با امضای تفاهمنامه توسط معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمایت از شرکت های دانش بنیان حوزه فرهنگ در کشور کلید خورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: در حال حاضر یکی از خلاهای موجود در حوزه فناوری ها، خلا فناوری های نرم است که قصد داریم با امضای این تفاهمنامه که بین معاونت علمی وفناوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا می شود این خلا را رفع و کم کاری را جبران کنیم.
وی افزود: در حوزه سیاست های اقتصادی دانش بنیان بخش عمده ای از فعالیت ها مرتبط به حوزه فناوری های نرم و اقتصاد فرهنگ است که در این حوزه مهم ترین دغدغه ما اشتغال فارغ التحصیلان علوم انسانی، هنر و صنایع فرهنگی است.
دکتر ستاری با اشاره به اینکه شرکت های دانش بنیان در حوزه فرهنگ سازی می توانند از کمک های دولتی بهره مند شوند، تصریح کرد: این تفاهمنامه امکانات گسترده ای برای شرکت های دانش بنیان در حوزه های مختلف سینمایی، هنری، رسانه ای، انیمیشن و... فراهم می کند تا بتوانند با کمک دولت خدمات ویژه ای به فرهنگ کشور ارائه کنند.
وی بیان کرد: این خدمات شامل حوزه های مختلفی مانند فرهنگ سازی، فناوری های نرم، IT، رسانه های دیجیتال و پروژه های مشخص تولید محتوای فرهنگی که در این حوزه وجود دارند، می شود.
به گفته دکتر ستاری، دسترسی معاونت به شرکت های فناوری که در حوزه فرهنگ فعال هستند تنها از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد امکانپذیر است که قصد داریم با امضای این تفاهمنامه شرکت ها را شناسایی کرده و از این طریق بخش جدیدی در اقتصاد دانش بنیان داشته باشیم.
امضای این تفاهمنامه با هدف بهره گیری از زیرساخت های دانش بنیان فرهنگی است
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم، گفت: این تفاهمنامه با هدف بهره گیری از فناوری های علمی و زیرساخت های دانش بنیان فرهنگی امضا می شود.
وی افزود: با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه های مختلفی مانند سینما، فیلم، هنرهای نمایشی، رسانه ها، مطبوعات و غیره فعالیت دارد این تفاهمنامه می تواند کمک بزرگی به تمام این حوزه ها داشته باشد.
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجموع فعالیت های فرهنگی که وزارت فرهنگ و ارشاد مسوولیت محتوایی آنها را به عهده دارد در این تفاهمنامه گنجانده شده اند و می توانیم از طریق امضای این تفاهمنامه و با بهره گیری از دانش و فناوری های علمی روز که در اختیار داریم حمایت های ویژه ای از شرکت های دانش بنیان این حوزه داشته باشیم.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه تولید محتوا و صدور تمامی مجوزهای لازم را به عهده دارد می توانیم در سایه این تفاهمنامه، خدمات خوبی به بخش فرهنگ ارائه دهیم.
جنتی، با اشاره به اینکه در این تفاهمنامه وظایف دو نهاد تفکیک شده است، بیان کرد: با توجه به تفکیک وظایفی که در این تفاهمنامه انجام شده است هر کدام از طرفین می توانند به خوبی به وظایف خود که در تفاهمنامه آمده است عمل کنند.
وی اظهار کرد: مهم ترین موضوع مطرح شده در این تفاهمنامه حمایت دولتی از شرکت های خصوصی است که رویکرد و محصول فرهنگی دارند.