دکتر کامران وفا، استاد فیزیک دانشگاه هاروارد و شناخته‌شده‌ترین فیزیک‌دان ایرانی در جهان که هم‌اکنون در ایران به سر می‌برد، دیروز مهمان دانشگاه تهران بود.

دوشنبه ۲۶ خرداد برای علاقمندان فیزیک در تهران روزی به‌یادماندنی بود، چراکه شناخته‌شده‌ترین فیزیک‌دان ایرانی در جهان، مهمان دانشگاه تهران بود و در مورد نظریه ریسمان سخنرانی کرد.

 دکتر کامران وفا، استاد تمام فیزیک دانشگاه هاروارد، دارنده مدال دیراک و عضو فرهنگستان علوم ایالات متحده، یکی از پیشگامان نظریه ریسمان در جهان است که به دعوت پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و انجمن فیزیک ایران به کشور سفر کرده است.

عصر دیروز، جمعی از علاقمندان به فیزیک در تالار علامه امینی دانشگاه تهران جمع شده بودند تا از سخنرانی عومی دکتر کامران وفا بهره‌مند شوند. موضوع این سخنرانی «نظریه ریسمان و فیزیک هندسی» بود که دکتر وفا پس از ارائه تاریخچه ای از فیزیک مدرن به تشریح نظریه ریسمان و مزیت های آن نسبت به دیگر نظریه های مطرح دنیا (مکانیک کوانتومی و نسبیت) پرداخت و ابعاد مختلف نظریه ریسمان را از دیدگاه فیزیک هندسی بررسی کرد. این سخنرانی مروری بود بر یافته های دو دهه اخیر در نظریه ریسمان با تاکید بر نقش ابعاد اضافی و فیزیک هندسی در درک عمیق آن.

نظریه ریسمان تنها ساختاری است که موفق به تلفیق نظریه نسبیت عام (حاکم بر رویدادهای بزرگ‌مقیاس عالم) و مکانیک کوانتومی (حاکم بر رویدادهای ریزمقیاس عالم) شده و وحدت کلی نیرو ها را امکان‌پذیر ساخته است.

دکتر کامران وفا که سال‌هاست شناخته‌شده‌ترین فیزیک‌دان ایرانی در سطح جهان به شمار می‌رود، در پایان این سخنرانی پاسخگوی پرسش های فراوان دانشجویان و علاقمندان به فیزیک مدرن و نظریه ریسمان بود و به راهنمایی جوانان ایرانی در راستای ایجاد انگیزه و پیشرفت علمی پرداخت.

نکته قابل توجه، استقبال بالای علاقمندان از این سخنرانی بود، به طوری که به‌خاطر پر شدن ظرفیت تالار علامه امینی دانشگاه تهران، برخی افراد به صورت ایستاده از سخنرانی دکتر وفا بهرمند شدند.