها استفاده کردند.

محققان همزمان با تابش لیزر، یک شوک الکتریکی را به پای حیوانات وارد می‌کردند. موشها بزودی یاد گرفتند که تحریک عصب نوری با درد همراه است و زمانی که عصبها تحریک می‌شدند، علائم ترس را بروز می‌دادند.

دانشمندان سپس مجموعه‌ای از لیزرهای اپتیکال فرکانس پائین را برای تحریک همان عصبها به شیوه‌ای متفاوت مورد استفاده قرار دادند که خاطرات را پاک می‌کردند.

آنها دریافتند موشها دیگر به تحریک عصبی ابتدایی با ترس واکنش نشان نمی‌دهند که نشانگر پاک شدن حافظه ارتباط درد با تحریک بود.

اما در جالبترین کشف این پژوهش، دانشمندان دریافتند که می‌توانند یک حافظه از دست رفته را با تحریک مجدد عصبها بوسیله لیزر با فرکانس بالا مجددا فعال کنند.

موشها در نهایت مجددا با واکنش ترس به تحریک ابتدایی پاسخ دادند، این در حالیست که پاهای آنها مورد شوک قرار نگرفته بود.

دکتر نبوی، مولف ارشد این پژوهش اظهار کرد: ما می‌توانیم با تحریک عصبها با فرکانسهایی که سیناپسها را تقویت یا تضعیف می‌کنند، ترس را در یک حیوان ایجاد کرده، سپس آن را پاک کنیم و در ادامه مجددا این ترس را برگردانیم.

نتایج این پژوهش در مجله نیچر منتشر شده است.