اصحاب رسانه، یکی از تاثیر گذارترین اقشار جامعه هستند که با انتشار اخبار، آمار و ارقام همانند پلی میان مقامات مسئول و شهروندان عمل می کنند. اکنون رباتی برای سنجش کیفیت این شغل حساس ساخته شده تا ضریب خطا در این شغل را به پایین ترین حد خود کاهش دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، انتشار اخبار، آمار و ارقام از پروژه ها، برنامه ها یا تحقیقات یک کشور می تواند با خطاهای بسیاری همراه باشد. خبرنگاران، یکی از فعالان این عرصه هستند که دائما با سخنان و آمار و ارقام مختلفی روبرو هستند. اکنون رباتی برای سنجش کیفیت کار خبرنگاران ساخته شده است. این ربات می تواند ضریب خطا در انتشار مطالب خبرنگاران را به حداقل برساند. این ربات قادر به اصلاح خطاهای آماری و ارقام، تاریخ، توضیحات و خطاهای نوشتاری است.

تاکنون اخبار متفاوتی از اخبار اقتصادی، آمار سلامت، آمار بیکاری و ... بر روی سایت های مختلف خبری یا روزنامه ها قرار گرفته که پس از انتشار با اعتراض مسئولان مربوطه مبنی بر عدم صحت و درستی آمار مواجه شده اند. روزنامه های مشهوری مانند نیویورک تایمز ، وال استریت ژورنال، گاردین یا خبرگزاری های بزرگی مانند رویترز، بی بی سی یا بلومبرگ بالاترین آمار خطا را به ثبت رسانده اند.
 

 



 

خبرنگاران بایستی این برنامه را روی سیستم های خود نصب کنند، سپس این برنامه همانند یک ربات عمل کرده و در مواردی که امکان خطا وجود دارد، موارد اشتباه را گوشزد می کند. این برنامه دارای قدرت تحلیل و تجزیه بسیار بالایی است به همین دلیل از این برنامه با عنوان "ربات کنترل کننده خطاهای خبرنگاران" یاد می شود. این برنامه برای تصحیح آمار و ارقام مطالب خبرنگاران کاربرد دارد. این برنامه با اتصال به سایت مرجع می تواند آمار و ارقام یا اطلاعات درج شده در گزارش ها را تطبیق و در صورت خطا اصلاح کند. در صورت نبود اطلاعات کافی در سایت مرجع نیز سایت های دیگری به خبرنگار پیشنهاد داده می شود.

"مت استانیسلاس"، طراح این پروژه می گوید:" در آزمایش های اولیه، این ماشین توانست بیش از 45 درصد از خطاهای تایپ شده یا آمار و ارقام در مقالات مختلف را شناسایی و اصلاح کند."