محققان پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با انجام تحقیقات در زمینه‌های مختلف علم نانوفناوری، موفق به تولید محصولات مختلف اثرگذار در صنایع شده‌اند که از جمله آن می توان به ساخت بسته بندی‌های مناسب برای افزایش مدت زمان ماندگاری مواد غذایی و ساخت نانو حسگر برای پایش فساد فرآورده‌های دریایی اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مدیر گروه نانو فناوری پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با اشاره به اینکه در تمام کشورهای دنیا از جنبه های کاربردی نانو برای توسعه صنایع مختلف استفاده می شود گفت: این دسته از تحقیقات سبب افزایش بازده صنایع شده و بسترهای لازم برای رشد آنها را فراهم می کند.

دکتر بهاره عمادزاده ادامه داد: این علم با گستره دربرگیری بالایی که دارد می تواند موجبات بهبود وضعیت تمام صنایع از جمله صنعت غذا را فراهم آورد.

وی با اشاره به خط مشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی در زمینه کاربردی کردن پژوهش های انجام شده تصریح کرد: در این مرکز علمی تنها پژوهش هایی اجرایی می شوند که تقاضا محور بوده و جنبه های کاربردی علم نانوفناوری در مواد غذایی را مورد استفاده قرار می دهند.

مدیر گروه نانوفناوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی ادامه داد: این تحقیقات که در زمینه های مختلف در این مرکز در حال انجام است در واقع سبب بالا رفتن کیفیت و سلامت مواد غذایی و در نتیجه ارتقا سطح سلامت و امنیت غذایی در کشور می شود.

عمادزاده با بیان اینکه ورود تکنولوژی نانو به صنعت غذا در زمینه های مختلف بسیار موثر بوده است خاطرنشان کرد: در حوزه هایی مانند بسته بندی، افزایش ماندگاری مواد موثره محصولات غذایی مختلف، رسانش هدفمند ریز مغذی ها، پایش فساد مواد غذایی و موارد دیگری از این قبیل استفاده از این علم بسیار اثرگذار بوده است.

وی افزود: در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی مححقان جوان با انجام تحقیقات در زمینه های مختلف علم نانوفناوری موفق به تولید محصولات مختلف اثرگذار در صنایع شده اند.

مدیر گروه نانوفناوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی گفت: ساخت بسته بندی های مناسب برای افزایش مدت زمان ماندگاری مواد غذایی، ریز پوشانی ترکیبات موثره زعفران با هدف افزایش کارایی و بازدهی اقتصادی، ساخت نانو حسگر برای پایش فساد فرآورده های دریایی، استفاده از نانو حامل های لیپیدی جهت رسانش غذا داروها به بخش های مختلف بدن، پوشش دهی روغن هل و گیاه زنجبیل به نحوی که خواص آن حفظ شده و در شرایط مناسب آزاد شود و همچنین طراحی و ساخت سطوح خود تمیز شونده  از جمله این طرح ها بوده است.

عماد زاده تاکید کرد: کلیه این پروژه ها به صورت تقاضا محور و با حمایت صنایع به انجام رسیده و از نتایج آنها به صورت کاربردی استفاده می شود.