یک شرکت دانش بنیان به دانش فنی برخی تجهیزات نفتی دست پیدا کرده است که بومی سازی این تجهیزات و صرفه جویی ارزی را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، رضا رفیعی - کارشناس ساخت و تولید تجهیزات نفتی در پارک فناوری پردیس گفت: عمده تجهیزات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، جزء اقلام وارداتی کشور هستند و به علت نبودن دانش فنی و یا شناسنامه فنی، تحلیل تجهیزات داخل را با مشکل روبرو ساخته است.

وی افزود: صاحبان صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به دلیل اینکه تجهیزات مربوطه شان رو به اتمام و یا دانش فنی ساخت این تجهیزات موجود نبوده، مجبور شدند از طریق مهندسی معکوس به ساخت تجهیزات نفتی در کشور بپردازند.

رفیعی در خصوص مهندسی معکوس تجهیزات نفتی گفت: قطعات ساخته شده از طریق مهندسی معکوس به اندازه قطعات وارداتی کار می کنند چرا که به طور کامل تکنولوژی تولید این قطعات پیاده سازی نشده است.

وی در خصوص تجهیزات نفتی وارداتی عنوان کرد: این تجهیزات بعد از مدتی مستهلک شده و امکان استفاده مجدد و یا تعمیر آن وجود نداشته و منجر به توقف کارخانه و یا زیان به صاحبان صنعت می شود.

رفیعی با اشاره به اینکه دانش فنی تولید تجهیزات نفتی متعلق به کشور های اروپایی است، گفت: ما توانستیم در پارک فناوری پردیس به دانش فنی تولید برخی تجهیزات نفتی دست پیدا کنیم و این تجهیزات را به تولید انبوه برسانیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برخی از این فناوریها در کشور بومی شده است، توضیح داد: دانش فنی تولید شده توسط شرکت ما در پارک فناوری پردیس در اختیار صنایع پایین دستی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه ما نیاز داریم با وجود تحریم ها تجهیزات نفتی را بومی سازی کنیم و بعد به واسطه آن تجهیزات را بسازیم، خاطر نشان کرد: با تولید تجهیزات در داخل کشور، قیمت تمام شده این تجهیزات پایین آمده و می تواند اشتغال زایی فراوانی را در کشور ایجاد کند.

رفیعی افزود: دانش فنی تجهیزات نفتی تولید شده توسط ما در بخش استخراج، فرآوری و یا پالایش مورد استفاده قرار می گیرند.

وی افزود: اکنون در صنعت نفت و گاز، پتروشیمی 800 هزار قلم کالای وارداتی شناسایی شده و نزدیک به هفت الی هشت هزار از این تجهیزات در کشور بومی سازی شده اند. تولید تجهیزات در داخل می تواند قیمتی در حدود یک بیستم قیمت کالای وارداتی باشد و همین، صرفه جویی ارزی بالایی را به دنبال دارد.