مسوول دفتر نمایندگی خون بندناف پژوهشگاه رویان واحد قزوین گفت: بیش از ۳۵ هزار نمونه در بانک خون بند ناف رویان ذخیره شد. البته تعداد نمونه های ذخیره شده در بانک عمومی حدود ۱۰هزار نمونه است.
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، خدیجه شعبانی با اعلام اینکه بانک خون بند ناف پژوهشگاه رویان واحد قزوین از آبان ماه سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است، افزود: این بانک سه شنبه 27خرداد ماه به صورت رسمی با حضور مدیرعامل فناوری بن یاخته های رویان افتتاح شد.

شعبانی در مورد تعریف خون بند ناف گفت: خون بند ناف به عنوان خون جفتی شناخته شده ای است که در جنین در حال تکوین داخل رحم جریان دارد و پس از تولد نوزاد، خون باقیمانده در بند ناف و جفت که غنی از سلول های بنیادی است به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می شود.


وی ادامه داد: سلول های بنیادی که از بند ناف گرفته می شوند بسیار پرتوان و نامیرا هستند، همچنین در اثر تکثیرهای پی درپی دچار پیری نمی شوند به طوری که با تزریق و یا جایگزینی آنها در مناطقی که به صورت جدی آسیب دیده اند می توانیم به بهبودی آن کمک کنیم.

وی اظهار کرد: بر اساس آخرین اطلاعات و آمار بیش از780هزار نمونه در 134 بانک خصوصی و 400هزار نمونه در بیش از 100 بانک عمومی در سراسر دنیا ذخیره سازی شده است.

مسوول دفتر خون بند ناف رویان واحد قزوین یادآور شد: به دنبال کسب نتایج ارزشمند در درمان بیماری های لاعلاج با استفاده از سلول های بنیادی تشکیل بانک های نگهداری خون بند ناف مورد توجه قرار گرفت به گونه ای که امروزه بانک های متعددی به صورت عمومی و اختصاصی برای ذخیره سازی خون بند ناف در سراسر جهان راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس در ایران شرکت فناوری بن یاخته های رویان در سال 1384 به همت پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و با همکاری شرکت گسترش صنعت علوم زیستی، فعالیت خود را آغاز کرد.

شعبانی ادامه داد: شرکت فناوری بن یاخته های رویان در سال 1385 موفق به اخذ مجوز فعالیت از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی شد و در حال حاضر بانک خون بند ناف این شرکت خدمات جمع آوری، جدا سازی و ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بند ناف نوزادان را با توافق والدین ارایه می کند.

وی اظهار کرد: در این بانک، خون بند ناف با حفظ هویت خانواده متقاضی برای آنان ذخیره سازی می شود تا در صورت نیاز خانواده آن را در آینده برای خود و یا فرد دیگری که از نظر ژنتیکی با نمونه سازگاری کافی داشته باشد مورد استفاده قرار دهد.

شعبانی ادامه داد: در این بانک، خانواده هایی که مایل باشند می توانند خون بند ناف نوزاد خود را اهدا کنند تا برای فرد دیگری که نیاز به پیوند دارد مورد استفاده قرار گیرد که نمونه اهداء شده در مالکیت بانک خون بند ناف عمومی بوده و ضمانتی وجود ندارد که فرد اهداء کننده در آینده خودش از آن استفاده کند.

وی یادآور شد: طبق بررسی های صورت گرفته بیشتر نمونه های خون بند ناف پیوند شده، از نمونه های افراد غیر خویشاوند صورت گرفته است.

مسوول دفتر خون بند ناف رویان واحد قزوین انجام آزمایش های مادر در ماه نهم بارداری، تایید آزمایش هایی توسط واحد پذیرش و عقد قرارداد و دریافت کیت خون گیری، جمع آوری نمونه، تحویل نمونه جمع آوری شده به بانک خون، پردازش سلولی و فریز نمونه و صدور کارت فریز را از مراحل عضویت و نگهداری نمونه در بانک خون بند ناف برشمرد.

وی تصریح کرد: فرآیند جمع آوری خون بند ناف به صورت کاملا استریل، بدون درد و بدون تداخل در روند زایمان مادر صورت می گیرد.

شعبانی ادامه داد: خون گیری می تواند به صورت داخل یا خارج رحمی انجام شود در هر دو صورت هیچ گونه آسیبی به مادر یا نوزاد وارد نمی شود و حجم خون جمع آوری شده می تواند حداقل 40 سی سی باشد کل این فرآیند کمتر از پنج دقیقه انجام می شود.

وی افزود: پس از جمع آوری خون بند ناف، کیسه خون طبق دستور العمل ارایه شده درون فلاسک قرار گرفته و حداکثر در مدت 24 ساعت و با حفظ دمای 22-15 درجه سانتی گراد به بانک خون بند ناف منتقل می شود.

مسوول دفتر خون بند ناف رویان واحد قزوین تاکید کرد: نمونه دریافت شده ابتدا از نظر حجم و تعداد سلول مورد بررسی قرار گرفته و اگر حجم آن حداقل 40 سی سی باشد وارد آزمایشگاه پردازش سلولی می شود در غیر این صورت قرارداد فسخ شده و طبق قرارداد هزینه بازگردانده می شود.

وی اظهار کرد: بر روی نمونه هایی که حداقل شرایط استاندارد را دارند بررسی آزمایش های میکروبی و ویروسی و سنجش کلنی و فلوسیتومتری انجام شده و در پایان در شرایط دمایی منفی 196 درجه سانتیگراد در تانک های مخصوص فریز و برای مدت طولاتی نگهداری می شود.

شعبانی افزود: در مورد زایمان های دو قلویی با توجه به اینکه در بیشتر موارد میزان حجم خون بند ناف گرفته شده کافی نیست، احتمال فسخ قرارداد بیشتر است.

مسوول دفتر خون بند ناف رویان واحد قزوین گفت: افراد برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به نشانی اینترنتی www. rsct. ir مراجعه کنند