سید کاظم علوی پناه؛ استاد دانشگاه تهران، دارای مدرک دکتری سنجش از دور و GISاز دانشگاه گنت (Gent) بلژیک و از جمله برگزیدگان جایزه علامه طباطبایی ویژه اساتید و محققان برجسته کشور است که افتخارات بی‌شماری را در طول عمر پر ثمرش برای میهن‌مان به ارمغان آورده است، فرصتی دست داد تا پای صحبت‌ این استاد گرانقدر که شاگردان بسیاری تربیت کرده بنشینیم و در گپ و گفتی خودمانی بسیار بیاموزیم... 

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، ساعت حوالی 10 بود، دلهره و اضطراب به آرامش تبدیل می‌شد، کوچه‌ی آذین مزین به وجود مردی بود به لطافت ابر و استواری کوه، مردی از خاک ابر کوه! خلعت استادی برازنده ی او بود. این را در گرمای صدایش، در جنس نگاهش، خیلی خوب می‌شد، دید.

با ادبیات، الفتی دیرینه داشت، رفتارش نشان از خضوع مردانه‌ی یک فاتح داشت، و لبخند، جزءلاینفک مهربانی او بود.در هیچ دری، در هیچ راهرویی جلوتر از ما قدمی برنداشت! حرمت مهمان را خوب می‌دانست... آنقدر خاکی بودی استاد که آب شدیم!

* لطفا برای شروع شرح مختصری از خودتان بیان کنید؟

بنده سید کاظم علوی متولد 1337، در یک خانواده ی شش نفره در شهرستان ابر کوه به دنیا آمدم. خانواده ی ما از خانواده‌های مذهبی یزد بود، پدرم معتمد شهر و همواره منزل ما محل رفع و رجوع دعاوی همسایگان و آشنایان بود. جد پدری بنده نیز در دروس حوزوی تبحر داشتند و به درجه ی اجتهاد نیز نایل گشته بودند. دبستان ودبیرستان را در ابر کوه گذراندم و بعد از اخذ دیپلم وارد دانشگاه شیراز که سالها، تمام دروس به زبان انگلیسی تدریس می شد، شدم. ناگفته نماند که این مهم تا حدودی باعث ترقی دانشجویان بود چرا که تسلط به زبان انگلیسی دانشجو را در استفاده حد اکثری از دستاوردهای علمی جهان یاری خواهد کرد.


* کمی از اوضاع و احوال مدارس و شرایط تحصیلی خودتان در دبستان و دبیرستان بفرمایید؟

امکانات فوق العاده ضعیف بود تا جایی که حتی در بعضی مواقع امکان دستیابی به کتاب نیز نبود اما با وجود این محرومیت‌ها از معلمان دلسوزی برخوردار بودیم که بخش زیادی از خلا نبودِ امکانات را برای دانش آموزان پر می کردند به عنوان مثال سال دوم ابتدایی یکی از بهترین دوران تحصیلی بنده و تمام همکلاسی‌هایم بود. در آن سال ما افتخار شاگردی حاج حسین آقا وکیلی را داشتیم که از خانواده ای فرهیخته و مذهبی بود.

اگر چه ایشان آن زمان دیپلمه بودند اما از لحاظ اخلاق و بینش مذهبی در حد اعلاء بودند. توجه خاص ایشان به شاگردان علی الخصوص بنده باعث ایجاد انگیزه زیادی شد. سال پیش در یزد خدمت ایشان رسیدم که متوجه شدم متاسفانه به دیابت مبتلا هستند و اخیرا دار فانی را وداع گفتند.

* چه شد که دانشگاه شیراز را برای ادامه تحصیل انتخاب کردید؟

با توجه به این که زبان تدریس در دانشگاه شیراز انگلیسی بود و کلیه ی کتاب‌ها و جزوات به زبان انگلیسی در اختیار دانشجویان رشته‌های مختلف قرار می گرفت، برای ما پایه گذاری بسیار خوبی بود.نظم را در دانشگاه شیراز آموختم. نتیجه گیری های اساتید در تدریس و دقت آنها در تصحیح امتحانات، ما را مجبور به تحرک و نظم داشتن می کرد.

*کمی از حال وهوای دانشگاه تربیت مدرس بگویید؟

دانشگاه تربیت مدرس در سالهای 67و68 میعادگاه اساتید بزرگ کشور در کلیه ی رشته های تحصیلی بود. تقریبا تمام اساتید شناخته شده ی کشور در دانشگاه تربیت مدرس در آن سالها مشغول تدریس بودند و این بهترین فرصت برای دانشجویانی بود که علاوه بر درس به پژوهش و تحقیق نیز علاقه مند بودند.

* در کارنامه  شما  کارهای پژوهشی و تحقیقاتی فراوانی به چشم می‌خورد این قبیل فعالیتهای پژوهشی خود را از چه سالی شروع کردید؟

سال 62 یک پروژه در منطقه ی کویری یزد در جاهایی که آب بسیار شور دارد، پیاده کردیم که مورد تقدیر وزیرعلوم وقت قرار گرفت و بازدیدکنندگانی از کشورهای خارجی از جمله استرالیا را نیز به خود جذب کرده بود و این در حالی بود که تمامی مراحل حتی کاشت گیاه را نیز خود به عهده داشتم که به لطف خدا نتیجه رضایت بخش بود. مقاله ای نیز از آن استخراج شد و در همان سال در کنفرانسی که توسط امریکایی ها و چینی ها به صورت مشترک برگزار شد به عنوان مقاله ی منتخب برگزیده شد واین آغاز راه پژوهش و تحقیق بود.



*چه سالی وارد دانشگاه گنت بلژیک شدید؟

اوایل دهه هفتاد با توجه به داشتن چندین دعوتنامه از دانشگاه های معتبر دنیا به دلیل وجود دپارتمان خاک شناسی، دانشگاه گنت بلژیک را برای ادامه تحصیل انتخاب کردم که البته این دانشگاه در حال حاضر نیز از سطح علمی بالایی در ارزیابی اراضی و ارزیابی خاک برخوردار است و جزو برجسته ترین دانشگاه‌های دنیاست. ناگفته نماند که پروفسور گای اسمیت پایه گذار این علم در دانشگاه گنت بودند که البته سالها قبل ازعزیمت ما دار فانی را وداع گفته بودند. بعد از مدت کوتاهی موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس در سنجش از دور شدم و در فاصله کوتاهی مدرک دکتری را نیز در همین رشته کسب کردم اما آنچه بیش از هرچیز باعث نگرانی بود تفاوت خاک ایران با خاک اروپا بود، این بود که تصمیم گرفتم به جای رشته خاک شناسی به سنجش از دور روی بیاورم. حاصل این اتفاق طرح ایده "نقش باندهای حرارتی در طبقه بندی" بود این طرح با استقبال استادم روبرو شد و ایشان با این جمله که "تو چیز خوبی را داری احساس میکنی" من را به ادامه پژوهش تشویق و ترغیب کردند. بعد از بازگشت به ایران نیز این تحقیقات ادامه داشت تا در نهایت اولین کتاب در جهان در زمینه نقش باندهای حرارتی را به چاپ رساندم.

*استاد مشکلات تحقیق در این زمینه چیست و چرا تا حدودی از آن دور شدید؟

دستیابی به منبع با سختی زیادی همراه است.با این وجود ایده های خود را در سمینارها و کنفرانس های داخلی و خارجی بیان کردم و تا جای ممکن آنها را عملی ساختم اما به هر حال  برخی از آنها که چاپ نشد، توسط افراد دیگر در خارج از کشور به صورت مقاله و کتاب منتشر شد. بعضا هزینه یک داده که توسط ماهواره با حساسیت بالا، در قالب یک سی دی ارایه می‌شود به 35 میلیون تومان می‌رسد.

*چه تفاوتی میان نظام آموزشی و امکانات دانشگاه‌های بزرگ دنیا با دانشگاه‌های داخلی می‌بینید؟

در کشورهای پیشرفته فرد برای تحقیق و پژوهش در مقاطع مختلف دانشگاهی با تمرکز کامل و بدون کوچکترین دغدغه مالی فعالیت می‌کند که این بسیار مهم است، به عبارت بهتر در این کشورها هیچ دغدغه ای برای مسایل مالی و هیچ محدودیتی برای استفاده از مقالات و ژورنال‌ها و حتی پرسش از استاد وجود ندارد با این همه در تمام چهار سالی که بنده در گنت مشغول تحصیل بودم، مجموعا فقط چهار ساعت استاد خود را دیدم. نکته دیگر اینکه در دانشگاههای معتبر بین دانشجویان که از کشورهای مختلف برای تحصیل به آنجا آمده اند تعامل بسیار دوستانه و صمیمانه ای وجود دارد. اما در ایران دغدغه های شغلی و مسایل مالی بزرگترین عامل بی انگیزگی و پرهیز دانشجویان از پژوهش و تحقیق است.عدم تضمین آینده شغلی و عقب افتادگی مالی به دلیل سالهای فرسایشی تحصیل میل به کشف و تلاش را در دانشجویان از بین برده است که البته برخی از این قاعده مستثنی هستند. همین نداشتن محدودیت و محرومیت کار پژوهشی را برای ما لذت بخش کرده بود تا جاییکه بعضی اوقات تا نیمه های شب در دپارتمان مشغول فعالیت علمی بودیم. ناگفته نماند در صورت رفع نواقص وکمبودها، ما نه به لحاظ استاد و نه از لحاظ کیفیت دانشجو چندان کمبودی نسبت به دانشگاه های معتبر دنیا نداریم و این فاصله تنها به دلیل این" نداشتن" ها بوجود آمده است.

*در دوره دانشجویی شما نیزهمین نداشتن ها وجود داشت اما در عین حال دانشجویان علاقه‌مندتر به پژوهش‌ها و فعالیت‌های تحقیقاتی بودند اما در حال حاضر میل به کارهای پژوهشی در دانشجویان کمرنگ شده است دلیل این اتفاق از نگاه شما چیست؟

به دلیل نبودن شغل مرتبط با رشته ی تحصیلی و علاوه بر آن متزلزل شدن جایگاه علم آموزی در سطح جامعه، افراد رغبتی به فعالیت پژوهشی نشان نمی دهند. در گذشته دانشجو نگرانی بابت درآمد و شغل نداشت، اما امروزه پایان تحصیل شروع مشکلات است. مشکلات مالی و شغلی که شاید منجر به مسایل روحی روانی میشود. اگر مسوولان ذیربط بستر لازم را برای دانشجویان علاقه مند فراهم کنند به شرط از بین بردن این موانع آن وقت به جرات میتوان گفت دانشجویان امروزی ما با محصلین دانشگاههای بزرگ دنیا از جمله هاروارد و آکسفورد قابل مقایسه هستند و این ادعا را در برخی رشته ها به راحتی میتوان اثبات کرد بعنوان مثال در رشته تخصصی بنده از هر یکصد فوق لیسانس فقط یک نفر در مقطع دکتری در دانشگاه تهران پذیرفته می شوند و این رقابت چه به لحاظ کمی و چه کیفی در هیج جای دنیا وجود ندارد. امروزه شما شاهد موفقیت دانشجویان ایرانی در کالج ها و دانشگاههای بزرگ دنیا هستید بنابراین اگر بستر لازم فراهم شود رسیدن به قله های علم دور از دسترس نیست.



*شما جز نخبگان علمی کشور هستید از دیدگاه شما نخبه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

مهمترین ویژگی یک فرد نخبه تاثیرگذاری است این اثر به اشکال مختلف می‌تواند باشد گاه انتشار یک مقاله یا کتاب و گاه اجرای یک پروژه که گره‌ای از مشکلات کشور را باز کند. ویژگی دوم نخبه بودن پشتکار است فرد نخبه صرف نظر از تمام استعدادهای درونی از یک همت استوار و پشتکار قوی برخوردار است.پشتکار هر فرد با میزان تآثیرگذاری او رابطه مستقیم دارد، البته برای به ثمر رسیدن تلاشهای یک فرد حمایت معنوی اطرافیان نقش بسزایی دارد. این اصل در مورد بنده نیز صادق است.بعنوان مثال اگر تشویق‌های جناب آقای دکترموسوی موحدی که خود از دانشمندان برجسته دنیا هستند نبود بنده جرآت و جسارت لازم برای بیان بسیاری از ایده ها و تراوشهای ذهنی خود را بدست نمی آوردم. ایده هایی که بعدها در قالب کتاب و مقاله در اختیار دانشجویان قرار گرفت.

*استاد شما تا به حال با بنیاد ملی نخبگان همکاری داشته‌اید؟

بله امسال سومین سال همکاری من با این بنیاد است که بسیار از این اتفاق خشنود هستم و تا اینجاعملکرد بنیاد ملی نخبگان را مثبت ارزیابی میکنم هر چند کاستی هایی وجود دارد که البته طبیعی است اما بنده بارقه‌هایی از امید را در تار وپود بنیاد می‌بینم از آنجایی که در برخی کلاسها، خاصه در دانشگاه‌های معتبر معمولا یکی دو نفر از دانشجویان فعالتر هستند، حضور بنیاد ملی نخبگان امری ضروری است.

با حمایت این نهاد، استعدادهای برتر جامعه می توانند به مدارج بالای علمی دست یابند و کشور را به لحاظ علمی غنی تر از پیش کنند البته ناگفته نماند که این حمایت‌ها آغاز شده است و از سرعت رشد قابل قبولی برخوردار است اما اگر در این زمینه اطلاع رسانی بهتری انجام شود، قطعآ دانشجویان و اساتید بیشتری از این امکانات بهره‌مند خواهند شد و بدیهی است که کشور مسیر رشد و تعالی خود را با سرعت بیشتری  طی خواهد کرد.

* شما چه راهکارهایی را برای تعامل بیشتر نخبگان و بنیاد ملی نخبگان پیشنهاد می‌کنید؟

در وهله اول بحث اطلاع رسانی مطرح می‌شود اینکه اساتید و دانشجویان بهتر و بیشتر با بسته‌های حمایتی بنیاد و شرایط و نحوه استفاده از آنها آشنا شوند. دانشگاه همواره با محدودیت‌ها و محرومیت‌های فراوانی روبرو بوده و هست بنابراین نقش حمایتی بنیاد بستر راهگشاست، ضمن اینکه نباید انتظار داشت بنیاد به کلی کار خود را به دانشگاه واگذار کند. این تعامل باید دوسویه باشد. یکی از آفت های اینگونه ارتباطات و فعالیت های دوسویه سازمان یافته نبودن است اگر هر کس مسیر خود را برود، یقینآ راه به جایی نخواهیم برد. باید برنامه ریزی ها به نحوی باشد که کاندیدا شدن یک چهره برجسته در جشنواره ای مثل علامه طباطبایی احساس خوشایندی را در دل نخبگان ایجاد کند این حرکت بنیاد ملی نخبگان فرا شخصی است و در واقع تکریم جایگاه علم است.

ناشناخته ماندن یک نخبه اجحاف به علم و جامعه است، در صورت دیده نشدن این بزرگان یاس وسرخوردگی در فضای علمی کشور حاکم خواهد شد. برگزاری جشنواره علامه از طرف بنیاد ملی نخبگان یک حمایت  بسیار خوب از نوابغ علمی کشور است و همین اتفاق معنوی خوب شجاعت بیان ایدهها و نظریه ها را به ایشان خواهد داد. 

*دکتر درباره احراز عنوان برگزیده جایزه علامه طباطبایی توضیح دهید؟

کتاب سنجش از دور حرارتی، اولین کتاب در این زمینه در دنیا بود که توسط بنده نوشته شد. از نگاه من، نگارش این کتاب یکی از دلایل اصلی برای دریافت جایزه علامه بود، هرچند پروژه‌ها و تحقیقات دیگر نیز به نوبه خود حایز اهمیت بودند.علاوه بر این در جایزه علامه طباطبائی هر فعالیت علمی حاوی امتیازی متناسب با نوع فعالیت است و مجموع این امتیازات است که یک نخبه را موفق به اخذ جایزه می‌کند.

*آقای دکتر دغدغه بسیاری از نخبگان ما  به خصوص کسانی که در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل کرده‌اند مساله اشتغال است و عدم دستیابی به شغل مناسب و جایگاه مناسب بعضا آنها را منزوی کرده است. برای حل این مشکل چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌کنید؟

بنده به دلیل بورسیه بودن تا حد زیادی مشکل این عزیزان را در رابطه با شغل مناسب  نداشتم اما در حال حاضر شاهد هستیم بسیاری از این محصلین بعد از سالها کسب علم و مهارت با کارنامه ای درخشان به کشور باز میگردند اما در داخل از ظرفیتهای فوق العاده ی ایشان استفاده لازم وکافی نمی‌شود و برآورده نشدن انتظارات این قبیل افراد، روحیه جنگندگی و کشف و خواستن را در آنها ضعیف می‌کند. به هرحال باید بستری فراهم شود که این گنجینه عظیم بلا استفاده نماند.

*شما در یکی از سخنرانی‌های خود فرموده بودید نخبگان مدیون هستند، این دین نسبت به کیست و چرا این احساس در شما وجود دارد؟

بله ما مدیون هستیم اگر تراوش در ذهن ما ایجاد شد چه شرعا و چه عرفا و چه اخلاقا موظفیم آن را به عرصه ظهور برسانیم. اگر هدف خلقت را مد نظر داشته باشیم و به قول مولانا آمدنم بهر چه بود را در نظر بگیریم متوجه میشویم برای روزمرگی خوردن خوابیدن و امثالهم پا به این آفرینش بی انتها نگذاشته ایم ما آفریده شدیم تا خالق اثری و یا عملی باشیم آفریده شدیم تا قدمی برای تکامل نوع بشر برداریم، بنابراین باید از تمام آنچه در ما به ودیعت نهاده شده است استفاده کنیم و بدانیم این انسان فانی است اما  اثر باقی است.

*استاد، تعریف شما از تفاوت میان نخبه و استعداد برتر چیست؟

استعدادهای برتر نخبگان بالقوه هستند که اگر بستر مناسب از سوی مسئولان فراهم شود به شرط پشتکار و امید تبدیل به نخبگانی خواهند شد که جامعه را بیش از پیش به لحاظ علمی غنی خواهند کرد.

*شما جزو انجمن اروپایی EARSELهستید زمینه‌ها و سطح همکاری شما با این انجمن در چه حد وچگونه است؟

انجمن از سال گذشته کار خود را شروع کرده و تا سال آینده ادامه خواهد داد.کار اصلی این انجمن در واقع تدوین قوانین ارکان فکر است و بنده نیز به عنوان یکی از این 27 نفرهستم که از طرف سازمان ملل برای این مهم انتخاب شده ام. با توجه به نامگذاری سال 2015 به نام سال خاک بخش اول فعالیت EARSELبررسی مسایل مربوط به خاک  که شامل ارکان خاک بود به سازمان ملل فرستاده شده است که در 5 دسامبر( آذرماه) در نیویورک از سوی سازمان ملل به همه کشورهای جهان ابلاغ خواهد شد.

*استاد وقتی به پشت سر شما نگاه می‌کنم اولین چیزی که برایم جالب توجه است مدیریت زمان شماست،  زندگی خود را چطور برنامه‌ریزی کردید که هم به فعالیت‌های علمی بی‌شمار خود برسید هم در کنار آن به زندگی روزانه؟

سال گذشته یعنی بلافاصله بعد از پایان دوره لیسانس هرساله یک سررسید دارم که تمام برنامه‌های روزانه خود را در طول سال در آن یادداشت می‌کنم و طبق آنچه یادداشت کرده‌ام عمل می‌کنم تا جایی که به راحتی می‌توانم بگویم بیست سال پیش در چه ساعتی و در کجا مشغول چه کاری بوده‌ام .چند ماه پیش قبض جریمه ‌ای به دستم رسید که وقتی به سررسیدم مراجعه کردم دقیقا در آن روز و در آن ساعت مشغول سخنرانی در یک سمینار بودم.



*ورزش در زندگی شما چه نقشی دارد؟

تقریبا به هیچ ورزشی علاقه نداشته و ندارم و حتی از دیدن ورزش لذت هم نمی برم البته گاهی کوهنوردی می کنم که آن هم به دلیل مشغله ی کاری طی دو سال گذشته متوقف شده است. کوهنوردی سالمترین ورزش است و تقریبا هیچ گونه عوارض جانبی ندارد.هیچ وقت حتی در رویاهایم دوست نداشتم ورزشکار حرفه‌ای باشم.

*و ارتباط شما با موسیقی؟

موسیقی یک لذت وصف ناشدنی است به ندرت روزی را سپری می‌کنم که در آن به موسیقی گوش ندهم البته نه هر آهنگی ونه هر تصنیفی.موسیقی غذای روح است و ما باید مراقب باشیم که روحمان از چه غذایی تغذیه می‌کند.اگر آهنگ خوب باشد، شعر خوب باشد آن وقت موسیقی التیام بخش روح و روان آدمی خواهد بود خیلی اوقات که خسته از کار روزانه به خانه می رسم با گوش دادن به یک تصنیف ایرانی انرژی دوباره ای به دست می آورم و این معجزه ی موسیقی است.

*در دنیای موسیقی به خواننده خاصی علاقه دارید؟

البته ما خوانندگان خوبی داریم که از صدای خوب وتسلط زیادی برخوردارند اما در همه زمینه ها همواره افرادی هستند که شاخص ترند موسیقی نیز از این قاعده مستثنی نیست. استاد شجریان شناسنامه موسیقی ایران است و درباره ایشان فقط یک جمله میتوان گفت: استاد شجریان چیز دیگری است.

*تلویزیون؟

فقط برنامه های علمی را می‌بینم که آن هم متاسفانه به ندرت. خیلی اهل تماشای تلویزیون نیستم.

*حتی فیلم ها و سریال های تلویزیون را هم تماشا نمی‌کنید؟

به هیچ وجه اصلا علاقه ای به فیلم و سینما ندارم فقط در ماه مبارک رمضان آن هم به دلیل اینکه در زمان افطار اهل خانه مشغول دیدن سریالهای مناسبتی هستند نیم نگاهی به سریالها دارم وگرنه اصلا علاقه ای به فیلم و سینما ندارم البته احترام زیادی برای دست اندرکاران سینما و تلویزیون قایل هستم به هرحال عرصه فرهنگ زمینه مهمی برای انتقال دستاوردها و تراوش های ذهنی ملت است.

*نوجوانی دوران رویاپردازی‌هاست، استاد سید کاظم علوی، در دوران نوجوانی و در رویاهای خود امروز را چگونه تصویر کرده بودید؟

در شهرستان ما دو مهندس کشاورز بودند که علاوه بر برخورداری از سواد بالا از لحاظ اخلاقی نیز وارسته و خوش مشرب بودند علاقه به این دو مهندس مرا به مهندسی کشاورزی علاقه‌مند کرد که البته باتوجه به اهمیت صنعت کشاورزی در خودکفایی یک کشور این علاقه دور از ذهن نبود. ادبیات نیز با خون من آغشته شده است بزرگترین حسرت من این است که چرا هیچوقت فرصت کافی را برای ورود به این عرصه و فعالیت در آن نداشته ام. اخیرا رابطه حیرت انگیزی میان خاک و گرمای عشق که در ادبیات غنی این مرز و بوم و در شعر شعرای بزرگی چون حافظ و مولانا و نظامی و سعدی و دیگر بزرگان به چشم می خورد، یافته ام که در حال نگارش مجموع این یافته های شگفت انگیز در قالب یک کتاب هستم که به لطف خداوند متعال به زودی منتشر خواهد شد. همه ما نسبت به فرهنگ و ادب این جامعه  مسوولیم و باید روی فرهنگ غنی ایرانی_اسلامی خود سرمایه گذاری کنیم و ایران را به عنوان قله ادبیات جهان به مردم دنیا بشناسانیم. اهمال کاری در این عرصه قابل دفاع نیست. اگر بنا به تقابل  فرهنگی بین ایران و غرب باشد پیروز این مقابله  یقینا ما خواهیم بود.

*و سخن پایانی استاد؟

همه ما باید احساس دین کنیم. کشوری با این عظمت با این غنای فرهنگی نباید مورد کم توجهی قرار بگیرد ما خیلی چیزها برای عرضه داریم به عنوان یک پیشنهاد به بنیاد ملی نخبگان عرض می‌کنم برای کسانی که دست بر ترجمه لاتین متون فارسی و یا اشعار بزرگانی چون حافظ و فردوسی و سعدی و مولانا و امثالهم می‌زنند تسهیلات ویژه ای قایل شوند چون بدون شک آثار این ترجمه در انتقال فرهنگ اصیل ایرانی به جهانیان پربرکت خواهد بود بنده در FAOشعر خیام درباره خاک را پیشنهاد کردم و امیدوارم این شعر مانند شعر سعدی که بر سر در سازمان ملل نقش بسته است، آذین بخش سازمان جهانی منشور خاک شود.

 

          پا بر سر سبزه تا به خواری ننهی                      کان سبزه ز خاک لاله رویی رسته است

 

افتخارات دکتر علوی‌پناه در یک نگاه:

سید کاظم علوی پناه: متولد ابرکوه سال ۱۳۳۷

‏ تحصیلات:

لیسانس خاکشناسی از دانشگاه شیراز- فارغ التحصیل ۱۳۶۲

فوق لیسانس از دانشگاه تربیت مدرس –فارغ التحصیل ۱۳۷۰

فوق لیسانس سنجش از دور و GISاز دانشگاه گنت (Gent) بلژیک

دکتری سنجش از دور و GISاز دانشگاه گنت (Gent) بلژیک فارغ التحصیل ۱۳۷۶

لوح تقدیر و نشان علمی:

۱- محقق برگزیده دانشگاه تهران، ١٣٨٣، نشان علمی از دانشگاه تهران

۲- استاد نمونه دانشگاه تهران، ‏١٣۸۴‏

۳- طرح تحقیقاتی نمونه دانشگاه تهران سال ‏١٣۸۰‏ در زمینه کاربرد سنجش از دور و GISبرای کاربری اراضی

۴- طرح تحقیقاتی نمونه دانشگاه تهران، سال ‏١٣۸۲‏ در زمینه مطالعه یاردانگهای بیابان لوت با استفاده از سنجش از دور و GIS

۵- لوح تقدیر از کنفرانس بین المللی سنجش از دور و GISتوسط انستیتوی بین المللی نقشه برداری فضایی و علوم زمین کشورهای هند و هلند

۶- لوح تقدیر از وزیرکار و امور اجتماعی به مناسبت طرح برگزیده در کشور در سال ١٣۷۶

۷- لوح تقدیر به مناسبت مقاله برگزیده در کنفرانس ژئوماتیک در سالهای ‏١٣۸١‏

۸- لوح تقدیر به مناسبت مقاله برگزیده در کنفرانس ژئوماتیک در سالهای ‏١٣۸۲‏

۹- انتخاب بهترین مقاله درهمایش بین المللی طبقه بندی خاک در چین سال ١۳۷۰

۱۰- لوح تقدیر از برگزاری اولین همایش کاربرد سنجش از دور و GISدر مطالعه وسط لوت مناطق بیابانی ایران

۱۱- طرح برگزیده دانشگاه تهران در سال ‏١٣۸۴‏، طرح رژیم حرارتی بیابان لوت

۱۲- لوح تقدیر از وزارت علوم، به مناسبت محقق برگزیده کشوری

۱۳- طرح برگزیده دانشگاه تهران در سال ‏١٣۸۵‏

۱۴- کتاب تالیفی برگزیده سال دانشگاهی ۱۳۸۶(سنجش از دور حرارتی و کاربرد آن در علوم زمین)

۱۵- کتاب تالیفی شایسته تقدیر جمهوری اسلامی ایران ۱۳۸۶ (سنجش از دور حررارتی و کاربرد آن در علوم زمین)

۱۶- مولف برگزیده انتشارات دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۷

عضویت در مجامع علمی و تحقیقاتی:

عضویت انجمن علمی سنجش از دور اروپا ((EARSeL

عضویت انجمن علمی بیابان (Desertnet)

عضویت هیئت مدیره انجمن علمی سنجش از دور و GISایران

عضویت هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ایران

عضویت در کمیته تخصصی برنامه ریزی منابع طبیعی پنجساله اول و دوم کشور

عضویت شورای پژوهشی دانشگاه تهران

عضویت در شورای هیئت تحریریه مجله علمی و پژوهشی بیابان

عضویت در هیئت تحریریه مجله پژوهشهای جغرافیایی

عضویت در شورای عالی کمیته ملی بلایای طبیعی کشور

عضویت در در هیئت تحریریه مجله زمین شناسی ایران، جهاد دانشگاهی، شهید بهشتی

عضویت در تحصیلات تکمیلی دانشگاه

عضویت در شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران

عضویت در کمیسیون محیط زیست دانشگاه تهران

مؤسس انجمن مدیریت بیابان در کشور

عضویت درهیئت تحریریه مجله زمین شناسی ایران

عضویت درهیئت تحریریه مجله علوم زمین دانشگاه شهید چمران

انتشارات:

‏پنجاه مقاله در ژورنالهای معتبر علمی بین المللی و داخلی و ISI

 پنجاه مقاله در کنفرانسهای بین المللی در کشورهای مختلف جهان

 سی مقاله در کنفرانسهای داخل

تالیف کتاب کاربرد سنجش از دور در علوم زمین، ‏١٣۸۲‏، انتشارات دانشگاه تهران (چاپ دوم)

تالیف کتاب سنجش از دور حرارتی و کاربرد آن در علوم زمین ‏١٣۸۶‏، انتشارات دانشگاه تهران (چاپ دوم)

تالیف کتاب کاربرد فناوری های جدید در خاکشناسی (خاکشناسی رقومی)

مبانی سنجش از دور و تفسیر تصاویر ماهواره ای و عکس های هوایی ‏١٣۸۶‏(در دست چاپ)

ترجمه کتاب سنجش از دور و  GISدر دست چاپ

چهارده گزارش علمی طرحهای مصوب دانشگاه