در دستاوردی که می‌تواند رقیب بزرگی برای دستبندهای هوشمند باشد، محققان موسسه فناوری ماساچوست از یک سیستم بی‌سیم رونمایی کرده‌اند که می‌تواند بر علائم حیاتی افراد از یک اتاق دیگر و از میان دیوارهای سنگی نظارت کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، فناوری WiZ با انتقال یک سیگنال بی‌سیم کم قدرت کار کرده و از بازتابهای آنها با دقت 99 درصد برای پیگیری انسانهای در حال حرکت استفاده می‌کند. این کار حتی از پشت در اتاقها یا پشت دیوار نیز قابل اجراست.

این پژوهش در مرکز بی‌سیم موسسه فناوری ماساچوست در آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم رایانه انجام شد.

هنگامی که سیگنال به سمت دیوار ارسال می‌شود، بخشی از آن از میان دیوار عبور کرده و به فرد در سوی دیگر دیوار بازتاب می‌شود.

این فناوری دقیق سپس با استفاده از یک سیستم متریک پیچیده، اندازه فرد را تخمین می‌زند.

فناوری مذکوری بقدری دقیق است که می‌تواند کوچکترین تغییرات در قفسه سینه فرد را در زمان تنفس وی اندازه‌گیری کرده و خوانشی با دقت 99 درصد از ضربان قلبش را ارائه کند.

این کار برای مثال می‌تواند ضربان قلب و تنفس یک نوزاد را از راه دور بررسی کرده یا از راه دور بر فرد مسنی که تنها در خانه زندگی می‌کند، نظارت داشته باشد.

همچنین از این روش می‌توان در زمینه‌های دیگر از شناسایی ژستها و کنترل اجسام هوشمند در یک اتاق گرفته تا حتی شناسایی احساسات استفاده کرد.

این محققان همچنین قابلیت این دستگاه را برای پیگیری حرکات تا چهار انسان توسعه داده‌اند. این دستاورد می‌تواند برای عملیاتهای جستجو و نجات که در آن امدادگران به دنبال نجات بازماندگان درون یک ساختمان در حال آتش‌سوزی هستند، کارا باشد.

در سال گذشته، تعدادی از سیستم‌های هوشمند مشابه در کنار فناوری WiZ طراحی شده‌اند که از آن جمله می‌توان به WiTrack اشاره کرد. این فناوری که مانند همتای خود در موسسه فناوری ماساچوست طراحی شده است، می‌تواند از حرکات نقشه‌برداری کرده و حتی ژستها را دنبال کند، به این معنی که افراد می‌توانند چراغ اتاق دیگر را تنها با بلند کردن دستشان خاموش کنند.

دستگاه WiTrack با استفاده از سیگنالهای رادیویی 1000 برابر کم نیروتر یک تلفن همراه هوشمند، از بازتاب اجسام شناسایی از میان دیوار برای تشخیص فرد استفاده می‌کند. این فناوری بر چندین آنتن برای ترسیم حرکات تکیه داشته که سپس از یک الگوریتم برای غربال کردن خوانش‌های بدست آمده از امواجی که با اجسام خانگی برخورد می‌کنند، بهره می‌برد.

سازندگان فناوری مزبور امیدوارند بتوانند از آن برای بازیهای ویدیویی و همچنین کنترل اجسام خانگی استفاده کنند. همچنین از دیگر کاربردهای آن، امکان استفاده از این فناوری در مراقبت از افراد پیری است که در خطر افتادن قرار دارند.