محققان آمریکایی در آستانه دستیابی به درمانی برای نابینایی، موفق به رشد مجدد قرنیه از سلولهای بنیادی در آزمایشگاه شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دانشمندان درمانگاه گوش و چشم ماساچوست در آمریکا بر این باورند که این دستاورد می‌تواند امید تازه‌ای برای قربانیان سوختگی، کسانی که در حملات شیمیایی آسیب دیده‌اند و مبتلایان به بیماریهای چشمی باشد.

آنها همچنین اظهار امیدواری کرده‌اند که این روش می‌تواند به معکوس کردن یک عاملی عمده نابینایی کمک کند.

یک دستاورد بزرگ در تحقیقات سلولهای بنیادی به محققان اجازه داد تا اولین بافت شناخته شده را از سلولهای بنیادی بالغ پرورش دهند. آنها سپس این سلولهای بنیادی احیاکننده را در موشها پیوند زده و قرنیه‌ای با عملکرد کامل بوجود بیاورند.

محققان روشی را برای ارتقاء رشد مجدد بافت قرنیه انسان برای بازیابی بینایی با استفاده از مولکولی موسوم به ABCB5 را شناسایی کردند که به عنوان نشانگری برای سلولهای بنیادی لیمبوس عمل می‌کند.

این پژوهش که در مجله نیچر منتشر شده، همچنین یکی از اولین نمونه‌های شناخته‌شده تولید بافت از سلولهای بنیادی بالغ انسانی است.

سلولهای بنیادی لیمبوس در لیمبوس وجود داشته و به حفظ و بازسازی بافت قرنیه کمک می‌کنند. از بین رفتن این سلولها در اثر آسیب یا بیماری یکی از عمده‌ترین عوامل نابینایی است.

پیش از این از پیوند بافت یا سلول برای کمک به بازسازی قرنیه استفاده می‌شد. اما تاکنون دانشمندان نمی‌دانستند سلولهای بنیادی لیمبوس واقعی در بافتهای پیوندی وجود داشتند و نتایج را غیرسازگار می‌کردند.

آنها در پژوهش جدید خود توانستند از پادتنهای تشخیص‌دهنده ABCB5 برای تعیین سلولهای بنیادی در بافت مرده اهداکنندگان انسانی و بهره‌برداری از آنها برای رشد مجدد قرنیه کابردی و به لحاظ آناتومیکی صحیح در موشها استفاده کنند.