نخستین پهپاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) توسط گروهی هفت نفره از دانشجویان واحد اصفهان در مدت 18 ماه طراحی و ساخته شد و به پرواز در آمد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، این پهپاد که نخستین نوع خود در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) است توسط گروهی هفت نفره از دانشجویان واحد اصفهان به سرپرستی محمد یزدانی ساخته شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) با بیان اینکه این پهپاد 100 درصد بومی است، افزود: دانش ساخت پهپاد تلفیقی از علوم هوا فضا، الکترونیک و معماری است.

پیام نجفی هزینه ساخت این پهپاد را حدود 50 میلیون ریال عنوان کرد و گفت: بومی سازی قطعات، افزایش مدت پرواز نسبت به نمونه های مشابه و استفاده از سامانه های پرواز خودکار ساخت داخل از دیگر مزایای این پهپاد است.

یزدانی عضو هیأت علمی گروه برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) و مجری این طرح با اشاره به اینکه این پهپاد با هدایت اساتید و مشاوره پایگاه هشتم شکاری ساخته شده است، گفت: به کارگیری چوب بالسا در بدنه این پهپاد و استفاده از سوخت الکلی در راه‌اندازی موتور آن، از مزایای ساخت آن محسوب می شود.

وی افزود: این پهپاد توانایی پرواز مستمر به مدت نیم ساعت را داراست و به گونه ای طراحی شده که در هر شرایط جوی عملیات خود را به خوبی انجام دهد و از این پهپاد می‌توان در بخش‌های ویژه مانند تصویربرداری جغرافیایی، امداد و نجات و مرزبانی استفاده کرد.

یزدانی افزود: هدف از ساخت این پهباد، انجام پژوهش های کاربردی به منظور کارآفرینی و توسعه صنعت و اقتصاد دانش بنیان است. دانش ساخت پهباد در جهان، دانشی رو به پیشرفت است اما دانشجویان پر تلاش ایرانی در حال حرکت به سمت بومی‌سازی این دانش هستند بطوریکه با استفاده از تجربیات موجود و با ابتکار و خلاقیت های جدید در این عرصه گام های موثری را در پیشبرد این فناوری داشته‌اند.