جام‌جهانی فوتبال هر چهار سال یک بار به میزبانی یکی از کشورهای نامزد شده برگزار می‌شود در این بین علاوه بر آنکه 32 تیم منتخب جهان برای کسب جام جهانی به رقابت با یکدیگر می پردازند شرکت های مختلف در زمینه های تجهیزات ورزشی، فناوری، معماری و خدمات نیز این ویترین را برای نمایش محصولات خود بسیار مطلوب می‌بینند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نکته ای که تمامی کشورها و شرکتهای حاضر در جام جهانی متفق القول بر آن اهتمام دارند استفاده از فناوری برای عملکرد بهتر و دستیابی به نتیجه مطلوب تر است.

لباس های راحت تر برای ورزشکاران، توپ های سریع تر و مناسب تر، ورزشگاه های کم مصرف تر و پخش با کیفیت مسابقات از تلویزیون از جمله دلمشغولی های دست اندرکاران جام جهانی است.

در این گزارش به برخی از فناوری های خاص جام جهانی برزیل 2014 پرداخته می شود.

** پوشاک فناورانه ورزشی

* سریع ترین کفش

2 شرکت نام آور پوشاک، تجهیزات و لوازم جانبی ورزشی مانند دوره های پیشین، جدیدترین محصولات خود را خاص جام جهانی عرضه کرده اند. آنها سعی کرده اند با بهره مندی از جدیدترین فناوری های روز بهترین و مناسب ترین محصولات را برای این جام عرضه کنند.

کفش  Mercurial Superfly را برای این جام رونمایی شده که قرار است ستارگانی مانند کریستیانو رونالدو آن را به پا کنند.

این کفش نتیجه چهار سال تحقیقات در آزمایشگاه تحقیق و توسعه‌ است که با هدف ایجاد انقلاب در سرعت، ساخته شده است.

از فناوری‌های جدید بکار رفته در این کفش می‌توان به فناوری دوخت سه گره اشاره کرد که منجر به کاهش مواد مورد استفاده بین پا و توپ و در نتیجه بالا رفتن کنترل روی توپ و لمس خوب توپ توسط بازیکنان می‌شود. در این کفش از ساق استفاده شده تا پا بهتر در کفش قرار گیرد. همچنین میخ‌های بهبود یافته در پاشنه برای پایداری بیشتر و کشش افزون‌تر در قسمت پنجه و چسبندگی روی زمین است.

* کفش های متفاوت برای بازیکنان متفاوت

یک شرکت دیگر با بکارگیری مواد جدیدی در رویه کفش Adizero F50  امکان کنترل بهتر و در نتیجه دریبل بهتر را برای بازیکنان در تمامی شرایط آب وهوایی به ارمغان می آورد. 

کفش دیگر این شرکت با نام Predator Instinct با بهره گیری از ساختار نیمه شفاف بیرونی طراحی شده است و با استفاده از ساختار ناهموار روی آن بازیکنان امکان ارسال پاس های دقیق تری را خواهند داشت. این کفش مخصوص بازیکنانی طراحی شده که وظیفه ارسال پاس را برعهده داشته و باید ضربات دقیقی را به توپ وارد کنند. 

Notrocharge با بهره گیری از ساختار مقاوم بیشتر برای بازیکنانی که در پست های تدافعی بازی می کنند تدارک دیده شده است. این کفش با مقاومت بالا ساخته شده و می تواند پای مدافعان را در انجام تکل های مختلف یاری کند.

و در آخر Adipure قرار دارد که ساختاری مواج روی آن در نظر گرفته شده است.

* جلیقه خنک کننده

با توجه به برگزاری مسابقات جام جهانی در برزیل که هم اکنون در حال گذراندن فصل زمستان است بسیاری از تیم ها بر فناوری های جدید برای خنک سازی فیزیکی بدنهایشان پیش از بازی تکیه دارد.

یک شرکت جلیقه یخی جدیدی تولید کرده است که آزمایش آن توسط اعضای تیم ملی آلمان، موجب محبوبیت آن در بین این ورزشکاران شد. همه اعضای این تیم به جلیقه و آستین پیش خنک کننده مجهز شده اند.

این پوشاک که به مدت 20 دقیقه در نزدیکی دمای انجماد سرد می شود بر روی بخش پایینی دست و بالای کمر موثر است که به گفته آدیداس مهمترین بخش های بدن هستند که باید خنک شوند.

این جلیقه باید در زمان گرم کردن بدن و بین دو نیمه پوشیده شود. این جلیقه از آب پر می شود و پیش از استفاده بعدی در فریزر گذاشته می شود.

* توپی با فرهنگ برزیلی

نقطه مشترک تمامی مسابقات برگزار شده در جام جهانی امسال استفاده از توپ جدید مخصوص این مسابقات با نام  Brazuka برازوکا (به معنای سبک زندگی برزیلی) است.
 
برازوکا از شش قطعه ملخی شکل تشکیل شده که با گرما و بدون دخالت دست انسان به هم متصل شده‌اند. به نظر می‌رسد با این تکه‌های کمتر برازوکا باید توپ نرم‌تر و سبک‌تری هم باشد. اما این طور نیست.

شکل هندسی درزها و نوع دوختن آنها در تعیین میزان نرمی و سختی توپ‌ها بسیار موثر است. در اینجا مهندسان دست به ابتکار جالبی زده‌اند. آنها برازوکا را با درزهایی عمیق‌تر و طولانی‌تر طراحی کرده‌اند که همین برازوکا را به توپ‌های قدیمی‌تر فوتبال نزدیک‌تر می‌کند و این یعنی اصطکاک بیشتر و انحراف کمتر.

این توپ ۴۳۷ گرم وزن داشته و در طول باران شدید نیز فقط دو دهم درصد آب به خود جذب می‌کند. رقمی که بسیار کمتر از استاندارد ۱۰ درصدی مخصوص فیفاست.

** استادیوم ها 

* انرژی تجدید پذیر در اولویت 

پس از آنکه برزیل برای برگزاری جام جهانی 2014 انتخاب شد، این کشور از ساخت استادیوم های میزبان بازی‌های جام‌جهانی 2014 برزیل با استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر خبر داد.

این رقابت ها در 12 استادیوم برگزار می شود و سازندگان آنها توانسته اند فاکتورهای حفاظت از محیط زیست را در آنها رعایت کنند.

سقف ورزشگاه ها به لایه‌ای از پنل‌های خورشیدی مجهز شده که قادر به تولید 1.5 تا 3.3  مگاوات انرژی الکتریکی هستند. باتری‌های خورشیدی تعبیه شده در سقف این ورزشگاه قادرند تا دو برابر انرژی مورد نیاز برای ورزشگاه را در حالت اوج مصرف تولید کند.

در برخی از این ورزشگاه ها، علاوه بر روشنایی از انرژی خورشیدی برای سیستم حرارتی رخت‌کن‌ها، سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه‌ها نیز استفاده خواهد کرد.

* نیمکت هایی با الهام از تلفن های هوشمند

یکی دیگر از ویژگی های این جام جهانی، نیمکت و شیشه های محافظه فناورانه است. شرکت AGC  نسل جدیدی از این نیمکت‌ها را با بهره‌گیری از سقف شیشه‌ای که با استفاده از ترکیبات شیمیایی مقاوم‌سازی شده است، در این مسابقات به کار می گیرد.

این شرکت با استفاده از فناوری به کار رفته در ساخت گجت‌هایی مانند تلفن‌های ‌هوشمند، این نیمکت‌ها را با پایداری بالا و مقاومت در برابر انواع آسیب‌ها ساخته است. نیمکت بازیکنان نیز از فریم‌های پلاستیک تقویت شده با روکشی پلیمری ساخته شده است.

این نیمکت‌ها مقاوت بالایی در برابر خراش، تغییر حالت در اثر فشارهای وارده و همچنین شرایط محیطی همچون رطوبت و گرمای شدید دارند.

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های شیشه‌های مورد استفاده در نیمکت‌های جدید، شفافیت بالا است که نتیجه استفاده از روکشی ضد انعکاس است که منجر به کاهش انعکاس نور در این شیشه‌ها به میزان ۱۳ برابر یک شیشه‌ معمولی شده است. این اقدامات در جهت افزایش میدان دید انجام شده است.

پوشش نیمکت بازیکنان و نیمکت‌نشینان نوعی شیشه تقویت شده که در تلفن‌های ‌هوشمندی مانند سونی اکسپریا Z  از آن برای محافظت صفحه‌ی نمایش استفاده شده است.

** آغاز جام جهانی و روشن شدن امید در دل معلولین

در مراسم افتتاحیه این مسابقات یک جوان برزیلی که توانایی راه‌رفتن ندارد، با استفاده از نتیجه‌ تحقیقات پروژه‌ Walk Again قادر به راه‌رفتن شده و با نواختن اولین ضربه به توپ مسابقات، جام جهانی برزیل را آغاز خواهد کرد.

این آغاز متفاوت ترین شیوه برای آغاز مسابقات جهانی از ابتدا تاکنون بوده است و بر استفاده از فناوری در زندگی تاکید دارد.

هدف از پروژه‌ی Walk Again استفاده از امواج مغزی افراد معلول برای قدرت بخشیدن و کنترل پاهای روباتیک برای حرکت بدون نیاز به استفاده از فرامین فیزیکی است.

محققان این پروژه موفق به ساخت پاهایی شده‌اند که در مراسم افتتاحیه، جوانی برزیلی که قادر به راه رفتن نیست، با استفاده از آن روی پاهای خود ایستاده و با نواختن اولین ضربه به توپ مسابقات، علاوه بر افتتاح مسابقات، افق‌های روشنی را پیش روی افراد معلول قرار خواهد داد.

** پخش مستقیم مسابقات در سطح شهر با کیفیت 4K 

برخی از بازی‌ها در تلویزیون‌ عظیم‌الجثه‌ی تعبیه شده در سطح ریودوژانیرو با رزولوشن 4K برای عموم نمایش داده خواهد شد.

یک شرکت برزیلی با همکاری یک شرکت ژاپنی درصدد پخش برخی از بازی‌ها با رزولوشن 4K در سطح شهرها است. بازی‌های پخش شده شامل یکی از دیدارهای دور دوم، یک چهارم نهایی و دیدار فینال می‌شود. این دیدارها با استفاده از یک تلویزیون 65 اینچی که در محله‌ ای در ریودوژانیرو تعبیه خواهد شد، پخش می شود.

این اولین باری نیست که برای نمایش محتوای زنده از تلویزیون‌هایی با رزولوشن 4K استفاده می‌شود و  پیش از این نیز در جریان برگزاری جام کنفدراسیون‌ها از چنین امکاناتی برای پخش برخی از بازی‌های بهره گرفته شده بود.

** تامین امنیت با پهپاد و روبات

شرکت iRobot روبات‌های PackBot خود را در اختیار پلیس و نیروهای امنیتی برزیل قرار خواهد داد تا در مواقع حساس از آن استفاده کنند. PackBotها سابقه زیادی در انجام ماموریت‌های خطرناک دارند به طوریکه از آن‌ها در کشورهایی چون افغانستان، عراق و همچنین در حادثه‌ی نیروگاه اتمی فوکوشیمای ژاپن استفاده شده است.

نیروهای امنیتی برزیل 30 دستگاه روبات PackBot را دریافت خواهند کرد که هر کدام از  100,000 تا 200,000 دلار قیمت دارند. 

روبات‌های PackBot از تجهیزاتی مانند دوربین‌ و قابلیت کنترل از راه دور بهره‌مند هستند که امکان مشاهده و کنکاش هر شی مشکوکی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

بزرگ‌ترین مزیت این ویژگی حفظ امنیت جانی اپراتور در شرایط است که روبات قادر است در مناطق مشکوک به جستجو بپردازد و اشیاء غیرقابل شناسایی را مورد بازبینی قرار دهد.

* عینک های دوربین دار پلیس

در کنار این روبات‌ها، نیروهای امنیتی برزیل از عینک‌های مجهز به دوربین نیز برای ثبت تصاویر استفاده خواهند کرد تا در صورت بروز مشکل به راحتی فرد مورد نظر را بیابند. اطلاعات منتشر شده حاکی از این امر است که این دوربین‌ها قادرند در هر ثانیه 400 تصویر از چهره‌ی اشخاص را ثبت کرده و در پایگاه داده‌ی مربوطه که قادر است تا ۱۳ میلیون تصور را ثبت کند، ذخیره کنند.

میزبان جام جهانی، چهار پهپاد را نیز برای کنترل مسابقات از آسمان خریداری کرده است. بودجه‌ی اختصاص داده شده برای تقویت و تجهیز نیرو‌های امنیتی در حدود 900 میلیون دلار برآورد شده است که این مسابقات را روی کاغذ تبدیل به امن‌ترین دوره‌ی برگزاری بازی‌ها کرده است.