دستگاه تستر ارتفاع سنج راداری با قابلیت استفاده در ارتفاع سنج موشک‌های ضد کشتی به همت جمعی از محققان دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران طراحی و ساخته شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر ناصر معصومی، استاد پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران و مجری این طرح در حاشیه این مراسم اظهار داشت: دستگاه تست‌ ارتفاع سنج در تست عملکردی ارتفاع سنج توسط شبیه‌سازی فاصله، تست بردهای داخلی ارتفاع سنج و تست‌های قطعه به قطعه روی بردها جهت تشخیص و اعلام قطعه معیوب کاربرد دارد.

وی گفت:‌ شبیه‌سازی ارتفاع از 1 تا 300 متر، نمایش فرکانس ضربان، تست محدوده ردگیری، تست پایداری و حساسیت و اندازه‌گیری از جمله ویژگی‌ها و توانمندی‌های این دستگاه است.

معصومی اضافه کرد: این دستگاه این قابلیت را دارد که توان فرستندگی، پهنای باند و فرکانس مرکزی و زمان جستجو را اندازه‌گیری کند.

به گفته سرپرست آزمایشگاه مدارها و سیستم‌های فرکانس بالا و تست و آزمایشگاه‌ مدارهای مجتمع VLSI پیشرفته، استفاده اصلی این دستگاه بر روی ارتفاع سنج موشک‌های ضد کشتی است که به سفارش نیروی دریایی سپاه ساخته شده است.

وی افزود: درواقع این دستگاه برای هر جسم پرنده‌ای که بخواهیم ارتفاع آن را بسنجیم قابل استفاده است اما اغلب برای سیستم‌های موشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تستر ارتفاع سنج راداری

معصومی در ادامه، پیاده‌سازی طیف‌سنج باند C، طراحی و ساخت PLL با قفل نرم‌افزاری، طراحی مقاوم در برابر نویز EMI ، پیاده‌سازی رابط گرافیکی کاربرپسند و پیاده‌سازی الگو ریتم‌های عیب‌یابی مدار را ازجمله ویژگی‌های این دستگاه برشمرد.

معصومی هزینه اجرای این طرح را 260 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: در ابتدای سال 92 اولین نمونه این دستگاه به سفارش نیروی دریایی سپاه ساخته و بهمن ماه سال گذشته تحویل داده شد و این دستگاه به عنوان سفارش دوم محسوب می‌شود.

وی در خصوص قیمت نمونه خارجی این دستگاه نیز گفت: هزینه نمونه خارجی این دستگاه تنها در یکی از سطوح ذکر شده (تست عملکردی ارتفاع سنج توسط شبیه‌سازی فاصله) حدود 500 میلیون تومان است.

معصومی خاطرنشان کرد: سابق بر این دستگاه‌های دیگری در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گرفتند که نیازمند اپراتورهای متخصص و تجهیزات زیاد بود اما در حال حاضر دستگاه فعلی به صورت خودکار و تنها با یک اپراتور معمولی قابل استفاده است و در واقع همه تست‌ها به صورت مجتمع کنار یکدیگر دراین دستگاه جمع شده است.

به گزارش ایسنا، دستگاه تستر ارتفاع سنج راداری امروز با حضور معاون پژوهشی دانشگاه تهران، رییس پردیس فنی دانشگاه تهران و سایر مسوولان این دانشکده و دانشجویان در محل ساختمان قدیمی دانشکده برق مورد رونمایی قرار گرفت.

انتهای پیام