نتایج یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که حداقل پس ازگرفتن هشت روز روزه سیستم ایمنی بدن فعال و تقویت می‌شود.

درهمه ادیان الهی روزه سفارش شده است و مسلمانان ماه رمضان را در صوم و روزه به سر می برند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، این مطالعه که توسط محققان دانشگاه «سوترن کالیفرنیا» ( Southern California) در آمریکا انجام شد، نشان می دهد که گرفتن روزه برای دو روز یا بیشتر به شروع فعالیت سیستم ایمنی بدن به ویژه زمانی که بر اثر پیری و یا درمان سرطان آسیب دیده است، کمک کند.

محققان می گویند: روزه بدن را تشویق می کند که سلول های پیر و آسیب دیده را جایگزین کند.

«والتر لونگو» (Valter Longo) کارشناس طول عمر در دانشگاه «سوترن کالیفرنیا» ( Southern California) در آمریکا گفت: زمانی که انسان گرسنه می ماند سیستم ایمنی سعی می کند انرژی ذخیره کند که یکی از مزایای ذخیره انرژی بازیافت تعداد زیادی از سلول های ایمنی آسیب دیده است.

گروه تحقیقاتی وی متوجه شدند که گرفتن روزه برای دو تا چهار روز هر شش ماه یکبار بدن را مجبور می کند ذخیره قند و چربی را مصرف کند و سلول های پیر را تجزیه کند.

این گروه افزود: سپس بدن با ارسال علامتی به سلول های بنیادی دستور می دهد که کل سیستم ایمنی را بازسازی کنند.

پروفسور لونگو گفت: برای سیستم ایمنی که بر اثر شیمی درمانی و یا پیری به شدت آسیب دیده اند گرفتن روزه به معنای واقعی کلمه باعث می شود که یک سیستم ایمنی جدید ساخته شود.

محققان متوجه شدند که اگر بیماران سرطانی 72 ساعت قبل از شیمی درمانی روزه بگیرند گلبول های سفید کمتری از دست می دهند.

محققان همچنین با مطالعه بر روی موش ها متوجه شدند که روزه باعث کاهش اثرات بیماری و مرگ و میر در موش هایی می شود که در معرض داروهای شیمی درمانی قرار داشتند و نیز سیستم ایمنی موش های پیر را تقویت کرد.

دکتر «تانیا دورف» (Tanya Dorff) که در انجام این مطالعه همکاری داشت می گوید: شیمی درمانی با این که باعث نجات زندگی می شود اما آسیب قابل توجهی به سیستم ایمنی بدن می زند.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که روزه برخی از اثرات مضر شیمی درمانی را کاهش می دهد.

نتایج این مطالعه در مجله Cell Stem Cell منتشر شده است.