سه کودک کانادایی پس از اینکه چند ساعت پس از تولدشان یک درمان جدید پیشگامانه را دریافت کردند، اکنون عاری از ویروس اچ‌آی‌وی تشخیص داده شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، کودک چهارم نیز پس از دریافت همین درمان اکنون تنها دارای سطوح بسیار پائینی از ویروس است.

این یافته‌ها که قرار است در نشست ایدز 2014 در ملبورن اعلام شود، دستاورد بزرگی در مبارزه علیه ایدز محسوب می‌شود و دانشمندان امیدوارند این رویکرد در صورت ارائه زودهنگام بتواند به درمان منجر شود.

این روش پس از این که یک مورد مشابه منجر به درمان نوزاد مبتلایی در می‌سی‌سی‌پی شد، توسط پزشکان مورد استفاده قرار گرفت.

هنوز معلوم نشده که این کودکان چند ساله هستند اما اطلاعات بیشتر قرار است زمانی که 1400 هیات از نزدیک به 200 کشور جهان در اواخر ماه ژوئیه (20 تا 25) در ملبورن برای به اشتراک گذاری پژوهشها و جدیدترین پیشرفتهای علمی در این حوزه گرد هم می‌آیند، ارائه شود.

به گفته پرفسور شارون لوین، از روسای نشست ایدز 2014، علیرغم اینکه برخی از مردم این نتایج را درمان می‌نامند، اما هنوز نمی‌توان بطور رسمی این نام را بر روی آن گذاشت.

لوین افزود: در حال حاضر پزشکان نمی‌دانند که آیا این کودکان درمان شده‌اند یا خیر. تنها راه مشاهده این است که داروهای ضد اچ‌آی‌وی کمتر گذاشته شود تا امکان عود بیماری سنجیده شود.

چهار کودک کانادایی پس از ابتلا به ویروس از طریق مادر، تحت درمان با دوزهای بسیار بالای سه داروی ضد رترو ویروسی مختلف قرار گرفتند.

پیش از این یک کودک مبتلا به اچ‌آی‌وی دیگر که در سال 2010 در می‌سی‌سی‌پی به دنیا آمده بود، پس از دریافت درمان زودهنگام برای اولین بار، از ویروس پاک شده و در سال 2013 اعلام شد که کاملا سالم است.

مادر این کودک طی زایمان متوجه ابتلای خود به ویروس اچ‌آی‌وی شد از این رو نتوانسته بود اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از ابتلای کودکش به این ویروس انجام دهد.

به گفته دانشگاه می‌سی‌سی‌پی، دکتر هانا گی، دانشیار طب اطفال و متخصص اچ‌آی‌وی،‌ سه داروی ضدرترو ویروس را برای این نوزاد تجویز کرده و این درمان را 30 ساعت پس از تولد با وجود تائید نشدن ابتلای کودک به این بیماری آغاز کرد.

29 روز بعد دیگر ویروسی در سیستم بدن نوزاد وجود نداشت و سپس این کودک برای 18 ماه از مصرف دارو اجتناب کرد. پس از این مدت و با مراجعه مجدد مادر کودک، محققان دریافتند که بدن کودک عاری از ویروس اچ‌آی‌وی است.

اما چهار کودک کانادایی هنوز درمان خود را قطع نکرده و پزشکان نمی‌توانند تعیین کنند که آیا ویروس در زمان قطع دارو بازمی‌گردد یا خیر.

همچنین در سال 2009 یک مرد آمریکایی موسوم به تیموتی ری راون از یک اهداکننده مقاوم در برابر اچ‌آی‌وی نمونه مغز استخوان دریافت کرد که بعدها توسط بیمارستان برلین سالم و بدون ویروس اعلام شد.