رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی از پیگیری طرح شناسایی جریان‌های بازگشتی دریایی خزر به منظور راه‌اندازی سامانه پیش‌بینی وهشدار این جریان‌ها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر چگینی در گفت‌وگویی اظهار داشت: در خصوص اجرای این طرح چند سال است که با سازمان‌های ذی‌ربط مثل مدیریت بحران و سازمان گردشگری مذاکرات و تماس‌هایی داشته‌ایم و حتی با روسای این سازمان‌ها مذاکراتی شده تا با حمایت آنها و تامین اعتبارات لازم زمینه اجرای این طرح که می‌تواند از غرق شدن شناگران در دریای خزر پیشگیری کند فراهم شود.

وی در زمینه روند اجرای طرح ساخت کشتی تحقیقاتی اقیانوس‌پیما هم گفت: با توجه به این که کشتی در حال ساخت نخستین فروند از کشتی‌های تحقیقاتی اقیانوس پیماست که در کشور ساخته می‌شود در روند ساخت آن با مشکلاتی از جمله در زمینه تامین بودجه مواجه شدیم که در حال پیگیری برای رفع آنها هستیم.

چگینی تصریح کرد: بنا داشتیم تا پایان امسال کشتی تحقیقاتی اقیانوس‌پیما را به مرحله بهره‌برداری برسانیم که امیدواریم با حمایت دستگاه‌های ذی‌ربط این امکان فراهم شود.

وی همچنین در خصوص برنامه های پژوهشگاه در راستای اعزام محقق به جنوبگان (قطب جنوب) گفت: طرح اصلاح شده تدوینی در این زمینه به زودی به وزیر علوم ارائه خواهد شد که امیدواریم پس از تایید در هیات وزیران مطرح شود. مذاکراتی نیز با مرکز پژوهش‌های مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای فراهم کردن مقدمات حضور ایران در قطب جنوب مذاکراتی با کشورهای مختلف از قبیل استرالیا، نیوزیلند و روسیه انجام داده ایم و در تفاهم نامه مشترکی که بین ایران و روسیه به امضا رسید نیز این مساله را گنجانده ایم. با پیگیری های صورت گرفته در جلسه آتی کمیته علمی تحقیقات جنوبگان که شهریورماه امسال در نیوزیلند برگزار می‌شود، پروپوزال ایران بررسی خواهد می‌شود.

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی تصریح کرد: فعالیت در قطب جنوب زیرنظر هیاتی بین‌المللی است و برای پیوستن به جمع کشورهای حاضر در قطب جنوب باید موافقت کشورهای پیشتاز در این حوزه را جلب کنیم.

وی درباره روند اعزام محقق به قطب در صورت تصویب طرح و تامین بودجه مورد نیاز گفت: طبق برنامه طی دو سال اول طرح هر سه ماه دو محقق به قطب جنوب اعزام می شوند تا در پایگاه کشورهای طرف قرارداد مستقر شوند و در ادامه نسبت به احداث پایگاه و نهایتا ساخت کشتی اقیانوس پیما برای اعزام محققان بیشتر به قطب جنوب اقدام خواهد شد.

منبع: ایسنا