جلسه کمیسیون علم و فناوری روز یکشنبه 18/3/1393 در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در این جلسه با توجه به تأکید نقشه جامع علمی کشور مبنی بر برآورد میزان نیاز ملی، ساختار اجرایی طرح آمایش آموزش عالی کشور مورد بررسی قرار گرفت.

به همین منظور گزارشی از شاخص­های کلان علم و فناوری کشور در حوزه آموزش عالی، با نگاه به آمار وزارت علوم در سال تحصیلی92-91 ارائه شد.

در این گزارش سهم دانشجویان شاغل به تحصیلی در دانشگاه­های دولتی 15 درصد، دانشگاه آزاد 36 درصد و پیام نور 24 درصد عنوان شد که رشته کارشناسی 66.29 درصد و رشته کارشناسی ارشد 10.47 درصد این آمار را به خود اختصاص می­داد و از این میان 45.26 درصد دانشجویان در رشته علوم انسانی و 34.06 درصد از آنها در رشته فنی و مهندسی به تحصیل اشتغال داشتند.

پس از ارائه گزارش مذکور، اعضای کمیسیون نظرات و پیشنهادات خود پیرامون آمایش سرزمینی در حوزه آموزش عالی را ارائه کردند که اهم آن به شرح ذیل می­باشد:

-         برای نزدیک شدن به افق دیدمان در نقشه جامع علمی کشور بهتر است ضمن تعریف یک نقطه اطمینان به عنوان مبنای کار، برای رسیدن به هدف نهایی گام­های چند ساله تعریف کنیم

-         نیاز به انعطاف پذیر کردن آموزش عالی کشور با تعبیه رشته­های میان رشته­ای

-         لزوم توجه به ماهیت کیفی افق­های آینده آموزش عالی کشور

-         هدایت پذیر کردن دانشگاه­ها با ارائه یکسری راهبردهای کلان و جامع در مسیری که از پیش تعریف و تعیین شده است

-         لزوم تدوین یک مؤسسه ملی تحقیقاتی در جهت ارائه نیازسنجی و الگوهای از پیش تعریف شده جهت شفافیت برنامه­ها

-         نیاز به تدوین سناریوهای احتمالی با روش­های علمی، به شرط قابل کنترل بودن جهت دستیابی به افق­های آموزش عالی

-         لزوم توجه به اقتصاد آموزشی و آموزش اقتصادی با نگاه به مؤلفه­های اقتصاد مقاومتی در برنامه­ریزی­های آموزش عالی

-         نیاز به استفاده از اهداف غایی و توانمندی­های بالقوه­ی کشور در تدوین افق های پیش رو و آینده­نگاری

-         نیاز به تحول در سرفصل­های آموزش عالی و فعال­سازی آموزش

-         دانشگاه­ها بایستی براساس ظرفیت­های خود نقشه راه چندساله ارائه دهد؛ نیاز به تدوین مراکز تحقیقاتی و پژ‍وهشگاه­های دانش­بنیان، ضمن حمایت­های نهادهای حکومتی

 

در نهایت توافق شد تا تعریف عملیاتی برخی مفاهیم برای اجرایی شدن نقشه جامع علمی کشور مورد بررسی قرار گیرد.