بر اساس تحقیقی که به تازگی توسط دانشگاه ورمونت انجام شده، وال‏ها و نهنگ‏ های عنبر، به عنوان مهندسین اکوسیستم اقیانوس‏های جهان عمل می‏‌کنند. وال‏ها با دفع فضولات زیاد به نگه داشتن تعادل اکولوژیکی جهانی کمک می‏‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مطالعه جدیدی که بر اساس دهه ‏ها تحقیق بر روی زندگی پستانداران دریایی و نقش آنها در ایجاد تعادل در زندگی دریایی، انجام شده است.

جو رومان، زیست شناس حفاظت از محیط زیست از دانشگاه ورمونت می گوید: برای مدت‏های زیادی تصور می‏ شد که وال‏ها کمیاب تر از آن هستند که تغییری در اقیانوس ایجاد کنند.

این محقق به همراه تیم خود متوجه شد که این حیوانات نقشی اساسی در زنجیره ی غذایی زیر دریا دارند و تاثیر زیادی نیز در صنعت شیلات دارند. این پستانداران غول پیکر جذب دی اکسید کربن در اقیانوس‏ها را نیز تحت تاثیر قرار می‏ دهند. بنابراین، وال‏ها می‏ توانند در میزان گاز‏های گلخانه ای در جو زمین هم تاثیر گزار باشند.

کاهش تعداد وال‏های غول پیکر  تاکنون 66 درصد تخمین زده شده است و حال تا 90 درصد نیز محتمل است اما این کاهش ساختار و عملکرد اقیانوس‏ها را تغییر داده است، اما امکان بازیابی این تغییرات وجود دارد و مواردی در دست اقدام است.

بسیاری از گونه ‏های وال‏ها زمانی در معرض انقراض بوده اند. بازیابی جمعیت وال‏ها می‏ تواند وضعیت اقیانوس‏ها که سطح بالا و غیر طبیعی از دی اکسید کربن و آلودگی دارد را به سطح پایداری برساند. عمر پستانداران دریایی چندین دهه است که به آنها این امکان را می‏ دهد که در طول دوره زمانی قابل ملاحظه ای، اکوسیستم دریایی را معتدل نگه دارند.

وال‏های غول پیکر، مثل انواع نهنگ‏ های عنبر، حجم زیادی ماهی مصرف می‏ کنند. وال‏های بالین، بزرگ ترین موجودات بر روی زمین هستند، با این حال از کوچکترین موجودات آبی تغذیه می‏ کنند. سپس این مواد غذایی هضم شده دفع می شوند و در آب پخش می‏ کنند. وقتی این مخلوقات غول آسا می‏ میرند، جسد آنها در کف اقیانوس قرار می‏ گیرد و تبدیل به "whale fall" می‏ شوند. گونه‏ های زیادی به طور خاص در باقی مانده اجساد این موجودات زندگی می‏ کنند.

کشورهایی با شکار نهنگ‏ها برای به دست آوردن غذا، روغن و دیگر محصولات، تعداد این موجودات را در سراسر جهان کاهش داده اند. محققان می‏ گویند که این کار باعث از بین رفتن تعادل در زندگی اقیانوسی شده است.

اگر جمعیت نهنگ ها بازیابی شود، اکوسیستم نیز بازیابی خواهد شد. صیادانی که برای صید وال‏ها با یکدیگر رقابت می‏ کردند، باید از دیگر موجوداتی که با این کار افزایش پیدا می‏ کنند، استقبال کنند. مناطقی که وال‏ها در آنجا تغذیه و جفت گیری می‏ کنند، از نظر موجودات دریایی و مواد غذایی غنی هستند و می‏ توانند مورد توجه صیادی تجاری قرار گیرد.