فیفا در بازی‌های جام کنفدراسیون‌ها در برزیل، برای نخستین‌بار از فناوری خط گل استفاده کرد و حالا در بازی‌های جام جهانی سال جاری دوباره از این فناوری استفاده می‌شود. اما کارکرد این فناوری دقیقاً به چه صورت است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، یک شرکت آلمانی با نام گل‌کنترل چهارده دوربین در حاشیه هر استادیوم میزبان کار گذاشته است. هر هفت دوربین در دو طرف زمین، توپ را در هر شوت به سمت دروازه ردیابی می‌کنند و هر دوربین هم به مین‌فریم مرکزی متصل است. دوربین‌ها داده‌های دقیق خود را برای کامپیوتر ارسال می‌کنند و کامپیوتر هم موقعیت دقیق توپ نسبت به خط دروازه را ارزیابی می‌کند. اگر توپ از خط رد شود در کسری از ثانیه یک لرزش و یک علامت بصری به ساعت‌های مچی داورها ارسال می‌شود. البته بیش‌تر گل‌ها به چنین تجزیه و تحلیل دقیقی احتیاج ندارند، اما بدون شک فناوری نوین مانع از به وقوع پیوستن موقعیت‌های مناقشه‌برانگیز خاص خواهد شد. موقعیت‌هایی همچون گل ردشده فرانک لمپارد از انگلستان در مقابل آلمان در جام جهانی 2010. تحلیل‌های بعدی نشان داد که این ضربه سرنوشت‌ساز برای انگلستان باید حساب می‌شد. در اینفوگرافی که در ادامه می‌آید، می‌توانید بیش‌تر با کارکرد این فناوری آشنا شوید.

مربی‌های آزرده‌خاطر NFL می‌توانند با پرتاب پرچم قرمز خود درخواست بازپخش بی‌درنگ کنند، بازیکنان حرفه‌ای تنیس هم می‌توانند درخواست نمای دقیق دوربین را از آخرین ضربه عبور از خط اعلام کنند. اما در محبوب‌ترین بازی دنیا، فوتبال، مربی‌ها فقط باید به چشم‌های خطاپذیر داورها اعتماد کنند؛ البته از این به بعد دیگر چنین نخواهد بود. فریادهای اعتراضی نسبت به گل‌های واضحی که قبول نشدند، باعث شد فیفا درباره فناوری خط گل تجدیدنظر کند و این فناوری را در بازی‌های جام کنفدراسیون‌های 2014 در برزیل امتحان کند. در‌نهایت فناوری انتخابی فیفا، GoalControl-4D در جام جهانی 2014 به کار گرفته می‌شود تا بازی‌های منصفانه‌تری برگزار شوند.

کارکرد فناوری

 در هر نیمه زمین هفت دوربین قرار دارند. این دروبین‌های پرسرعت در قسمت‌های بالایی استادیوم نصب می‌شوند و روی هر گل متمرکز هستند تا موقعیت توپ را نسبت به خط گل ردیابی کنند. گل وقتی تأیید می‌شود که توپ به‌طور کامل از خط گل عبور کند.

 

 دوربین‌ها به‌طور مداوم توپ را ردیابی می‌کنند و سیگنال‌ها را برای یک کامپیوتر قدرتمند ارسال می‌کنند. کامپیوتر این داده‌ها را به تصویرهایی تبدیل می‌کند که نشان‌دهنده مکان دقیق توپ هستند. بازیکنان و داورها به‌طور خودکار از تصویر حذف می‌شوند.

 وقتی یک تیم گل می‌زند کامپیوتر یک سیگنال رادیویی رمزنگاری‌شده برای ساعت مچی داور ارسال می‌کند که باعث ایجاد یک لرزش و نمایش یک پیغام می‌شود؛ گل. سیگنال‌ها در عرض کمتر از یک ثانیه به ساعت مچی می‌رسد. داور فارق از پیغام کامپیوتر اختیار دارد که گل را قبول یا رد کند.

کامپیوتر همچنین یک تصویر از گل در یک زمین مجازی تولید می‌کند که روی نمایشگرهای استادیوم و تلویزیون‌ها قابل نمایش است. سازندگان GoalControl-4D می‌گویند که طرفداران مدرک می‌خواهند.