محققان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران موفق به ساخت سامانه‌ی پشتیبان تصمیم مکان‌یابی جهت کسب و کارهای جدید شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، این طرح به دنبال آن است که با ایجاد یک سامانه پشتیبانی تصمیم مبتنی بر برنامه‌ریزی خطی و با استفاده از ژئوکدینگ به صورت آنلاین به کارآفرینان جهت تعیین مکان مطلوب برای کسب و کارشان مشاوره دهد.

به گفته امیرحسین رهبر، مجری این طرح، وظیفه‌ی سامانه این است که شاخص‌های موثر بر تصمیم‌گیری را به همراه درجه‌ی مطلوبیت هر شاخص (وزن آن) از کاربر دریافت کرده و سپس این امکان را برای کاربر فراهم کند تا با مراجعه‌ به پایگاه‌های معتبر ملی، نمره‌ هر استان در هر شاخص را معین کنند.

وی افزود: به این ترتیب وزن هریک از استان‌های سی و یک گانه محاسبه شده وبه صورت خودکار و بدون دخالت کاربر در مدل ریاضی ابتکاری محققان درج می‌شود.

به گفته رهبر، این مدل ریاضی به دنبال کمینه کردن فاصله‌ نقطه‌ اپتیمم (چه در راستای محور طول و چه در راستای محور عرض) با شایسته‌ترین استان‌هاست که حائز بیشترین وزن شده‌اند.

مجری طرح سامانه‌ی پشتیبان تصمیم مکان‌یابی جهت کسب و کارهای جدید اظهارکرد: این طرح اجازه سرریز تقاضا و عرضه از هر استان به سایر استان‌ها را می‌دهد و با جریمه کردن دورشدن نقطه‌ی بهینه از کانون‌های عرضه و تقاضا باعث می‌شود که محل کارخانه‌ی جدید‌التاسیس در حل بهینه به نحوی باشد که هزینه‌ی حمل و نقل مواد اولیه و محصولات نهایی در آن کمینه شود.

به گفته رهبر،‌ این سامانه‌ی پشتیبان تصمیم از نرم‌افزار lp solve به عنوان موتور استنتاجی(درجهت حل مدل ریاضی خطی مکانیابی) استفاده می‌کند. پس از حل مدل توسط موتور استنتاجی، پاسخ بهینه (یعنی طول و عرض جغرافیایی نقطه‌ی بهینه) به همراه برخی گزارش‌های جانبی در محیطی گرافیکی به کاربر ارائه می‌شود و روی نقشه‌ی ایران نمایش داده می‌شود.

محمود واحدی مقدم و علی لاهوتیان از دیگر طراحان سامانه‌ی پشتیبان تصمیم مکان‌یابی جهت کسب و کارهای جدید هستند.