رییس امور شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، با بیان این که هر قانونی نیاز به اصلاح و روزآمد سازی دارد گفت: قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، قانون خوبی است که باید تمام تلاش خود را در چند سال آینده معطوف بر روی اجرایی شدن آن بصورت کامل شود.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر سیدمحمد صاحبکار خراسانی رئیس امور شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری اظهار کرد: هم اکنون بیش از سه هزار شرکت در پارک های علم و فناوری فعالیت می کنند. برای دیگر شرکت های خارج از پارک های علم و فناوری نیز فرآیند ارزیابی شروع شده است.


وی با اشاره به قوانین موجود درباره معافیت های شرکت ها ابراز کرد: شرکتهایی که در پارک های علم و فناوری مستقر هستند، بر اساس آیین نامه اجرایی ماده 9 قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان می توانند از تسهیلات از معافیت مالیاتی موضوع ماده(13) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی مصوب 1372 و اصلاحیه های بعدی آن با رعایت سایر مقررات آیین نامه اجرایی ماده 47 قانون برنامه پنج ساله چهارم توسعه برخوردار شوند و برای بهره مندی از این حمایت نیازی به ثبت نام در سامانه ارزیابی و تشخیص شرکتها و موسسات دانش بنیان را ندارند.


صاحبکار خراسانی افزود: البته این شرکت ها برای استفاده از دیگرحمایتهای این قانون از قبیل دریافت وام از صندوق نوآوری و شکوفایی، استقرار در شعاع داخل شهرها و ... لازم است در سامانه ارزیابی و تشخیص شرکت های دانش بنیان ثبت نام نموده و توسط این کارگروه ارزیابی شوند.
وی همچنین با بیان این که ارزیابی شرکت های خارج از پارک ها ی علم و فناوری هم شروع شده است، ابراز کرد: تاکنون ارزیابی حدود 380 شرکت مستقر در داخل و خارج از پارک های علم و فناوری به پایان رسیده است و این شرکت ها وارد مراحل حمایتی شده اند.


به گفته رئیس امور شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ شرکتهایی که در نام ثبتی آنها کلمه دانش بنیان وجود دارد مزیت خاصی ندارند و برای برخورداری از حمایتهای مدنظر قانون دانش بنیان باید در سامانه دانش بنیان ثبت نام و تمامی مراحل ارزیابی و تشخیص را طی کنند. شرکتهای تعاونی دانش بنیان نیز از این امر مستثنی نیستند. به این ترتیب عبارت "دانش بنیان" دلیلی بر برخورداری از حمایتهای این قانون نیست و فرآیند ثبت نام و ارزیابی در سامانه www.daneshbonyan.ir صورت خواهد گرفت.


صاحبکار خراسانی با بیان اینکه در سال جاری به طور جدی اجرای قانون شرکت های دانش بنیان را در دستور کار قرار داده ایم ادامه داد: باید کمک کنیم تا مواردی که در قانون آمده است را عملیاتی کنیم. برخی موارد در قانون آمده است، ولی برای فعال سازی آن نیاز به تهیه دستور العمل های تفضیلی تر و دقیق تر است.


وی درباره وضعیت شرکت های غیرفعالدر سال های گذشته نیز توضیح داد: شرکتهایی که متقاضی استفاده از مزایای شرکت های نوپا هستند و از زمان ثبت آنها بیش از 5 سال گذشته و شرکت در این مدت فعال نبوده است در صورتی که عدم فعالیت خود را به صورت رسمی به مراجع قانونی ذی ربط اعلام کرده باشد، با ارائه مستندات مربوط، مطابق مدت زمان عدم فعالیت، محدودیت بازه زمانی 5 ساله افزایش می یابد.


رییس امور شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، با بیان این که هر قانونی نیاز به اصلاح و روزآمد سازی دارد گفت: قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، قانون خوبی است که باید تمام تلاش خود را در چند سال آینده معطوف بر روی اجرایی شدن آن بصورت کامل بشود.


صاحبکار خراسانی دادامه تاکید کرد: چنانچه بتوانیم تا چند سال آینده تمام ابعاد این قانون را به خوبی اجرا کنیم، گام بزرگی جهت حمایت از شرکت های دانش بنیان برداشته می شود.


وی در پایان بیان کرد: تمام تلاش ما این است که این شرکت ها از نظر کمی و کیفی گسترش یابند و بتوانند در حوزه علم و فناوری و نیز در حوزه های اقتصادی و تجاری سازی، کارهای بزرگی انجام دهند