فناوران یکی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران موفق به ساخت کارت هوشمند بیومتریک شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در این کارت سه داده بیومتریکی عنبیه، اثر انگشت و چهره جهت تشخیص هویت دقیق و سریع به صورت کاملا بومی پیاده‌سازی شده است.

کارت‌های هوشمند چیپ‌های حافظه‌یی هستند که علاوه بر فضای نگهداری حافظه، دارای یک پردازشگر داخلی بوده که این پردازشگر می‌تواند فرامینی را در داخل کار اجرا کند. از آنجایی که داده‌ها و فرامین داخلی از سیستم کدگذاری پیشرفته‌ای برخوردار است این ادعا وجود دارد که کارت‌های هوشمند قابل رمزگشایی و هک نیست.

استفاده از کارت‌های هوشمند که داده های بیومتریک بر روی آن ذخیره شده است، لزوم استفاده از شبکه و تجهیزات سروری برای دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی را برطرف می‌کند؛ بنابراین در این سیستم‌ها دیگر لازم نیست که بانک اطلاعاتی در دسترس تجهیزات شناسایی هویت قرار گیرد بلکه اطلاعات فردی و داده‌های بیومتریک هر نفر از روی کارت هوشمند وی خوانده شده و همانجا با اطلاعات کسی که کارت را در دست دارد مقایسه می‌شود.

این محصول که توسط شرکت رایابین در پارک علم و فناوری پردیس تهیه شده امکان استفاده از سیستم‌های تشخیص هویت بیومتریکی بسیار دقیق و ارزان را فراهم نموده است.

از کاربردهای این محصول می‌توان به مواردی چون کنترل تردد در فرودگاه‌ها و مرزها، پاسپورت بیومتریک، کارت ملی هوشمند، گواهینامه رانندگی، دفترچه خدمات درمانی الکترونیکی، کارت شناسایی اتباع بیگانه، سیستم‌های رای‌گیری خودکار، سیستم‌های کنترل تردد خاص و کارت‌های شناسایی امنیتی برای ارگان‌های بزرگ اشاره کرد. نزدیک‌ترین مثال کارت هوشمند بیومتریک کارت ملی هوشمند است.

نکته قابل ذکر این که کارت ملی هوشمند به عنوان یک پروژه ملی در حال انجام می‌باشد و تنها از مولفه اثرانگشت جهت شناسایی بهره گرفته و فاقد مولفه‌های عنبیه و چهره است.

لازم به ذکر است که فناوری تشخیص هویت از طریق عنبیه چشم در دنیا تحت انحصار کشور آمریکا بوده و این شرکت برای دومین بار موفق به دستیابی به این فناوری به صورت کاملا بومی و مستقل شده است.

در مراسم رونمایی از این محصول که صبح امروز در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد از چند محصول دیگر از جمله ابزاری میان افزاری برای تجهیز سامانه ها به خدمات زیرساخت کلید عمومی رونمایی شد. «دستینه» که توسط شرکت پندار کوچک ایمن ساخته شده امکان تعامل با گواهینامه الکترونیکی، امضاء دیجیتال، رمزنگاری، احراز اصالت و مانند آن را فراهم می‌شود.

«دستینه» می‌تواند بدون تنظیمات خاص برای هر توکن، با انواع توکن‌ها و کارت‌های هوشمند بر رایانه کاربر ارتباط برقرار کرده و عملیات مختلف رمزنگاری را انجام دهد. همچنین می‌تواند از انواع دیگر ذخیره‌ساز کلید مانند توکن‌های نرم‌افزاری، پشتیبانی کند. تمام امکانات دستینه بر اساس استانداردهای روز زیرساخت کلید عمومی تولید شده است و در هر نوع سامانه نرم‌افزاری و با انواع مختلف مرکز صدور گواهی قابل استفاده است.