تنباکویی که در قلیان مصرف می شود غالبا از نوع نامرغوب ترین تنباکوهاست. آلودگی این تنباکوها به یک نوع باکتری موسوم به کوکسی گرم مثبت و یک نوع قارچ موسوم به آسپرژیلوس به اثبات رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، تحقیقات نشان داده است مصرف این تنباکوها‌ ‌آسیب‌های جبران ناپذیری به ریه و دستگاه تنفس انسان وارد می‌کند و علاوه بر‌ ‌سرطان‌زا بودن این مواد دخانی، بیماری پنومونی را به طور چشمگیری در مصرف کنندگان‌ ‌افزایش می‌دهد.

نکته قابل توجه اینکه این تنباکوها به علت نامرغوب بودن، قابل استفاده در سیگار نبوده و به همین دلیل آن را با انواع مواد شیمیایی و اسانس میوه ترکیب می کنند و به اسم توتون میوه ای می فروشند که این امر بیماری زایی دود آن را چند برابر می کند.

تحقیقات نشان می دهد کشیدن قلیان همانند سیگار می تواند خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبى، سکته، عقیم شدن، افزایش فشار خون، مشکلات باردارى، بیمارى هاى لثه، بیمارى هاى دندان، مسدود شدن شریان ها، زخم معده و آب مروارید چشم را افزایش دهد. نکته مهم اینکه در قلیان مواد سمی حاصل از سوختن ذغال به دود آن افزوده می شود که به همین دلیل بیماری زایی دود حاصل از کشیدن قلیان به مراتب از دود سیگار بیشتر می شود.

- هر پکی که به قلیان زده می‌شود تقریبا 40 برابر یک پک سیگار، دود به ریه فرد می‌رساند و از طرف دیگر به دلیل درجه حرارت بسیار بالای ناشی از اشتعال ذغال، مواد سمی و سرطان زای بیشتری به وجود می‌آید.


- میزان ترکیب سمی منواکسید کربن در قلیان حدود 10 بار بیشتر از سیگار است. نحوه پک زدن به قلیان به صورتی است که فرد با مکش عمیق باعث باقی ماندن دود در عمق ریه شده و به همین خاطر دود قلیان در مقایسه با دود سیگار  زودتر باعث تخریب بافت ریه  می شود.

- مقدار نیکوتین موجود در یک وعده کشیدن قلیان با مقدار نیکوتین موجود در یک بسته کامل سیگار برابری می کند. ( قلیان اعتیاد آور تر است )

- دود سیگار حاوی  4000 ترکیب شیمیایى شناسایی شده است که تحقیقات نشان داده است بیش از 50 مورد آن ها سمى هستند. تقریبا تمامی 50 ماده سمی موجود در دود سیگار هنگام کشیدن قلیان نیز تولید شده ضمن اینکه میزان منوکسیدکربن، فلزات سنگین و ترکیبات شیمیایی سرطان زا که از ذغال یا مواد تشکیل دهنده قلیان متصاعد می شود، به مراتب اثرات سوء بیشتری نسبت به سیگار ایجاد می کند.

- علاوه بر خطرناک بودن دود قلیان برای سلامت دستگاه تنفس، قلب و عروق، عامل منفی دیگر قلیان، انتقال بیماری های مختلف از طریق دهان و دندان به وسیله استفاده مشترک چند نفر از یک نی قلیان است که باعث انتقال بیماری هایی مثل سل، هپاتیت و... می شود.

- در بین عموم مردم تصور بر این است که آب قلیان سموم حاصل از سوختن تنباکو و ذغال را جذب می کند اما این تصور فقط در صورتی صادق است که این سموم در آب قابل حل باشند! که البته اینطور نیست و دودی که از قلیان تولید می شود مقادیر زیادی سموم خطرناک دارد که باعث بروز ناراحتی و بیماری های مختلف می شود.