به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در چند دهه اخیر به دلیل وقوع بحرانهای انرژی در جهان و خطر وابستگی به سوختهای فسیلی در کنار آلودگی زیست محیطی ناشی از آن، کشورهای پیشرو در صنعت به طراحی و تولید انبوه خودروهای هیبریدی و الکتریکی پرداخته اند همچنین در کنار تولید انبوه خودروهای پاک، این کشورها به سمت استفاده هرچه بیشتر از خودروهایی با سوخت انرژی خورشیدی و تجدیدپذیر حرکت می کنند.
بر اساس تازه ترین داده های آژانس بین المللی انرژی، در سال ٢٠١٣ انرژی خورشیدی ، ٠,٨٦ درصد برق دنیا را تولید کرده است و این میزان در سال ٢٠١٤ به یک درصد نزدیک می شود همچنین در این گزارش بیان شده است که در سال گذشته ١٥ کشور از جمله ژاپن و استرالیا، بیش از یک درصد از برق مورد نیاز خود را از طریق انرژی خورشیدی تامین کرده اند.
در میان کشورهایی که بیشترین میزان برق خود را با استفاده از انرژی خورشیدی تولید می کنند، ایتالیا با ٧,٨ درصد در صدر جدول قرار دارد. بعد از ایتالیا ، با ٦.٢ درصد آلمان و با ٥.٨ درصد یونان قرار دارد.
به گفته سامان میرهادی، مدیر دفتر برق و انرژی روستایی سازمان انرژی های نو، سهم انرژی خورشیدی در تولید انرژی کشور نزدیک صفر است و بر اساس گفته های معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تنها ۲۱۹ مگاوات برق با استفاده از انرژی های باد، خورشید و نیروگاههای کوچک آبی تولید می شود.
مسئله دیگری که توجه به انرژیهای پاک را به صورت جدی مطرح می سازد مقدار مصرف بالای بنزین در کشور و آلودگی هوای ناشی از آن است که در این راستا چند سالی است که گرایش به ارائه ایده های نو برای تغییر این روند در میان گروههای مختلف از روند خوبی برخوردار شده است.
مرکز مکانیک و خودروی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین توانسته است با بهره گیری از دانشجویانی خوش فکر و مبتکر دستاوردهای چشمگیری را از آن خود کند و در این زمینه نیز نمونه های موفقی را ارائه کند.
این مرکز در سال 1387 با هدف طراحی خودروی پاک در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین تشکیل و موفق به طراحی چند نمونه از خودروی هیبریدی 4 نفره با نام پاراکس و یک خودروی 2 نفره الکتریکی و خودروهای هاوین یک و دو شد.
خودروی هاوین 1 در یازدهمین دوره مسابقات خودروی خورشیدی استرالیا که در مهر ماه 1391 به مدت شش روز برگزار شد توانست مقام هفدهم را در بین 44 تیم شرکت کننده در این رقابتها کسب کند.
در این مسابقه کشور ژاپن مقام اول را کسب کرد، امریکا دوم شد و هلند مقام سوم را بدست آورد همچینین تیم هاوین توانست رتبه چهارم آسیا را نیز از آن خود کند.
حسین رحیمی دانشجوی مهندسی مکانیک و عضو تیم طراحی خودروی هاوین 1 و 2 در ارتباط با این با این خودرو به خبرنگار مهر گفت: در طراحی این خودرو 16 نفر از دانشجویان رشته های الکترونیک، مکاترونیک، طراحی کاربردی و مکانیک خودرو شرکت داشتند و دکتر محمد افتخاری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران مسئولیت راهنمایی این تیم را برعهده داشت.
وی در ارتباط با تاریخچه خودروهای خورشیدی افزود: نخستین خودروی خورشیدی جهان توسط شخصی به نام آلن فری من در سال 1979 در انگلستان طراحی و در سال 1980 به عنوان اختراع ثبت شده است.
رحیمی تصریح کرد: اساس کار خودروهای خورشیدی تبدیل انرژی خورشید به انرژی الکتریکی است که توسط سلولهای خورشیدی صورت می گیرد و ساخت چنین خودرویی نیازمند ترکیب علوم مهندسی مانند مکانیک طراحی سیالات و جامدات، هوافضا، الکترونیک، کامپیوتر، کنترل و علوم جغرافیایی است.
وی در ارتباط با پروسه ساخت خودروی هاوین تصریح کرد: طراحی این خودرو که نام آن هاوین یک واژه اصیل پارسی به معنای خورشید تابان است از آبان ماه سال 88 آغازشد و مراحل طراحی آن طی 10 ماه و ساخت آن در طول شش ماه صورت گرفته است که سرانجام این خودرو در فروردین سال 1390 رونمایی شد که برد این خودرو سه هزار کیلومتر و سرعت آن 135 کیلومتر است.
این دانشجو بیان کرد: در حال حاضر طراحی و ساخت خودروی دوم این مرکز با عنوان خودروی هاوین 2 به اتمام رسیده است که این خودرو در مسابقات 2014 خودروهای خورشیدی امریکا شرکت خواهد کرد.
رحیمی ویژگیهای خودروی هاوین 2 را این گونه تشریح کرد: وزن این خودرو 220 کیلوگرم، جنس بدنه آن فیبر شیشه، فیبر کربن و هانی کامب و سرعت خودرو 90 کیلومتر در ساعت و سرعت بیشینه آن بیش از 150 کیلومتر در ساعت است.
وی افزود: دو عدد باتری لیتیومی این خودروی توانی بالغ بر 10 کیلووات را برای این خودرو فراهم می کند که البته توان متوسط آن چهار کیلووات است.
رحیمی با مقایسه دو خودروی هاوین گفت: خودروی هاوین 1 دارای یک باتری، وزن 60 کیلوگرم و سرعت 135 کیلومتر در ساعت بود که خودروی هاوین 2 سنگین تر از نمونه قبلی است اما قدرت و سرعت بیشتری نسبت به این خورو دارد و توانمندی های تیم طراحی خودروی هاوین از این محدوده فراتر می رود.
رحیمی اظهارداشت: این تیم توان طراحی طراحی بدنه های کامپوزیتی پیچیده، سبک و مستحکم، طراحی و اجرای سیستم های روشنایی و گرمایشی مبتنی بر انرژی خورشیدی، طراحی و پیاده سازی نیروگاههای خورشیدی، طراحی قایق ها و خودروهای الکتریکی و خورشیدی را دارد و با توجه به توانمندی های تیم طراحی هاوین و وضعیت جغرافیایی کشور ایران که سالیانه بیش از 280 روز در معرض تابش نور خورشید قرار دارد این میزان بالاتر از متوسط جهانی است و بهره گیری از توانمندی های این تیم در طراحی نیروگاههای خورشیدی و اجرای طرحهای مبتنی بر این انرژی می تواند راه حلی برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی و همچینین بیمه کردن کشور در برابر بحران های انرژی فسیلی باشد.
وی بیان کرد: انرژی خورشیدی به صورت رایگان، پاک و نامحدود توسط خداوند در کشور وجود دارد و بهره گیری از آن تنها نیازمند استفاده از توان متخصصان و کارشناسان فعال در این زمینه است.
خودروهای طراحی و ساخته شده توسط دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین که دوستدار محیط زیست هست در اولین نمایشگاه تخصصی اقتصاد و فرهنگ محیط زیست که از 17 خرداد در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی قزوین برپا شده و تا 20 خرداد دایر است در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است که این رویداد فرصت مناسبی برای آشنایی بیشتر مردم با خلاقیتهای دانشجویان توانمند کشورمان است.