یک پزشک: البته راه طولانی در پیش روی هردو است و نمیتوان به این زودی در مورد موفقیت این دو شرکت در آینده قضاوت کرد. ولی در این مقاله میخواهیم اقدامات و محصولات اپل و گوگل را مقایسه کنیم و بررسی کنیم کدامیک شانس بیشتری برای وارد شدن به دیگر بخشهای زندگی مردمدارند.
ساعت هوشمند
سامسونگ، LG و موتورولا در کنفرانس Google I/O از جدیدترین ساعتهای هوشمندشان رونمایی کردند. این ساعتها دارای سیستمَعامل Android Wear هستند و با بلوتوث به گوشی اندروید متصل میشوند. بدینصورت پیامکها، ایمیلها، یادآوریها و دیگر نوتیفیکیشنها بر روی ساعت مشاهده میشود. ساعتهای هوشمند در سالهای گذشته از طرف شرکتهای مختلف مثل سونی، سامسونگ و Pebble عرضهشدهاند، ولی هیچکدام تاکنون موفق به جذب نظر عموم مردم نبودهاند. اپل نیز احتمالاً در پاییز ساعت هوشمند خود را معرفی میکند.
یکی از نقاط قوت گوگل، نفوذی است که هماکنون در میان مردم جهان دارد. بیشتر بازار گوشیهای هوشمند در اختیار اندروید است. یعنی اکثر کاربران احتیاج ندارند کار با دستگاه کاملاً جدیدی را یاد بگیرند. ساعت هوشمند با سیستمعامل Android Wear دارای ظاهری شبیه Google Now است. لذا برای اکثر کاربران عجیب و پیچیده نخواهد بود و فقط برخی کارهای روزمرهٔ آنها را سریعتر انجام میدهد.
Richard Doherty تحلیلگر گروه Envisioneering میگوید نقطهٔ ضعف سیستمعامل گوگل برای ساعتهای هوشمند، وابستگی آن به جدیدترین نسخهٔ اندروید بر روی گوشی است. درصورتیکه بسیاری از کاربران بر روی گوشیهایشان از نسخههای قدیمی اندروید استفاده میکنند. این نقطهٔ ضعف، پاشنهٔ آشیل Android Wear محسوب میشود و میتواند مانع از اقبال عمومی به آن شود. همانطور که یک زنجیر بهاندازهٔ ضعیفترین دانهاش ضعیف است.
Greg Sterling تحلیلگر گروه Opus Research معتقد است تنها Motorola Moto 360 که دارای صفحهٔ گرد است، شانس پذیرش عمومی را دارد. این ساعت (البته اگر از ضخامت نسبتاً زیاد آن بگذریم) شباهت بیشتری به ساعتهای معمولی دارد. اگر اپل بتواند ساعتی با طراحی زیباتر و قیمت مناسبتر بسازد، ممکن است بتواند در این رقابت از گوگل جلو بزند.
گوشی تلفن همراه
بااینکه آیفون اولین گوشی هوشمند بوده، ولی گوگل توانسته گوی رقابت را باعرضهٔ انواع و اقسام گوشیهای اندروید از اپل برباید.
گفته میشود در حدود ۱ میلیارد نفر در سراسر جهان از دستگاههای اندروید استفاده میکنند. ولی بسیاری از برنامهنویسان ترجیح میدهند برای iOS برنامه بنویسند تا برای اندروید. Cody Walker یک برنامهنویس حاضر در کنفرانس Google I/O میگوید همه در ابتدا برای iOS برنامه مینویسند چون کاربران iOS بیشتر حاضر هستند برای برنامهها پول بپردازند.
درامد گوگل از اندروید مستقیم نیست. این سیستمعامل بهصورت رایگان به سازندگان تلفن همراه عرضه میشود تا مردم بیشتر از خدمات گوگل استفاده کنند. گوگل جدیداً در امکانات نوآورانه قویتر از اپل ظاهرشده است. سیستم دستور صوتی گوگل که از موتور جستجوگر قدرتمند آن بهره میگیرد آنقدر قوی است که باوجودآن، Siri (دستیار صوتی اپل در iOS) شبیه تکنولوژیهای قرن بیستم به نظر میرسد.
ازنظر سختافزاری نیز در iOS محدودیت وجود دارد. در پاییز احتمالاً یک گوشی آیفون با صفحهٔ بزرگ معرفی خواهد شد. Sterling میگوید جالب خواهد که ببینیم آیا عرضهٔ گوشی آیفون با صفحهٔ بزرگتر میتواند کاربران اندروید (که هماکنون از این گوشیها استفاده میکنند) را جذب اپل کند یا نه. محدود بودن تعداد گوشیهای اپل و تنوع بسیار زیاد گوشیهای اندروید، همواره یکی از مهمترین دلایل پرطرفدار بودن اندروید بوده است.
خودرو
اپل و گوگل هردو در رقابت هستند تا وارد داشبورد خودروها شوند. اپل پیشازاین CarPlay را معرفی کرد. CarPlay بهوسیلهٔ Siri برخی امکانات iOS را از طریق نمایشگری بر روی داشبورد در اختیار راننده میگذارد. برخی خودروهای ۲۰۱۴ از شرکتهای فراری، هوندا، هیوندا، ولوو و مرسدس بنز و خودروهای ساخت سالهای آینده از ۱۵ خودروساز مثل BMW و Audi قرار است به CarPlay مجهز شوند.
Google Auto نیز عملکردی مشابه CarPlay دارد. کافی است گوشی اندروید را به آن وصل کنید تا برخی برنامههای اندروید بر روی داشبورد ظاهر شوند. نقشه GPS باقابلیت فرمانبرداری صوتی، پخش موسیقی، تماس گرفتن و پیامک صوتی، ازجمله امکاناتی است که هم Google Auto و هم CarPlay در اختیار راننده میگذارند. گوگل گفته در خودروهای جدید سال ۲۰۱۵ از ۲۵ خودروساز، شاهد Android Auto خواهیم بود.
Richard Doherty معتقد است دارندگان محصولات اپل، ازنظر مالی در سطح بالاتری هستند و حاضرند پول بیشتری برای خودرو بپردازند. لذا پیشبینی میشود خودروسازان تمایل بیشتری برای بهکارگیری CarPlay در خودروهایشان داشته باشند.
تلویزیون
Apple TV که تاکنون حدود ۲۰ میلیون دستگاه آن به فروش رفته، گوی رقابت را از دیگر ست تاپ باکسها (دستگاه پخش محتوای صوتی و تصویری دیجیتالی بر روی تلویزیون) ربوده است. اپل تاکنون یک میلیارد دلار از فروش Apple TV، برنامههای تلویزیونی و فیلمها سود کرده. شایعات بسیاری مبنی بر ساخت تلویزیون از سوی اپل بودهاست ولی تاکنون این اتفاق نیفتاده.
گوگل در سال ۲۰۱۰ با تولید یک ست تاپ باکس ۲۹۹ دلاری به نام Google TV سعی کرد وارد بازار تلویزیونها شود. ولی این دستگاه عملکرد خوبی نداشت و خریداران از آن استقبال نکردند. اکنون گوگل توانسته با Chromecast مقداری از شکست گذشتهاش را جبران کند. این دستگاه کوچک ۳۵ دلاری همانند یک فلش مموری به پشت تلویزیون متصل میشود و میتواند از طریق گوشی، تبلت و یا لپتاپ، فیلمها و عکسهای ذخیرهشده بر روی دستگاه و یا سرویسهای ویدئویی آنلاین (مثل YouTube) را بر روی تلویزیون پخش کند.
اکنون گوگل سعی دارد باعرضهٔ Android TV سیستمعامل اندروید را به درون تلویزیون ببرد. تا کاربر بدون استفاده از ست تاپ باکس از سرویسهای مختلف ویدئویی اینترنتی بهره ببرد.
Android TV علاوه بر نمایش برنامههای تلویزیونی، انواع و اقسام برنامهها و خدمات را به کاربر عرضه میکند که سیستم قدرتمند دستور صوتی گوگل ازجملهٔ آن است.
طبق آنچه گوگل اعلام کرده Android TV از پاییز امسال همراه با تلویزیونهای ساخت شرکتهای مختلف مثل سونی عرضه خواهد شد.
نکتهٔ قابلتوجه اینجا است که لازم نیست بین Android TV و Apple TV یکی را انتخاب کنید. چون Android TV درون تلویزیون و Apple TV یک دستگاه بیرون تلویزیون است. اگر از Android TV راضی نبودید میتوانید هر ست تاپ باکسی که دوست دارید بگیرید و به تلویزیون وصل کنید.
نتیجهگیری
در دستگاههای اپل محدودیتهایی است که در دستگاههای اندروید وجود ندارد و مانع همهگیر شدن محصولات اپل میشود. برای مثال Apple TV خیلی عالی است، درصورتیکه آیفون و یا آیپد داشته باشید. ولی Chromecast هم با دستگاههای اندروید و هم با دستگاههای اپل همخوانی دارد. با هوشمند شدن هرچه بیشتر خانهها و دستگاههای روزمرهٔ ما، آن شرکتی موفقتر خواهد بود که محصولاتش بیشترین همخوانی را با دیگر دستگاهها داشته باشد. ازاینجهت پیشبینی میکنیم که گوگل بتواند در این رقابت از اپل جلو بزند و اندروید را تبدیل به پرطرفدارترین سیستمعامل ساعتهای هوشمند، خودروها و تلویزیونها بکند. هرچند اپل بتواند محصولات بسیار با کیفیتی تولید کند و موفقیتهای بسیار زیادی بدست آورد ولی احتمالاً نمیتواند به اندازهی گوگل نفوذ پیدا کند و همهگیر شود.