مبتکر جوان کشورمان موفق به طراحی و ساخت سیستم هوشمند جعبه سیاه خودرو بدون استفاده از دوربین شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سیستم هوشمند جعبه سیاه خودرو که بدون استفاده از دوربین طراحی و ساخته شده است، قابلیت نصب بر روی تمامی خودروهایی که دارای ECU میباشند را دارد؛ بدین ترتیب که این سخت افزار مستقیما بر روی ECU نصب میشود و تمامی رخدادها و عملکرد خودرو را ضبط و ثبت میکند و درواقع با کمک این سیستم، همانند جعبه سیاه هواپیما تمامی اتفاقات قابل مشاهده میباشد.
مدت زمان ضبط حافظه این سخت افزار از زمان روشن شدن خودرو تا زمان خاموش شدن آن 140 دقیقه است.
داوود دیدهبان، طراح سیستم هوشمند جعبه سیاه خودرو با بیان اینکه سختافزار این سیستم از چند چیپ الکترونیکی که دارای یک حافظه اکسترنال یا همان فلش مموری با حداقل ظرفیت 4 گیگ طراحی شده است به خبرنگار ایسنا، گفت: نرم افزار مربوطه در داخل فلش مموری قرار دارد که زمانی که فلش مموری داخل هر سیستمی قرار میگیرد اول اتوران نرم افزار نصب میشود و پس از آن میتوان یکی از گزینههای نمایش رخدادها را به صورت نموداری یا انیمیشنی ملاحظه کرد.
وی افزود: پس از قراردادن این فلش بر روی هرسیستم یا رایانه، ابتدا از کاربر رمز عبور درخواست میشود، سپس به صورت خودکار نرم افزار نصب میشود و امکان مشاهده را به کاربر میدهد که کاربر میتواند تمامی اتفاقات و رخدادهای خودرو را طی زمانهای مختلفی مورد بررسی قرار دهد.
مجری طرح سیستم هوشمند جعبه سیاه خودرو در ادامه با بیان اینکه با کمک این سیستم میتوان تمامی رخدادها از قبیل بستن یا نبستن کمربند، زدن یا نزدن راهنما، گرفتن ترمز خودرو، روشن شدن چراغهای خطر عقب و چراغ های جلو وحتی چراغهای کوچک و راهنما و زمان نگه داشتن پدال ترمز خودرو را مشاهده کرد، گفت: همچنین اگر راننده ترمز بگیرد میتوان زاویه گردش فرمان خودرو که در چه زاویهای و چه مقدار زمان در آن زاویه در حال گردش بوده را مشاهده کرد.
وی از دیگر ویژگیهای این سیستم را بررسی همزمانی گردش فرمان با زدن راهنما و حرکات مارپیچ خودرو عنوان کرد و گفت: این سیستم میتواند تشخیص دهد که آیا چراغهای خودرو ( خطر و راهنما و چراغهای کوچک و چراغهای جلو ) روشن و سالم بوده یا سوختهاند و درواقع این امکان را به کارشناسان میدهد که مشخص کنند در لحظه حادثه آیا مقصر راننده بوده یا نقص فنی باعث حادثه شده است حتی این امکان به کاربر داده میشود که بداند در لحظه حادثه ایربک و سنسور ایربک عمل کرده است یا خیر و میزان دور موتور و سرعت خودرو هم در زمان حادثه قابل مشاهده میباشد. در واقع تمامی این دستورات و پیغامها از ECU خودرو دریافت میشود.
دیده بان اضافه کرد: اگر این سیستم بر روی یکی از اتوبوسهای اسکانیا که اخیرا دچار حادثه شد، نصب بود این امکان فراهم می شد که دقیقا مشخص شود که آیا نقص فنی منجر به حادثه بوده یا سهل انگاری راننده خودرو و میتوان به صورت انیمیشی مشاهده کرد که راننده در لحظه حادثه چه عملیاتی را انجام میداده و درواقع دقیقا همانند جعبه سیاه هواپیما تمامی اتفاقات قابل مشاهده میباشند.
وی با بیان اینکه دراین سخت افزار از یک سیم کارت تلفن همراه استفاده شده است که به دلیل فعال بودن جی پی آر اس میتواند تشخیص دهد که خودرو در کدام خیابان و منطقه با چه سرعتهایی در حال تردد بوده است، تصریح کرد: دلیل عدم استفاده از جی پی اس در این مدار به دلیل عدم آنتن دهی مناسب و آف لاین بودن آن است که جی پی اس های دارای سیستم آنلاین هزینه بالایی دارند بنابراین ما در این سخت افزار از سیم کارت یکی از اپراتورهای تلفن همراه برای شناسایی موقعیت خودرو استفاده کردهایم.
دیده بان در ادامه به بیان تفاوت این جعبه سیاه خودرو با نمونههای خارجی آن پرداخت و گفت: تفاوت عمده این جعبه سیاه خودرو با نمونه مشابه خارجی که توسط شرکت فورد آمریکا ساخته شده در این است که تمامی داده ها در فلش مموری ذخیره می شود و به راحتی برای مالک و کارشناسان قابل مشاهده و مفهوم است و برخلاف جعبه سیاه های اروپایی که از دوربین برای ضبط تصاویر حالات راننده و جلو و پشت خودرو استفاده میکنند، جعبه سیاه طراحی شده بدون نیاز به نصب دوربین قابلیت تشخیص موقعیت و مکان حادثه را دارد ( موقعیت یابی توسط سیم کارت که در مدار می باشد) و حتی این امکان را داریم که با تغییری در برنامه این نرم افزار هر چند دقیقه و یا هر چند ساعت و حتی در صورت خاموش و روشن شدن خودرو تمامی عملکرد و حالات و موقعیت خودرو برای یک شماره همراه به صورت پیامک ارسال شود.
وی در پایان از اساتید و دانشجویان دانشگاه کوشای کرج و همچنین واحد تحقیق و توسعه مهندسی و واحد آموزش شرکت سایپا دیزل که با در اختیار دادن منابع و امکانات با وی در اجرای این پروژه همکاری کردهاند، قدردانی کرد.