محققان موسسه CSIRO استرالیا موفق به کشف روشی برای تصفیه فاضلاب ها توسط خود این مواد شده اند که منجر به تولید آب بیشتر و لجن کمتر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، استفاده از فاضلاب برای تصفیه خود آن، تکنولوژی استرالیایی جدیدی است که بر مبنای تشکیل ترکیباتی به نام hydrotalicites عمل می کند. لجن تولیدی طی این فرایند جدید، در مقایسه با فرایندهای معمول تصفیه آب با استفاده از آهک، بسیار کمتر است. طبق گزارش های منتشر شده، در یکی از آزمایش های انجام شده برای تصفیه آب با حجمی معادل مجموع حجم 20 استخر شنای المپیک، مقدار لجن نهایی تولید شده از فرآیند، تا 90 درصد کاهش پیدا کرده است.

Hydrotalicites ساختارهای کریستالی لایه لایه ای از کربنات ها، منیزیم و آلومینیوم هستند که می توانند ناخالصی ها را به دام انداخته و در خود نگهدارند.

با دستکاری شیمیایی این عناصر که "به طور طبیعی" در فاضلاب ها و با غلظت بالا وجود دارند، محققان آژانس عملی استرالیا، CSIRO، موفق به تشکیل hydrotalicites شدند. این فرایند تشکیل، هنگامی رخ می دهد که غلظت منیزیم و آلومینیوم تغییر پیدا کرده و pH آب بالا برود. با تشکیل کریستال ها، مواد مضر و آلودگی های آب، در دام کریستال ها می افتند. در آزمایش های انجام شده، رادیوم که از عناصر نادر در کره زمین محسوب می شود، آنیون ها و فلزات واسطه از جمله ناخالصی های به دام افتاده در کریستال ها بودند.

سپس مخلوط حاصل را می توان به راحتی و با استفاده از سانتریفوژ جداسازی کرد. با توجه به غلظت بالای مواد hydrotalicites ، حجم کمتری از آب، با این مواد مخلوط شده و در نتیجه، حجم لجن نهایی تولیدی، بسیار کمتر خواهد شد. حتی می توان با اجرای فرآیندهای دیگر، فلزات و برخی مواد معدنی را از مخلوط این لجن تولیدی استخراج کرد. در صورت نیاز، می توان آب را در مراحل بیشتر و بهتری باز تصفیه کرد و آن را در برخی موارد مورد استفاده قرار داد.

با کاهش حجم لجن تولیدی،حمل و نقل و دفع آن ساده تر و ارزان تر می شود.همچنین این فرآیند برای تایید توسط Virtual Curtain در حال توسعه و تکمیل است.