دکتر ستاری گفت: دانشگاه‌هایی که نخبگان را جذب کنند؛ از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بودجه دریافت می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان، در نشست صمیمی با فارغ التحصیلان و دانشجویان دکتری پیوسته زیست فناوری (بیوتکنولوژی) اظهار کرد: برای ایجاد انگیزه در دانشگاه ها برای جذب نخبگان و استعدادهای برتر، به دانشگاه هایی که آنها را جذب می کنند بودجه خاص، تخصیص خواهیم داد.


وی افزود: هنر ما در معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان، جذب نخبگان داخلی، ماندگاری ایشان و بازگرداندن نخبگانی است که از کشور خارج شده اند.


دکتر ستاری با اشاره به وضعیت نخبگان در داخل و مقایسه شرایط کاری در خارج کشور گفت: نخبگانی که خارج از کشور هستند نیز ساعات زیادی از روز را مشغول کار هستند و سختی های زیادی می کشند؛ اما از کارشان لذت می برند. این موضوع، نشان می دهد که نخبگان برای خروج از کشور تنها دغدغه مالی ندارند بلکه به دنبال رضایت و استفاده از تخصص خود و موثر بودن هستند.


وی با اشاره به ملاقات ها و نشست های سلسله وار خود با گروه های مختلف نخبگان و استعدادهای برتر تصریح کرد: اگر نخبگان و استعدادهای برتر به ما نزدیک تر شوند و نیازهای خود را بی واسطه با ما در میان بگذارند بهتر می توانیم فضای کسب و کار را برای فعالیت تخصصی آنها فراهم کنیم.


معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه اگر اقتصاد دانش بنیان در کشور به شکل واقعی و درست شکل بگیرد نخبه نیز جذب بازار داخلی خواهد شد افزود: اما اگر در کشوری ارزش عقل و ایده و کار فکری، کاهش یابد و واسطه گری و دلال بازی در آن حاکم شود، جذب نخبه به درستی شکل نخواهد گرفت، در نتیجه آن کشور باید با پیشرفت و فناوری خداحافظی کند.


دکتر ستاری با اشاره به وضعیت فعلی اقتصاد کشور ابراز کرد: متاسفانه در کشور ما وابستگی به منابع زیرزمینی وجود دارد و همین موضوع باعث می شود میل به تولید در کشور کمرنگ شود و در این شرایط نیز حمایت ها از فناوری کمتر خواهد شد.


رئیس بنیاد ملی نخبگان همچنین تصریح کرد: خام فروشی نفت که با هزینه 5دلاری حاصل و به قیمت 100 دلار عرضه می شود، 20 برابر استخراج آن برای کشور درآمد دارد. هیچ سیستم تولیدی در دنیا وجود ندارد که بتواند 20 برابر منابع خود درآمد داشته باشد. همین موضوع آفتی است که اهمیت تولید و فناوری را از بین می برد.


دبیر هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی در باره کمک های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نخبگان عرصه زیست فناوری گفت: اگر نخبه ای از حوزه زیست فناوری بخواهد شرکت دانش بنیان تاسیس کند می تواند از وام های قرض الحسنه تا سقف 300میلیون تومان و از طریق صندوق نوآوری یا منابع بانکی استفاده کند. البته اگر طرح های اینگونه شرکت ها به تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده باشد یا در ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی نیز مورد تایید قرار گرفته باشد می تواند از وام های صندوق نوآوری و شکوفایی و دیگر منابع مالی تا سقف بالاتری بهره مند شود.


به گفته دکتر ستاری، بهتر است نخبگان و استعدادهای برتر برای شروع کار، سراغ طرح های کوچک تر بروند و پس از موفقیت، طرح های کلان و بزرگ را در دست بگیرند. 


معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه شرایط استخدام همه نخبگان عرصه زیست فناوری وجود دارد، خطاب به نخبگان حاضر در نشست اذعان کرد: با توجه به شرایط حاکم بر این رشته، امکان جذب و به کارگیری شما به راحتی فراهم است و شخصا در این زمینه تلاش و پیگیری خواهم کرد. همچنین از طریق برگزاری جشنواره های مختلف، حمایت مان را از نخبگان و استعدادهای برتر بیشتر خواهیم کرد.


رئیس بنیاد ملی نخبگان همچنین گفت: از ابتدای مهرماه امسال آیین نامه بنیاد ملی نخبگان به طور کامل تغییر می کند و بر این اساس بسته های حمایتی از این افراد در قالب جوایز پژوهشی وفناورانه و شاخص های برگزیدگی و با سقف بالاتر اعطا خواهد شد. همچنین
دکتر ستاری با بیان اینکه نخبه باید یاد بگیرد و بداند که پول بدون زحمت فایده ای ندارد بلکه مضر هم هست، گفت: پرداخت های مالی بی برنامه، عادت های غیرمفید به وجود خواهد آورد بنابراین نخبگان در قبال مسوولیت و کاری که انجام می دهند باید تسهیلات و کمک بگیرند.


رئیس هیات امنای صندوق پژوهشگران همچنین با اشاره به لزوم کار فرهنگی اظهار کرد: باید فرهنگ ترویج اقتصاد دانش بنیان را در کشور نهادینه کنیم و چون این مفاهیم نو و جدید هستند شاید مجبور باشیم با تلاش و اصرار بیشتر، این فرهنگ سازی را در کشور دنبال کنیم.


وی بر حمایت از نخبگانی که درخواست فرصت های مطالعاتی برای خارج از کشور دارند و برنامه ریزی دقیق برای فرآیند فرصت های مطالعاتی مدون برای استعدادهای برتر خبر داد. 


دکتر ستاری با تاکید بر اینکه بنیاد ملی نخبگان برای افرادی که می خواهند خارج از کشور هم بروند برنامه دارد، افزود: ما باید بدانیم نخبگان ما در کجا و چگونه در حال تحصیل هستند و برای بورس و تحصیل آنان برنامه داشته باشیم. برای بازگشت ایشان و حتی برای پس از بازگشت ایشان هم باید برنامه داشته باشیم.


در بخش دیگری از این نشست دکتر شاهین آخوندزاده قائم مقام معاون تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر سیدحسن حسینی معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان، دکتر سیدحمید جمال الدینی مشاور توانمندسازی و نوآوری در امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان، دکتر منصوره عبدی رئیس دفتر ارتباط و هم اندیشی با نخبگان بنیاد ملی نخبگان، پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، به بیان دیدگاه های خود پرداختند. همچنین ریحانه میرحسینی، خدیجه عالی شاه، رامین فاضل و احسان سیدجعفری از رتبه های برتر کنکور و بهناز بخشنده مدیر گروه بیوتکنولوژی و برنده مدال نقره المپیاد زیست، درباره مسائل مرتبط با حوزه زیست فناوری سخن گفتند.