محققان دانشگاه ابرتی در اسکاتلند با استفاده از سلول‌های بنیادی موفق به تولید قلب مینیاتوری به قطر یک میلی‌متر شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، این قلب میناتوری به قطر یک میلی‌متر که در هر دقیقه 30 بار می‌تپد، بطور خاص به منظور یافتن یک روش درمانی بیماری هیپرتروفی قلب (heart hypertrophy) طراحی شده است.

هیپرتروفی قلب ریشه ارثی داشته یا در اثر یک بیماری مانند دیابت یا انجام فعالیت‌های شدید جسمی ایجاد می‌شود؛ این بیماری منجر به ضخیم و سفت شدن عضلات قلب و در نتیجه دشواری پمپاژ خون در بدن می‌شود؛ هنوز درمان مشخصی برای این بیماری کشف نشده است.

به گفته پروفسور «نیکولای ژلف» سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه ابرتی، اگرچه پیش از این نمونه قلب‌های آزمایشگاهی تولید شده بودند، اما برای نخستین‌بار امکان مبتلا کردن قلب آزمایشگاهی به یک بیماری فراهم شد.

محققان از مواد شیمیایی برای شبیه‌سازی شرایط فیزیولوژیکی که منجر به هیپرتروفی قلب – رشد غیرطبیعی سلول‌های سازنده قلب – استفاده کرده و سپس اثربخشی داروهای مختلف را بر روی این قلب مینیاتوری مورد بررسی قرار دادند.

محققان از حسگرهای زیستی برای برچسب زدن مولکول‌های خاص درون قلب و رهگیری مسیر حرکت آنها استفاده کردند؛ با مشخص کردن مولکول‌های عامل ایجاد هیپرتروفیک، این مولکول‌ها با داروهای جدید مورد هدف قرار گرفته و از آسیب‌های بیشتر به بافت قلب پیشگیری می‌شود.

آزمایش داروهای مختلف و بررسی اثربخشی آنها بر روی این قلب مینیاتوری ادامه دارد.