رئیس انستیتو روانپزشکی ایران با تأکید بر لزوم آموزش همگانی افراد برای مدیریت درد، احیا در شب‌های قدر و مراسم مذهبی را موجب کاهش درد و تقویت سیستم ایمنی بدن عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،جعفر بوالهری درد را احساس ذهنی افراد از تحریکی دانست که از درون و بیرون وارد سیستم عصبی می‌شود.وی افزود: درد نعمتی است که به وسیله احساس آن از مشکل در درون بدن مطلع می‌شویم.

این روانپزشک اظهار داشت: درد انتقال پیام است مثلاً وقتی آتشی به پوست نزدیک می‌شود گرمای آن به مغز منتقل می‌شود و ما واکنش مناسب نشان می‌دهیم تا دچار آسیب جدی نشویم البته ادراک درد همیشه به شدت محرک آن بستگی ندارد بلکه عوامل زیادی در احساس درد موثر است که موجب مراجعه بی‌رویه افراد به پزشکان و متخصصان می‌شود.

وی اذعان داشت: متأسفانه هزینه‌های سرسام‌آوری بابت ویزیت پزشکان، بستری شدن، جراحی و داروهای خارجی صرفی می‌شود غافل از اینکه اگر درد به خوبی مدیریت شود بیش از 50 درصد هزینه‌های درمان در کشور کاهش پیدا می‌کند.

رئیس انستیتو روانپزشکی ایران گفت: یکی از دردهای جسمی شده درد‌های روانشناختی است که در قالب درد‌های جسمانی خود را نشان می‌دهد. در واقع نگرانی می‌تواند موجب درد معده شود یا در افراد مبتلا به افسردگی کوفتگی و سستی در نواحی مختلف بدن دیده می‌شود. در واقع کشمکش میان افراد می‌تواند خود را به صورت درد در نواحی مختلف بدن نشان دهد.

این متخصص حوزه بهداشت روان 70 درصد موارد تشخیص میگرن توسط پزشکان عمومی را به دردهای روانشناختی نسبت داد و افزود: در خود‌بیمار‌انگاری فرد دنبال اثبات این است که به بیماری خطرناکی مانند سرطان یا ام اس مبتلا است و این موضوع از نگرانی‌های او نشأت می‌گیرد.

وی ژنتیک را در احساس درد موثر دانست و اظهار داشت: در برخی خانواده‌ها درد بیشتر احساس می‌شود آنها باید یاد بگیرند که درد را مدیریت کنند و به پزشکان معدودی مراجعه کرده تا هزینه‌های کمتری را داشته باشند.

این روانپزشک گفت: باید با پزشکان ارتباط خوبی برقرار کنیم و پزشکان نیز باید به بیماران اطمینان دهند و از مشکلات خانوادگی و محیطی آنها سوال بپرسند زیرا قدم اول مداخلات روانشناختی جست‌وجو از مداخلات عاطفی افراد است.

وی افزود: توصیه به کار، فعالیت، ورزش، آرام‌سازی عضلانی و ارتباطات خانوادگی موثر می‌تواند در کاهش درد موثر باشد. هرچه افراد به درد و دل خانوادگی بپردازند و در دوره‌همی‌های خانوادگی شرکت کنند درد‌های آنها کاهش پیدا می‌کند.

این متخصص حوزه بهداشت روان ماه رمضان و شب‌های احیا را فرصت مناسبی برای پرداختن به مناسبات مذهبی و کاهش درد دانست و ادامه داد: عبادت و آرامش قلبی و روی آوردن به مجالس عرفانی درد را کاهش می‌دهد. وقتی ایمان و آرامش پیدا می‌کنیم سیستم هورمونی‌مان تغییر می‌کند و موادی ترشح می‌شود که درد را کاهش می‌دهد. این موضوع می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شود. بنابراین با هر تنشی دچار درد نمی‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: اگر مدیریت درد در مراکز علمی و درمانی کشور وجود داشته باشد و کارگروهی در وزارت بهداشت و درمان تشکیل شود تا نحوه آرامش و امنیت فکری را به افراد جامعه آموزش دهد آنها می‌توانند اکثر دردهای خود را مدیریت کنند و با این رفتار به صرفه‌جویی ارزی و خدمات درمانگاهی خواهیم پرداخت تا به جای پناه بردن به دارو به مشاوره و مداخلات عاطفی بپردازیم.