دکتر سورنا ستاری، بار دیگر با انتقاد از نوع نگرش دانشگاه‌ها به مقوله تحقیق و پژوهش، با بیان این که دانشگاه‌های ما تنها آموزش را می‌فهمند و نه پژوهش گفت: با این شیوه دانشگاه‌ها نمی‌توانند درآمدزایی داشته باشند؛ حال آن که اقتصاد در دانشگاه‌های ما باید معنی‌دار شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر سورنا ستاری صبح یکشنبه در جلسه هم‌اندیشی با موضوع «نقش نوآوری در صنعت دارو» که با حضور جمعی از صاحب‌نظران این حوزه برای بررسی زنجیره ارزش‌ساز در تولید دارو در کشور برگزار شد با بیان این که منویاتی که باعث تشکیل معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری شد برقراری پل‌های ارتباطی است، تصریح کرد: ما زمانی می‌توانیم موفق شویم که بتوانیم بازارهایی چون نفت، کشاورزی و دارویی را به دست آ‌وریم و در اختیار بخش خصوصی بگذاریم.

وی افزود: در این میان هر میزان بخش خصوصی به معاونت علمی نزدیک‌تر باشد ما در معاونت بهتر می‌توانیم آن را حمایت کنیم.

ستاری تصریح کرد: خوشبختانه ما در حوزه دارو مانع مالی نمی‌بینیم اما با این وجود پول بلاعوض هم به کسی نمی‌دهیم و با ارائه تسهیلات به صورت وام در فرآیند تجاری سازی کمک خواهیم کرد.

ستاری با بیان این که پژوهش در سیستم‌های ما به درستی تعریف نشده است، تصریح کرد: متاسفانه پژوهش را دردسرساز می‌دانند در حالی که پژوهش‌ یک کار درآمدزا است.

وی با بیان این که دانشگاه‌های ما تنها آموزش را می‌فهمند، تصریح کرد: این در حالی است که دانشگاه‌ها باید در حوزه پژوهش سرمایه‌گذاری کنند و اقتصاد در دانشگاه‌های ما باید معنی داشته باشد. چرا که در غیر این صورت دانشگاه‌ها نمی‌توانند درآمدزایی کنند.

ستاری با تاکید بر ضرورت توجه دانشگاه‌ها به شرکت‌های دانش بنیان و همکاری استادان دانشگاه با صنعت تصریح کرد: دانشگاه‌های ما باید شرکتهای دانش بنیان را از خود بدانند چرا که در غیر این صورت سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام نمی‌دهند. در این راستا آیین‌نامه‌ای را اخیرا ابلاغ کردیم که طی آن هر شرکت دانش بنیان فعال در دانشگاه‌ها که فروشی داشته باشد پنج درصد سود خود را به دانشگاه ارائه کند.

به گفته معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری دانشگاه صنعتی شریف سال گذشته 50 میلیارد تومان درآمد از محل قراردادهای صنعتی و شرکتهای دانش بنیان خود کسب کرد و در این مسیر ما باید به سمتی حرکت کنیم که علاوه بر تولید علم اساتید ما به سمت صنعت نیز سوق یابند