"ایده خوب باشد پول هست"؛ جمله‌ای بود که دکتر سورنا ستاری؛ معاون علمی دولت تدبیر و امید  در نشست با برگزیدگان برتر المپیادهای علمی و رتبه‌های برتر آزمون‌های سراسری مطرح کرد، جمله‌ای که نور امید را در دل حضار روشن کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از بنیاد ملی نخبگان، ساعت 19 تالار وحدت شاهد حضور نفرات برتر المپیادهای علمی و کنکور سراسری بود. خیابان حافظ مملو از پسران و دخترانی بود که روزی آینده‌ی این کشور را به دست خواهند گرفت. لبخند، شوخی، دیده‌بوسی و اشتیاق فضای حیاط تالار را تسخیر کرده بود، جوانانی سرشار از اراده، همت، امید و خودباوری.

مراسم با چند دقیقه تأخیر با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید به طور رسمی آغاز شد. هر لحظه به جمعیت حاضر در تالار افزوده می‌شد. نگاه بعضی‌ها چشمان آشنایی را جستجو می کرد و بعضی‌ها هم دست در دست هم وارد سالن شدند. به علت کمبود جا برخی از نفرات، طبقه‌ی دو را برای نشستن انتخاب کردند. برخی نیز تا جایی که امکان داشت خود را دیر به مراسم رساندند گویا تاخیر مثل گلبول قرمز جزئی از خون آنان شده است.

عقربه‌های ساعت 19:15 را نشان می‌داد که دکتر حسینی معاون فرهنگی بنیاد نخبگان در میان تشویق فراوان حضار پشت تریبون قرار گرفت. ایشان در ابتدا، تعریف جامعی از نخبه بیان کردند و سپس به تبین تفاوتهای نخبه واستعداد برتر پرداختند. صحبتهای دکتر حسینی به تسهیلات اعطایی بنیاد به نخبگان که رسید سکوتی معنی دار بر تالار حکم فرما شد و حاضران سخنان ایشان را با دقتی بیش از پیش بگوش می‌سپردند بعضی نیز یادداشت برداری می‌کردند.

کلمه «هدفمندی» که از لسان دکتر بیرون آمد گویا خاطرات تلخی را برای حضار تداعی کرد که البته با اعلام «طرح انجام پروژه های تحقیقاتی به جای خدمت سربازی» کام پسران را شیرین کرد.ایشان در ادامه جناب اقای کرمی را به عنوان رابط مستقیم «بنیاد ملی نخبگان ایران» با نخبگان معرفی کردند. موفقیت بیشتر پسران در رشته های ریاضی و فنی والمپیادها و همچنین یکه تازی دختران در علوم انسانی پایان بخش سخنان دکتر حسینی بود و علاقه وافر کنکوریها به «برق» گرفتگی آن هم از نوع «شریف» نکته جالب سخنان دکتر حسینی بود.

صحبت های دکتر قانعی‌راد رئیس انجمن جامعه شناسی ایران نیز بیشتر پیرامون پائین بودن خلاقیت در بین دانش اموزان و دانشجویان ایرانی بود. البته ایشان مفاهیمی چون معماری خلاقانه یادگیری اجتماعی و ذهن اجتماعی را برای حضار تبین و تشریح کردند. بخش پایانی سخنرانی ده دقیقه ای ایشان به ریزش علم به تکنولوژی و ریزش تکنولوژی به تامین کالای مصرفی اختصاص یافت.

ساعت از 19:30 گذشته بود که فرمایشات رهبر معظم انقلاب پیرامون جایگاه علم و نخبگان در آینده کشور به سمع و نظر حاضران رسید. سپس سخنان ریاست محترم جمهور حول محور بستر سازی برای اجرای ایده ها و نظریات نخبگان پخش شد.

چراغهای تالار که روشن شد از چهره بشاش مجری می‌شد حدس زد که حامل خبر خوشحال کننده ای است:جناب آقای دکتر ستاری؛ ریاست محترم بنیاد ملی نخبگان مایل هستند نظرات شما عزیزان را نیز در ادامه بشنوند. این مژده جنب وجوش فراوانی را در بین دانشجویان ایجاد کرد.

«نام خانوادگی من مقداری است، نام خانوادگی پدر من مقدادی، است نام خانوادگی پدرِ پدر من حقداری و این سیر تکاملی نام خانوادگی من است!» جناب آقای دکتر مقدادی استاد برجسته مکانیک جملات خود را اینگونه آغاز کردند و با لحنی لطیف به جایگاه خانواده و مذهب در رشد فرد و جامعه پرداختند. حضور همسر امریکایی الاصل ایشان که نخستین امریکایی فارغ التحصیل دانشگاه شریف هستند در مراسم برای حاضران جالب بود.

حالا دیگر نوبت جناب آقای دکتر ملک زاده؛ معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بود که در میان تشویق فراوان دانشجویان به روی سن بیایند و سخنان خود را آغاز کنند. وی اشاره ظریفی به چگونگی ارتباط دو طرفه بنیاد و نخبگان داشته و به تشریح وظایف بنیاد در قبال نخبگان و انتظارات بنیاد از نخبگان پرداختند.

به دستور رئیس بنیاد ملی نخبگان از بین دانشجویان متقاضی چند نفری به نیابت از بقیه هم قطارها پشت تریبون قرار گرفتند تا نظرات و پیشنهادات خود را بیان کنند. دانشجویان ادبیات خوش شانس تر از همه بودند دوسوم دانشجویانی که پشت تریبون قرار گرفتند محصلین رشته ادبیات بودند. «تشکیل حزب نخبگان» جالب ترین پیشنهاد مطرح شده از سوی دانشجویان بود. فضای تالار به دلیل ازدحام و سخنان دانشجویان کمی دچار همهمه شده بود تا اینکه بالاخره انتظارات به پایان رسید «دکتر ستاری؛ ریاست محترم بنیاد ملی نخبگان» به پشت تریبون دعوت شدند.

لحن آرام و صمیمانه دکتر همراه با طمانینه کلام، تالار را در سکوت فرو برد. آنچه برای دانشجویان جالب بود بیان مشکلاتشان از زبان رئیس بنیاد ملی نخبگان بود که حاکی از اطلاع دقیق ایشان از احوال دانشجویان ونخبگان علمی جامعه بود. توانمند سازی نخبگان، ایجاد اشتغال، انتقاد از اقتصاد نفتی و صحه گذاشتن بر دغدغه های نفرات برگزیده کنکور و المپیادیها بویژه شاخه علوم انسانی از مهمترین بخش سخنان ایشان بود.

دکتر ستاری در ادامه افزودند نخبگان سربازان ملت در مسیر رشد و بالندگی کشور هستند و دولت موظف است بستر را برای تعلیم این سربازان فراهم کند. «ایده خوب باشد پول هست» این جمله نور امیدی را در دل نخبگان روشن کرد.
پایان بخش مراسم کنسرت خواننده پاپ «احسان خواجه امیری» بود که با استقبال پرشور شرکت کنندگان در نشست همراه شد.

پایان مراسم نیز دکتر ستاری در میان خبرنگاران حاضر شد و به پرسش های آنان پاسخ گفت و برای دقایقی نیز با روی باز به دغدغه ها و صحبت های خصوصی جوانان گوش سپردند و پس از آن ضیافت شام پایان بخش شب شرکت کنندگان در نشست بود.