محققان پژوهشکده علوم و صنایع غذایی موفق به طراحی و تولید نانو فیلترهایی برای جذب بوهای نامطبوع در صنایع غذایی شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر بهروز قرآنی، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی و محقق طرح با اشاره به اهمیت مساله تصفیه هوا به ویژه در مکان‌های عمومی اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که در پاکسازی هوا وجود دارد، از بین بردن بوهای نامطبوع محیط است.

وی تصریح کرد: یکی از رایحه‌های نامطبوعی که شامه افراد را آزار می‌دهد، رایحه ای است که در اثر فرآوری و سرخ کردن مواد غذایی در سالن تولید واحدهای تولیدی صنایع غذایی و یا رستوران‌ها به وجود می‌آید و وارد محیط عمومی می‌شود.

دکترای مواد و پلیمر از دانشگاه لیدز انگلستان با اشاره به لزوم استفاده از تکنولوژی‌های نوین در تصفیه هوا و از بین بردن بوهای نامطبوع بیان کرد: فیلترهای ساخته شده در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی از نانو الیافی تهیه شده‌اند که قابلیت بسیار بالایی در جداسازی ذرات آلوده و جذب رایحه‌های نامطبوع دارند که در مقایسه با انواع معمولی آن بازدهی بالاتری دارند.

قرآنی ادامه داد: با استفاده از نانوالیاف می‌توان فیلترهای تمیزشونده با بازدهی بالا و وزن کمتر طراحی و تولید کرد که در نتیجه تفاوت محسوسی در کارایی این روش نسبت به استفاده از فیلترهای متداول الیافی دارد.

وی با بیان اینکه این نوع از فیلتراسیون به لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است، اضافه کرد: همچنین گرچه به لحاظ تئوری کمی پیچیده به نظر می‌رسد، ولی به لحاظ علمی بسیار ساده‌تر بوده و مواد اولیه کمتری برای تولید مورد نیاز است.

عضو هیات علمی گروه نانوفناوری پژوهشکده علوم و صنایع غذایی ادامه داد: این روش تولید که منجر به صرفه جویی در مصرف منابع و انرژی می‌شود، سبب کاهش قیمت تمام شده محصول نسبت به انواع مشابه می‌شود.

قرآنی با اشاره به روش ساخت این نانو فیلتر اظهار کرد: در این طرح شبکه نانو الیاف پلیمری با استفاده از تکنیک الکتروریسی تولید شده که در سطح خود دارای هزاران هزار مولکول ویژه برای جداسازی بوهای نامطبوع از محیط هستند.

وی ادامه داد: این محصول که قابلیت بالایی برای تجاری سازی دارد، در حال حاضر در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی به مرحله تولید علمی رسیده است.

محقق طرح خاطر نشان کرد: لازم به ذکر است که از این محصول می‌توان در تمام محیط های متفاوت که نیاز به تهویه هوای مناسب و از بین بردن رایحه های نامطبوع دارند مانند بیمارستان ها نیز استفاده کرد.