محققان برای اولین بار توانسته‌اند چگونگی هضم شیر توسط انسان را شناسایی کنند و مدعی هستند که می‌توان از شیر به عنوان یک ابرنوشیدنی بهره برد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، این دستاورد منجر به تولید فرمول جدیدی برای نوزادان نارس، نوشیدنی‌های کاهش وزن و سیستمهای بالقوه تحویل دارو خواهد شد.پژوهش محققان دانشگاه موناش که در مجله ACS Nano منتشر شده، نشان می‌دهد که چگونه چربی‌های شیر با سیستم هاضمه تعامل پیدا می‌کند.

محققان با بازسازی شیمیایی سیستم هاضمه در یک ظرف شیشه‌ای و افزودن شیر گاو به آن دریافتند که شیر از ساختار منحصربفردی شامل امولسیون چربی، مواد مغذی و آب برخوردار است که باعث افزایش هضم می‌شود.

آنها با بررسی نانوساختار شیر برای کشف چگونگی برقراری تعامل بین ترکیبات آن با سیستم هاضمه انسان دریافتند که این نوشیدنی در زمان هضم از ساختار هندسی بسیار منظمی برخوردار است.به گفته محققان، این پژوهش می‌تواند به تولید محصولات لبنی جدید منجر شود. همچنین از آن می‌توان برای تولید سیستمهای جدید تحویل دارو بهره برد.

دانشمندان از ابزارهای تخصصی سینکروترون استرالیا برای شبیه‌سازی هاضمه و سرعت بخشیدن به پژوهش استفاده کردند.با استفاده از آنزیمهای موجود در بدن، آب به چربی شیر افزوده شد تا آن را تجزیه کند و پرتو پراش ایکس زاویه کوچک سینکروتون نشان داد هنگام هضم شیر، محصولات جانبی آن بسیار سازمان‌یافته شدند.

این ساختار مشابه اسفنج است که بطور بالقوه جذب چربی های سالم شیر را افزایش می‌دهد.

محققان دریافتند زمانی که بدن فرآیند هضم را آغاز می‌کند، آنزیمی موسوم به لیپاز مولکولهای چربی را برای ایجاد یک ساختار هندسی بسیار منظم تجزیه می‌کند. این اجزای کوچک و بسیار منظم به چربیها، ویتامین‌ها و داروهای محلول در چربی اجازه می‌دهد از غشای سلولی گذشته و به سیستم گردش خون وارد شوند.